کد خبر: 779001
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
گم شدن بخشي از حقوق بازنشستگان در حباب تأخير پرداخت‌ها / تأخير در واريز حقوق بازنشستگان و مستمري‌بگيران سناريوي جديدي است كه از يكي دو سال پيش آغاز شده و اين پدر‌بزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها را تحت فشار قرار مي‌دهد.
زهرا چيذري
تأخير در واريز حقوق بازنشستگان و مستمري‌بگيران سناريوي جديدي است كه از يكي دو سال پيش آغاز شده و اين پدر‌بزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها را تحت فشار قرار مي‌دهد. اسفند‌ماه سال گذشته تأخير در پرداخت حقوق اين افراد به اوج خود رسيد تا جايي كه برخي از بازنشستگان و مستمري‌بگيران حقوق اسفند‌ماه خود را در فروردين‌ماه سال جديد دريافت كردند. بهانه اين موضوع از سوي صندوق بازنشستگي كشوري تأمين نشدن بودجه عنوان شد. سازمان تأمين اجتماعي هم به بهانه طرح متمركزسازي پرداخت حقوق مستمري‌بگيران پرداخت‌ها را به بيستم تا بيست و هفتم هر ماه موكول كرده است. اين در حالي است كه هيچ مسئولي در برابر مبلغ كلاني كه با فواصل زماني مختلف از چند روز تا حدود يك ماه تأخير پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمري‌بگيران گم مي‌شود، پاسخگو نيست.
***
كارگران و كارمندان تنها قشر جامعه هستند كه هميشه قبل از آنكه خودشان شيريني دسترنج‌شان را بچشند، ماليات و حق بيمه پرداخت مي‌كنند. دريافت به‌موقع حقوق بازنشستگي و مستمري خانواده بازنشستگان حداقل قدرشناسي 30سال تلاش و خدمت صادقانه اين افراد است اما بازنشستگي در كشور ما به معناي آغاز آسايش و آرامش افراد نيست بلكه آغاز دغدغه‌ها و مشكلات است و نخستين مشكل تأخير در پرداخت حقوق‌هاست؛ ماجرايي كه اسفند‌ماه سال گذشته درست در شرايطي كه همه خانواده‌ها براي عيد آماده مي‌شدند و به طور طبيعي خرج و مخارج بيشتري دارند به اوج خود رسيد. بسياري از بازنشستگان و مستمري‌بگيران حقوق اسفند‌ماه سال 94 را با تأخيرهاي چند‌روزه دريافت كردند. اين در حالي است كه حقوق اندك بازنشستگي و مستمري ناچيزي كه به خانواده آنها پرداخت مي‌شود براي اغلب اين افراد تنها ممري است كه زندگي‌شان را بايد با آن بچرخانند.
 
بهانه پرداخت نشدن حقوق
28 اسفند‌ماه سال گذشته در شرايطي كه بسياري از بازنشستگان كشوري و تأمين اجتماعي در آستانه عيد نوروز هنوز حقوق‌شان را نگرفته بودند، محمود اسلاميان، مدير‌عامل صندوق بازنشستگي كشوري با اشاره به تأمين حقوق بازنشستگان كشوري از محل كسورات شاغلين، سود حاصل از سرمايه‌گذاري‌ها و كمك‌هاي دولت گفت: علت تأخير در پرداخت حقوق اسفندماه، نبود بودجه مورد‌نياز از سوي دولت بوده كه با دستور رئيس‌جمهور اعتبار بخش دولت تأمين شده است كه به زودي به حساب بازنشستگان ارجمند واريز مي‌شود.  اسلاميان اعتبار مورد نياز حقوق اسفند‌ماه بازنشستگان را هزار و 820 ميليارد تومان اعلام كرد كه 820ميليارد تومان آن از سوي صندوق بازنشستگي پيش از اين تأمين شده است و با تأمين باقيمانده آن از سوي خزانه دولت كه برابر با هزار ميليارد تومان است، اعتبار حقوق اسفند‌ماه تأمين خواهد شد.  مدير‌عامل صندوق بازنشستگي كشوري در لحظات پايان سال ابراز اميدواري كرد هرچه سريع‌تر مبلغ هزار ميليارد توماني كه دولت وعده داده است از خزانه در اختيار صندوق قرار گيرد.  اين تأخير در پرداخت تنها براي بازنشستگان و مستمري‌بگيران كشوري نبود و بسياري از بازنشستگان تأمين اجتماعي را هم شامل مي‌شد.
 
دغدغه‌هاي مستمري‌بگيران
يكي از مستمري‌بگيران اداره برق منطقه 17 شهريور تهران در گفت‌وگو با «جوان» از گم شدن حدود يك ماه حقوقش بر اثر تأخير در پرداخت‌ها مي‌گويد. اين مادربزرگ كه به قول خودش بايد هر روز پذيراي عروس و داماد و نوه‌هايش باشد، مي‌افزايد: ‌اوايل مستمري ما مانند همه اول هر برج واريز مي‌شد. حدود يك سال تا يك سال و نيم پيش بود كه حقوق ما تا 16 ماه به تعويق افتاد، به اين معنا كه حقوق اين ماه را روز 16 ماه بعد مي‌دادند. سال گذشته اما در حالي كه بايد حقوق بهمن‌ماه را شانزدهم اسفند مي‌دادند، بيست و ششم اسفند‌ماه حقوق بهمن را پرداخت كردند و حقوق اسفند و عيدي هم به سال 95 موكول شد.
يكي از كاركنان بازنشسته شركت آب منطقه‌اي هم در گفت‌وگو با «جوان» از روند تأخيرها در پرداخت حقوق بازنشستگي‌اش مي‌گويد كه از سال گذشته آغاز شده بود و اسفند‌ماه به اوج خود رسيد. به گفته وي تا آذر‌ماه سال قبل حقوق‌ها 19 هر ماه واريز مي‌شد اما از آذر با تأخيري شش‌روزه حقوق‌ها بيست‌و‌پنجم ماه واريز مي‌شد و اسفند 94، بيست‌وهشتم ‌اسفند حقوق‌ها را پرداخت كردند.   بازنشسته ذوب آهن اصفهان هم درباره تأخير در پرداخت حقوق بازنشستگي مي‌گويد:‌هر ماه حقوق ما با تأخير پرداخت مي‌شود. اين تأخير در پرداخت شامل پاداش و سنوات هم هست.  يكي از مستمري‌بگيران شركت واحد هم در گفت‌وگو با جوان از تأخير 15 روزه در پرداخت حقوق اسفند ماه سال 94 مي‌گويد. به گفته وي ابتدا مستمري‌ها روز اول هر ماه پرداخت مي‌شد اما بعد پيامك آمد كه از اول تا پنجم هر ماه مستمري‌ها را پرداخت مي‌كنند. اين بار اما به جاي پنجم فروردين ماه حقوق اسفند را در بيستم فروردين به حساب ما واريز كردند.  خانم معلم بازنشسته‌اي هم در گفت‌وگو با «جوان» درباره حقوق اسفندش مي‌گويد: حقوق اسفند ماه سال 94 بعد از ساعت اداري روز چهارشنبه 26 اسفند به حسابم واريز شد و در عمل مجبور شدم پنجم فروردين 95 برداشت داشته باشم.
 
طرح تأمين اجتماعي  به نفع خودش
بهانه سازمان تأمين اجتماعي براي تأخير در پرداخت حقوق و مستمري بازنشستگان اجراي طرح متمركزسازي پرداخت حقوق مستمري‌بگيران است. محمدحسن زدا، معاون فني و درآمد سازمان تأمين اجتماعي در اين باره گفت:‌با پرداخت مستمري اسفند‌ماه طرح تغيير زمان پرداخت مستمري به صورت كامل عملياتي شده و از اين پس تمامي مستمري‌بگيران سازمان مستمري خود را در روزهاي بيستم تا بيست و هفتم هر ماه دريافت مي‌كنند. وي اما درباره تأخير زماني و مبلغ كلاني كه در اين ميان باقي مي‌ماند و در عمل گم مي‌شود، توضيحي نداد.
  
عدم صدور كارت بانكي
تأخير در پرداخت حقوق و مستمري  ‌بازنشستگان و مستمري‌بگيران تنها مشكل اين افراد نيست. مستمري‌بگيران كه اغلب افرادي پير و ناتوان هستند ناگزيرند هر ماه براي دريافت حقوق‌شان چند بار به بانك مراجعه كنند. ظاهراً برخي بانك‌ها دستور دارند براي مستمري‌بگيران كارت صادر نكنند آن هم به اين بهانه كه اگر مستمري‌بگير از دنيا برود ممكن است كارت بانكي‌اش به دست كسي ديگري بيفتد و آن شخص مستمري را از خودپرداز بگيرد. همين مسئله هم موجب شد مستمري‌بگيراني كه حقوق اسفند‌ماه سال 94 روز پنج‌شنبه بعد از ساعت اداري بانك‌ها به حساب‌شان واريز شد، در عمل حقوق‌شان را پنجم فروردين ماه سال 95 دريافت كنند. چنين بهانه‌اي در حالي عنوان مي‌شود كه با مرگ هر شخص شناسنامه‌اش هم باطل مي‌شود و با عنايت به كد ملي و انحصار آن براي هر فرد حساب‌هاي شخص هم بسته مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
0
اقاي نوبخت قابل توجه شخص جناب عالی هنوز عيدي وظیفه بگیران بازنشسته راه اهن پرداخت نشده !؟ازچه کس و کسانی شکایت کرده به کجا باید عارض شد؟؟؟
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
0
خدایا به خودت پناه می بریم.که مسولین تامین اجتماعی جای به فکر بودن معیشت بازنشسته هادرفکرچی هستن.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار