کد خبر: 778823
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
«نه» كارگردان‌هاي ايراني به جشنواره جهاني فيلم فجر
جشنواره جهاني فيلم فجر با حضور نيافتن فيلمسازان معتبر داخلي شرايطي را تجربه مي‌كند كه مي‌توان از آن به نام سقوط اعتبار يك جشنواره نام برد.
هادي عسگري
«هيهات»، «فروشنده» و حالا «خانه‌اي در خيابان چهل و يكم» از حضور در جشنواره جهاني فيلم فجر امتناع كردند تا اين جشنواره با «نه» بزرگ كارگردانان ايراني روبه‌رو شود؛ جشنواره‌اي كه حتي در جلب نظر مهمانان خارجي براي حضور در ايران و استفاده رايگان از يك تور ايرانگردي رايگان، ناموفق بوده است. اعتبار يك جشنواره به فيلم‌هايي است كه در آن حضور دارند. براي همين جشنواره‌هاي درجه A جهاني شرط تقريباً ثابتي دارند و آن اين است كه فيلم‌هاي حاضر در جشنواره نبايد قبل از نمايش در اين فستيوال‌ها در جشنواره بين‌المللي ديگري نمايش داده شده باشند. رونمايي از فيلم‌هاي سينمايي، بخشي از جذابيت فستيوال‌ها را تشكيل مي‌دهد. حال در شرايطي كه معتبر‌ترين فيلمساز فعلي سينماي ايران در سطح بين‌المللي يعني اصغر فرهادي حاضر نشده است فيلم سينمايي «فروشنده» را به جشنواره فجر بدهد، دستيار وي نيز فيلمش را از اين جشنواره بيرون كشيد. «خانه‌اي در خيابان چهل و يكم» كه پيش از اين در جشنواره سي و چهارم فيلم فجر حضور داشت، بعد از آنكه نامش در بين حاضران در بخش سينما سعادت جشنواره جهاني فيلم فجر مطرح شد، انصرافش را از حضور در اين جشنواره اعلام كرد. گفته مي‌شود، حميدرضا قرباني كارگردان اين فيلم ترجيح داده است تا فيلمش را در يك جشنواره خارجي به نمايش بگذارد تا اينكه در جشنواره فجر حضور داشته باشد! اين نوع نگاه فيلمسازان ايراني به جشنواره جهاني فيلم فجر نشانه‌اي از نوع نگاه داخلي به جشنواره‌اي است كه عنوان جهاني را با خود يدك مي‌كشد.
فيلم «خانه‌اي در خيابان چهل و يكم» با خروج از جشنواره فيلم فجر تلنگري را به اين جشنواره زد كه ميزان اعتبار آن در بين كارگردانان ايراني در حد يك فستيوال درجه چندم خارجي نيز نيست. شايد اعتبار اصلي اين جشنواره در مجاب كردن اصغر فرهادي بود تا فيلم «فروشنده» را به اين جشنواره بياورد؛ فيلمي كه در رده بهترين فيلم‌هاي در انتظار اكران سال 2016 قرار دارد. حضور اين فيلم بسيار بيشتر از فيلم‌هاي راه نيافته به جشنواره فيلم فجر مي‌توانست براي جشنواره خارجي فيلم فجر اعتبار بياورد. در حال حاضر فيلم‌هاي ايراني پذيرفته شده در جشنواره جهاني فجر را اغلب فيلم‌هاي بيرون مانده از سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر تشكيل مي‌دهند، فيلم‌هايي كه اگر از استاندارد‌هاي لازم برخوردار بودند، امكان پذيرفته‌شدنشان در فجر سي و چهارم وجود داشت. فيلمي مانند هيهات نيز كه به فجر نرسيد، حتي حاضر نشد در بخش بين‌المللي اكران شود و به حالت قهر، حضور نداشتن خود را در فستيوال جهاني فجر اعلام كرد. پيش از اين نيز «جوان» در گزارشي پيرامون فيلم‌هاي خارجي اين دوره از جشنواره اطلاع‌رساني كرده بود؛ فيلم‌هايي كه غالباً هنري و غير‌تجاري هستند و جايگاه اصلي‌شان گروه سينمايي هنر و تجربه است! اكنون با اين ميزان اعتبار كه جشنواره جهاني! در بين فيلمسازان ايراني و خارجي دارد، آيا باز هم بايد روي آن مانور داد؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار