کد خبر: 778564
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
از جنبه سياسي و انتخاباتي ماجراي «مينو خالقي» يكي از منتخبان انتخابات مجلس اصفهان پايان يافته است.
كبري آسوپار
از جنبه سياسي و انتخاباتي ماجراي «مينو خالقي» يكي از منتخبان انتخابات مجلس اصفهان پايان يافته است. فصل‌الخطاب در اين زمينه، شوراي نگهبان است و اين مرجع هم صلاحيت او را رد و نام او را از ليست منتخبان اصفهان خارج كرده و از اين جهت ديگر حرفي باقي نمي‌ماند. از بعد حقوقي هم مباحثات اختلافي ميان شوراي نگهبان و وزارت كشور و حقوقدان‌ها و ساير اهل نظر مي‌تواند ادامه يابد؛ مباحثاتي كه اگر آميخته با سياست منفعت‌زده جناحي نشود، يقيناً براي جامعه و نهادهاي حكومتي مفيد خواهد بود. اما اينجا قصد پيگيري بحث حقوقي اختلافي ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان را نداريم. پس اين نوشتار در مورد چه موضوعي قرار است مكتوب شود؟ در مورد يك بازي؛ يك بازي سياسي بي‌اخلاق به نام «مينو خالقي» و به كام آناني كه هميشه مي‌خواهند ساز مخالفت با شوراي نگهبان قانون اساسي را كوك كنند. اين بار برايشان اهميتي نداشت كه پاي آبروي يك زن وسط باشد. . .

   اختلاف حقوقي يا جدال سياسي؟
وزارت كشور و شوراي نگهبان در مورد چگونگي برخورد با وضعيت پيش آمده براي منتخب سوم اصفهان به يك اختلاف حقوقي و قانوني رسيدند و مباحث مي‌توانست در همان سطح باقي بماند و كار به سياسي‌بازي نكشد اما اصلاح‌طلبان بهانه لازم براي هجمه به شوراي نگهبان را يافتند. آنها سعي كردند سطح دعوا را به ادعاي هميشه‌شان در برخورد سياسي شوراي نگهبان با اصلاح‌طلبان تقليل دهند. رسانه‌ها و آدم‌هاي اصلاح‌طلب وارد كارزاري شدند كه خود براي حمله به شوراي نگهبان تدارك ديده بودند.
علي مطهري گفت كه دست دادن با يك مرد در خارج از كشور قابل اثبات نيست و اگر هم از روي دستكش باشد، بلااشكال است. كسي هم از علي مطهري نپرسيد كه آيا قانوني كه شما خود را مدافع آن مي‌دانيد، اجازه بيان اين دليل ردصلاحيت را براي يك خانم به شما داده است؟ دعواي سياسي‌مان مهم بود يا آبروي يك مسلمان؟
روزنامه اصلاح‌طلب وقايع اتفاقيه گزارش مشروحي از دليل ردصلاحيت منتخب سوم اصفهان رفت و مدعي شد عكس‌هاي شخصي و خانوادگي اين خانم با هك گوشي در اختيار شوراي نگهبان قرار گرفته و مبناي ردصلاحيت شده است! گزارشي كه گرچه با استناد به سخنان يك منبع نزديك به مينو خالقي منتشر شد، اما به شدت مورد تكذيب او قرار گرفت و او متن آن گزارش را عجيب و مضحك و بسيار دور از حقيقت دانست و هرگونه ارتباط خود با آن را تكذيب كرد. (البته روزنامه جوان در مقام تأیید یا تکذیب این ادعاها نیست و بنا هم ندارد به مسائل خانوادگی ایشان سرک بکشد؛ اتفاقاً می‌کوشد این رفتار به اصطلاح اصلاح‌طلبان را به نقد بکشد).
سيدعلي نكويي رئيس شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات استان اصفهان هم صحبت از عكس‌هاي شخصي و خانوادگي و سرك كشيدن به زندگي خصوصي و واكاوي آلبوم‌هاي خانوادگي و غيرديني خواندن اين اخلاق كرد. به همين راحتي يك مقام اصلاحات، شورايي را كه خود مسئول بررسي تطبيق كل قوانين كشور با شرع و قانون اساسي است، متهم به جرم مبتذل و سخيف انتشار عكس‌هاي خصوصي مردم كرد! پيرمؤذن، نماينده اردبيل در مجلس كوشيد رنگ احساسي‌تري به ماجرا بدهد و طي نطقي در مجلس شوراي اسلامي، با نگاه جنسيتي به ماجرا بحث را به حضور زنان در جامعه كشاند!
و اين همه در حالي بود كه اصلاح‌طلبان مدعي بودند دلايل ردصلاحيت مينو خالقي از سوي شوراي نگهبان اعلام نشده است! اگر دلايل ردصلاحيت مينو خالقي اعلام نشده بود، اين گزاره‌ها بر چه مبنايي شكل مي‌گرفت؟
اين جدل‌ها يحتمل اصلاح‌طلبان را به هدفشان در تخريب نهاد قانوني شوراي نگهبان مي‌رساند اما يك چيزي اين وسط ناديده گرفته شد؛ آبروي خانواده‌اي كه از قضا در اصفهان سرشناس هستند و يحتمل اگر دلشان مي‌خواست دليل ردصلاحيت عمومي شود، مي‌توانستند خودشان آن را اعلام كنند. آيا براي آنان كه پي سياسي‌كاري شوراي نگهبان بودند، اين اعتبار و آبرو اهميتي داشت؟ به نظر مي‌رسد نه. اين در حالي بود كه مينو خالقي سخن از ميزان حال فعلي افراد است، گفته بود و همين جمله نشان از صحت وقوع اتفاقي مي‌داد كه مورد استناد شوراي نگهبان قرار گرفته بود.

   مينو خالقي؛ منتخب مردم يا صرفاً يك كانديدا؟
نظارت استصوابي شوراي نگهبان در همه مراحل انتخابات تا قبل از تأييد صحت كل انتخابات جاري و ساري است و به موجب همين نظارت است كه شوراي نگهبان در هر مرحله تا قبل تأييد صحت كل انتخابات مي‌تواند در مورد تأييدصلاحيت كانديداها نظر بدهد. گرچه اصلاح‌طلبان مينو خالقي را «منتخب مردم» مي‌نامند، اما در واقع او مطابق قانون صرفاً «يك كانديداي رد‌‌صلاحيت‌شده» است و تنها زماني منتخب تلقي مي‌شود كه صحت انتخاب او به تأييد شوراي نگهبان رسيده باشد كه حال نرسيده است.
از سويي مرجع تفسير قانون اساسي، شوراي نگهبان است و وقتي اكثريت اين شورا تصميم به ردصلاحيت مينو خالقي گرفته‌اند، يعني ردصلاحيت كانديدا در اين مرحله توسط شوراي نگهبان را كاري خلاف قانون تفسير نمي‌كنند.
از سوي ديگر، در ماده 3 قانون انتخابات مجلس آمده است: «نظارت بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي به‌عهده شوراي نگهبان مي‌باشد. اين نظارت، استصوابي، عام و در تمام مراحل در كليه امور ‌مربوط به انتخابات جاري است.» از اين اصل نيز برداشت مي‌شود كه تا پيش از تأييد انتخابات در هر حوزه انتخابيه، شوراي نگهبان مي‌تواند بر اساس نظارت خود آراي يك كانديدا را ابطال كند.
مينو خالقي گرچه در آغاز كمي در آتش اين هجمه‌ها عليه شوراي نگهبان دميد اما عملاً از شكايت رسمي صرف نظر كرد، چه آنكه به خوبي از دلايل ردصلاحيت آگاه است و خيال آن را هم ندارد كه بيش از اين پاي آبرو و اعتبار را به ميان آورد. واكاوي آلبوم خانوادگي و دست دادن با دستكش دروغ‌هايي است كه خالقي به خوبي از دروغ بودن آنها آگاه است و چرا بايد با آبرويش در زمين اصلاح‌طلباني بازي كند كه آبروي او برايشان مهم نبود؟
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
4
0
مفتخوران معاصر
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
5
0
مگه اصلاح طلب ها ابرویی هم دارن؟
پاسخ ها
مهدی رنجوری
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
نه تندروها و کاسبان تحریم آبرو دارند. تنها راه نجات ایران اصلاح طلبی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
4
جوان جان واقعيت تلخه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
2
دورغ كمتر بنويس شاخ درنياري جوان خام
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
1
چه طور ممکنه بعد از انتخابات کاندیدی که از فیلتر خودشون رد شده را حذف کنند. دهن کجی به ملت تا این حد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار