کد خبر: 778804
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
آموزش و پرورش همچنان مشتري پروپاقرص صندلي‌هاي خالي و گران مدارس غيردولتي است
رئيس سازمان مدارس غيردولتي، مشاركت‌هاي مردمي و خانواده روز گذشته از تداوم اجراي طرح «خريد صندلي خالي مدارس غيردولتي» در سال تحصيلي آينده خبر داد.
نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام
رئيس سازمان مدارس غيردولتي، مشاركت‌هاي مردمي و خانواده روز گذشته از تداوم اجراي طرح «خريد صندلي خالي مدارس غيردولتي» در سال تحصيلي آينده خبر داد. اين طرح يكي از طرح‌هاي بسته حمايتي از مدارس غيردولتي است كه به همراه اعطاي تسهيلات كم بهره براي پيشگيري از ورشكستگي مدارس غيردولتي در نظر گرفته شده است. اين امتيازات در حالي در اختيار مؤسسان مدارس غيردولتي قرار مي‌گيرد كه مي‌تواند در فرآيند كنترل افزايش نرخ بيكاري و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي هزينه شود. در اين ميان استفاده از ظرفيت بخش خصوصي نشاني غلطي است كه براي همراه كردن افكار عمومي با اين طرح از سوي مسئولان بيان مي‌شود.
مرضيه گُرد، رئيس سازمان مدارس غيردولتي، مشاركت‌هاي مردمي و خانواده روز گذشته طي اظهار‌نظر رسانه‌اي در خصوص بحث خريد خدمات آموزشي در سال تحصيلي آينده اظهار داشت:‌ ما به موضوع خريد خدمات آموزشي اعتقاد داريم و معتقديم در مدارسي كه امكان آن را ندارند كه معلم يا فضا داشته باشند، خريد خدمات آموزشي بايد صورت بگيرد.
وي با بيان اينكه با خريد خدمات آموزشي، عدالت آموزشي نيز اجرا مي‌شود، افزود: بايد از ظرفيت مؤسسات و مدارس غيردولتي استفاده كنيم كه اين موضوع ممكن است استفاده از فضا و تجهيزات يا استفاده از نيروي انساني باشد و البته در برخي موارد نيز آموزش و پرورش شرايط ويژه‌اي دارد كه در جهت كمك به مدارس غيردولتي انجام مي‌شود كه صندلي خالي از جمله اين موارد است.
 
آموزش و پرورش در برابر «آموزش» و «پرورش»
گُرد ادامه داد: دنبال طرح‌هايي هستيم كه منجر به صرفه‌جويي براي آموزش و پرورش هم باشد چون اگر بخواهيم فقط روي بحث صندلي خالي تمركز كنيم به تنهايي نيازهاي آموزش و پرورش را پاسخ نمي‌دهد ولي معتقد به مشاركت و استفاده از ظرفيت‌هاي مدارس غيردولتي هستيم.  گفته‌هاي اين مقام مسئول در حالي بيان مي‌شود كه طرح‌هايي كه در ستاد تأييد مي‌شوند، با ایده‌آل‌های خود فاصله بسیار داشته و در همین شرایط اجرا می‌شوند. علاوه بر اينكه در اينگونه موارد در اجرا بخشنامه‌ها به دو گروه رسمي و غيررسمي تقسيم‌بندي مي‌شوند كه بسياري از اهداف تربيتي و آموزشي را قرباني مي‌كنند. همچنين بخش خصوصي كه سرمايه خود را در زمين تعليم و تربيت گذاشته، رايگان و بدون بهره‌برداري اقتصادي ظرفيت‌هاي خود را در اختيار اهداف آموزش و پرورش حاكميتي و مورد تأييد نظام قرار نمي‌دهد. با اين وجود آموزش و پرورش به دلايل ناگفته ميزان اين بهره‌برداري‌ها را ناديده مي‌گيرد و از اساس چنين زمينه‌اي را در ورود بخش خصوصي به آموزش و پرورش انكار مي‌كند.  گرد در خصوص اجراي طرح صندلي خالي در سال تحصيلي آينده نيز گفت:‌ ابتدا بايد تمام برنامه‌هاي ساماندهي نيروي انساني انجام شود، ضمن اينكه ثبت‌نام مدارس غيردولتي و دولتي انجام شود و پس از اتمام تمام فرآيندها، در جايي كه مدارس دولتي با تراكم بالا مواجه هستند و مشكلاتي دارند كه نمي‌توانند كلاس درس را برگزار كنند، تعدادي از دانش‌آموزان به بخش غيردولتي منتقل شوند.
گفتني است انتخاب دانش‌آموزاني كه با توفيق اجباري سركلاس درس مدارس غيردولتي مي‌نشينند و احياناً از مزاياي آموزش‌هاي فوق‌العاده بهره‌مند مي‌شوند يكي از نقاط ابهام طرحي است كه رئيس سازمان مدارس غيردولتي از آن دفاع مي‌كند. در عين حال اين طرح در حالي مورد تأييد مسئولان آموزش و پرورش دولت يازدهم قرار گرفته كه استاندارد خدمات آموزشي ارائه شده در مدارس غيردولتي براي دو گروه دانش‌آموزي كه خود شهريه پرداخته‌اند و دانش‌آموزاني كه از سوي آموزش و پرورش معرفي شده‌اند، مشخص نشده است.
 
خصوصي مي‌زايد، سیستم بزرگ مي‌كند!
علاوه بر اين گرد در حالي از خريد صندلي‌هاي خالي مدارس غيردولتي به عنوان كمك به اين مدارس ياد مي‌كند كه مجموعه وزارت آموزش و پرورش از افزايش اعطاي مجوزهاي اصولي و به دنبال آن تأسيس مدارس غيردولتي استقبال مي‌كند. به بيان ديگر چنانچه مدارس غيردولتي براي ادامه فعاليت خود به كمك‌هايي در زمره خريد خدمات آموزشي از سوي آموزش و پرورش نياز دارند، اين وزارتخانه چه اصراري بر ادامه صدور مجوز تأسيس مدارس غيردولتي دارد.  همچنين نكته‌اي كه رئيس سازمان مدارس غيردولتي در ارائه برنامه‌هاي پشتيبان از مدارس غيردولتي از آن غفلت مي‌كند، مسئله تربيتي و تحت‌الشعاع قرار گرفتن اين موضوع در روند دامن گستردن فعاليت بخش خصوصي در حوزه مدرسه‌داري است.  رئيس سازمان مدارس غيردولتي، مشاركت‌هاي مردمي و خانواده استان‌هاي سيستان و بلوچستان، ‌خراسان و گلستان شمالي را به عنوان استان‌هاي مبدأ خريد خدمات آموزشي بر‌مي‌شمرد و در پاسخ به اين پرسش كه «گفته مي‌شود دانش‌آموزاني كه در طرح صندلي خالي به مدرسه غيردولتي منتقل مي‌شوند مجبور به پرداخت هزينه‌هاي فوق‌برنامه مدرسه مقصد هستند، در اين خصوص چه اقدامي انجام داده‌ايد»، گفت: ‌مطلقاً چنين چيزي نيست و اگر چنين موردي وجود داشته باشد تا‌كنون به ما گزارش نشده است اما در صورت وجود چنين اتفاقي، خانواده‌ها به آموزش و پرورش منطقه مراجعه كنند و اين مشكل حل خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار