کد خبر: 779054
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ
رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ تصریح کرده برجام تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است.

جوان‌آ‌نلاين: ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفته توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است. 

به نوشته پایگاه اینترنتی بلومبرگ، آقای سیف گفته ایران سه ماه بعد از اجرای شدن برجام، توان دست‌یابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط‌شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است.

رئیس بانک مرکزی ایران اضافه کرد با آنکه قرار است سپرده‌های ایران در بانک‌های خارج از کشور قابل دسترس باشند، بانک‌های اروپایی کماکان نگران نقض قوانین آمریکا و مواجه شدن با جریمه‌های سنگین این کشور هستند. 

به گزارش بلومبرگ، سیف، بر همین اساس از «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» می‌خواهد با صدور دستورالعملی بانک‌های اروپایی را به استقبال بیشتر از ایران دعوت کند.

رئیس بانک مرکزی ایران روز پنجشنبه در حاشیه نسشت‌های صندوق بین‌المللی پول و صندوق جهانی با جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا دیدار و درباره نگرانی‌هایش در همین باره گفت‌وگو کردند.

سیف، جمعه به تلویزیون بلومبرگ گفت که «تقریباً هیچ چیز» از این توافق که در روز 16 ژانویه اجرایی شد عاید ایران نشده است. وی می‌گوید: «یکی از نیازهایی که قطعاً ما داریم تبدیل کردن ارز است برای اینکه بتوانیم به تأمین‌کنندگان (کالا) پول پرداخت کنیم. این، نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا است.» 

ایران و گروه 1+5 تیرماه سال گذشته به توافقی دست یافته‌اند که قرار است تحریم‌های وضع شده به بهانه برنامه هسته‌ای ایران را در ازای اقدامات تهران برای محدود کردن این برنامه، رفع کند. 

این توافق از چند ماه پیش اجرایی شده اما ممنوع بودن همکاری‌های بین بانکی موسوم به «مبادلات چرخه دلار» (U-Turn) امکان استفاده ایران از خدمات دلاری در مبادلات خارجی را سلب کرده است. 

 کارشناسان در روزها و هفته‌های گذشته بارها تصریح کرده‌اند امکان برخورداری از آثار تحریم‌های هسته‌ای برای ایران، با توجه به سلطه دلار در مبادلات خارجی، بدون دسترسی محدود این کشور به آنچه در نظام بانکی «چرخه دلار» (U-Turn) خوانده می‌شود وجود نخواهد داشت. 

منظور از مبادلات چرخه دلاری، استفاده بانک‌های ایرانی از خدمات دلاری بدون ارتباط مستقیم با نظام بانکی آمریکا است. تا قبل از سال 2008 بانک‌های ایرانی با واسطه بانک‌های خارجی (مانند بانک‌های سوییسی) مجاز به استفاده از اینگونه مبادلات بودند، اما  واشنگتن از نوامبر آن سال استفاده بانک‌های ایرانی از این خدمات را ممنوع اعلام کرد.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Romania
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
0
با انتخاب اقای روحانی مردم انتظار داشتند با سر کار امدن دولتی متخصص و دانا وضد استکبار اتفاقات زیر در کشور ایجاد شود
1- جاسوسان نفوذی .... دستگیر ومجازات شوند
2- افراد دزد ورشوه گیر دستگیر ومجازات شوند
3- افراد متخصص ودست پاک مسند امور را در دست گیرند
4- بسرعت اقتصاد مقاومتی اجرا شود و کشور از وابستکی در اید
5- و0000
اما متاسفانه اکثر وزراء انتصاب شده .... و با سابقه ... ورانت و رشوه و0000 شدند.لذا این ترکیب چون نه تخصصی دارند وعادت به پورسانت دارند بجای هر اقدامی دل به ... خوش کردند و حل هر مشکل اقتصادی و تولیدی را به زیر سطه رفتن امریکا منوط کردند و اسم ان را بر جام گذاشتند .
دوسال کشور تعطیل برای مذاکره بر جام بود اما چون اجازه سلطه امریکا داده نشد . اقایان نه توانستند .... گیرشان بیاید .حال اقای روحانی مانده و وزراء ...که هیچ ایده و برنامه ای برای اقتصاد کشور ندارند . اگر مورد سوال هم که واقع می شوند . فقط به قرار داد ها وتفاهم نامه های خارجی دل خوش کرده اند . چون اصولا نمی خواهند از نیروی داخلی استفاده نمایند. چون افرادی که مدیریت ها را در دست دارند بی سواد هستند ولی خود را نهایت دانش ودانائی می دانند ولی چون واقف هستند از دانش وسواد بی بهره می باشند متخصصین داخلی را موی دماغ و در حد دشمن می دانند.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
0
برجام_خسارت_محض
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار