کد خبر: 778183
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
مشروح نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا
سخنگوی قوه قضاییه درباره انتصاب بهرامی به عنوان رئیس دیوان عدالت ، آزادی یا تقلیل حبس ۱۱ هزار نفر، اعطای ۵۱ هزار فقره مرخصی، کاهش جرائم خشن در سال ۹۴، سرنوشت محکومان ارزی و صدور کیفرخواست برای ۴۸ متهم پرونده سفارت عربستان توضیحتای ارائه کرد.

جوان آنلاين: عصر امروز نود و چهارمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.

در زیر مشروح اظهارات حجت الاسلام محسنی اژه‌ای را می‌خوانید.

انتصاب بهرامی به سمت ریاست دیوان عدالت اداری

محسنی اژه‌ای گفت: در اواخر سال گذشته به دلیل آنکه دادستان کل کشور جناب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بنا به حکم و ابلاغ مقام معظم رهبری تولیت آستان قدس رضوی را عهده‌دار شد ناچاراً از سمت دادستان کل کشور فاصله گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: البته ایشان همچنان عضو مجموعه قوه قضاییه و مشاور ریاست قوه قضاییه هستند.

اژه‌ای به انتصاب حجت‌الاسلام منتظری به عنوان دادستان کل کشور اشاره و تصریح کرد: حجت‌الاسلام بهرامی به جای حجت‌الاسلام منتظری معرفی خواهند شد و احیاناً مراسم تودیع و معارفه در این هفته برگزار خواهد شد.

وی افزود: به جای حجت‌الاسلام بهرامی نیز باید ریاست قوه فردی را منصوب کنند که هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

پیش از این در تاریخ 15 فروردین امسال خبرگزاری فارس اعلام کرده بود که بهرامی جایگزین منتظری شده است.

احداث 3 اردوگاه و انتقال زندانیان مواد مخدر به آن/ آزادی یا تقلیل حبس 11 هزار زندانی

محسنی گفت: یکی از مسائل خوبی که در سال 94 با هماهنگی بخش‌های مختلف قوه و همچنین بیرون از قوه انجام شد رسیدگی به وضعیت زندانیان بود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: ما نسبت به بهداشت زندان و زندانی و همچنین ظرفیت اسمی و عملی زندان‌ها همیشه رنج می‌برده و می‌بردیم و اگر چنانچه امکانی بودجه یا توانی بود قدم‌های بلندتری بر می‌داشتیم.

اژه‌ای به نتایج بسیار خوب در این زمینه در سال 94 پرداخت و گفت: سعی شد با زحمت و صرفه‌جویی 3 اردوگاه از 7 اردوگاهی که در حال احداث بود راه‌اندازی شود و تعدادی از متهمان مواد مخدر تفکیک و به این 3 اردوگاه منتقل شوند.

اژه‌ای ادامه داد: همچنین سعی شد برخی بازداشتگاه‌هایی که در حال تکمیل بود با کمک ویژه رئیس قوه قضاییه و همچنین مختصری کمک دولت راه‌اندازی شود؛ البته یا فازی از بازداشتگاه یا کل بازداشتگاه راه‌اندازی شد و گشایشی در این زمینه به وجود آمد.

سخنگوی قوه قضاییه به مورد توجه قرار گرفتن کارهای فرهنگی اشاره و بیان داشت: کارهای فرهنگی در زندان‌ها و ندامتگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت و آنهایی که تشخیص داده شد که توبه یا احساس ندامت کرده‌اند و مسئولان از بازیار ناظر زندان تا بقیه تشخیص دادند که اینها می‌توانند مشمول عفو باشند و ضرر و زیانی نداشته باشند مورد نظر قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با تحقیق مفصلی که در این زمینه انجام شد در سال 94 حدود 11 هزار نفر مشمول عفو شدند؛ بعضی منجر به آزادی و بعضی تقلیل حبس داشتند.

اژه‌ای ادامه داد: در این بین کسانی که جزای نقدی داشتند از زندان آزاد شدند.

اعطای 51 هزار مرخصی در سال 94/ کاهش 20 درصدی زندانیان با حبس‌های جایگزین

حجت‌الاسلام محسنی گفت: با بررسی که انجام شد مشخص شد که کسانی می‌توانند از مرخصی به مناسبت‌های مختلف استفاده کنند و در این زمینه صحبت شد و تضمین کافی و وافی گرفته شد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: 51 هزار و خورده‌ای به مرخصی رفته‌اند؛ این تعداد مجموعه مرخصی‌هایی است که استفاده شده با تکراری‌ها یعنی افرادی بیش از یک بار و دو بار مرخصی رفته‌اند و تکرار تمام مرخصی‌هایی که آن افراد در سال 94 رفته‌اند این تعداد شده‌اند.

اژه‌ای به استفاده از آزادی مشروط اشاره کرد و گفت: قانون مقرراتی در این زمینه لحاظ کرده و به تقاضا و بررسی‌هایی که انجام شد با آزادی مشروط تعدادی موافقت شد.

این مقام ارشد قوه قضاییه به قانون مجازات جدید اشاره و بیان داشت: طبق این قانون قاضی می‌تواند از مجازات جایگزین از حبس استفاده کند و به قضات نیز توصیه شده که اگر ضرری ندارد می‌توانند از مجازات دیگری به جای حبس استفاده کنند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در مجموع حدود بیش از 20 درصد کاهش زندانی در سال 94 نسبت به سال 93 داشته‌ایم که امیدواریم همین روند را در سال 95 ادامه داده و از حبس‌های جایگزین بیشتر استفاده کنیم.

اژه‌ای استثنا در این زمینه را برای کسانی دانست که تشخیص داده شود که برای جامعه مضر هستند.

جرائم خشن و قتل‌های عمد در سال 94 کاهش پیدا کرده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی درباره عملکرد سال 94 قوه قضائیه اظهار داشت: قوه قضائیه با همکاری نیروی انتظامی تصمیم گرفتند با جرائم خشن برخورد جدی شود و اینگونه جرائم که آرامش جامعه را به هم می‌زند قابل بخشش نباشد.

وی ادامه داد: لذا در سال‌های اول،‌دوم و سوم زندانیان این جرائم افزایش یافت که در سال 94، این زندانیان کاهش یافته است.

اژه‌ای خاطر نشان کرد: جرائم خشن در سال 94، نسبت به 93 کاهش پیدا کرده است.

وی درباره قتل عمد نیز اظهار داشت: در سال 94 قتل های عمدی که در محدوده تهران اتفاق افتاده است نسبت به سال 93 کاهش داشته است.

اژه‌ای درباره حق‌الزحمه قضات نیز اظهار داشت: قضات و کارمندان قوه قضاییه در اجرای احکام تلاش مضاعفی را انجام داده‌اند و اقدامات موثری در پرونده‌ها توسط قضات انجام شده است و تلاش شد که آمار موجود اجرای احکام کاهش و تقلیل پیدا کند.

قانون جدید آیین دادرسی موجب افزایش نوبت‌های رسیدگی محاکم در سال 94 شد

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره عملکرد سال 94 قوه قضائیه اظهار داشت: در سال گذشته با اجرایی شدن قانون جدید آیین دادرسی آمار تجدیدنظر متاسفانه افزایش یافته است و از همین رو نوبت‌دهی‌ها هم نسبت به سال 93، با بازه زمانی بیشتری انجام می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال کاهش نوبت‌‌های تجدیدنظر هستیم گفت: با قانون آیین دادرسی جدید نوبت‌دهی‌ها در سال 94 افزایش یافته است.

اژه‌ای درباره دیوان عدالت اداری نیز افزود: با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام به صلاحیت دیوان عدالت اداری افزوده شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: بر این اساس بعضی از وظایف و اختیارات،‌ شعب بدوی تغییر پیدا کرده است.

وی گفت: 135 هزار پرونده از سال گذشته در دیوان عدالت  اداری باقی مانده است که بخشی از آن در شعبات بدوی در حال رسیدگی است.

اژه‌ای گفت: ما در سال 94، بر اساس ارزیابی بنده قوه قضائیه اقدامات موثر، مفید و قابل تقدیری داشته است.

صدور حکم بازداشت برای 10 نفر از محکومان پرونده ارزی/ صدور کیفرخواست 48 نفر از متهمان پرونده حمله به سفارت عربستان

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه با اشاره به پرونده ارزی، گفت: رسیدگی به پرونده ارزی از دو، سه سال قبل آغاز شد که گفته می‌شد بیش از 400 جلد پرونده است.

وی افزود: این پرونده به نتیجه رسید و برای 10 نفر از محکومان حکم حبس، رد مال و جزای نقدی صادر شده است و برخی هم به صورت غیابی محاکمه شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه یکی دیگر از پرونده‌های بسیار وقت‌گیر در سال 94 را پرونده مربوط به مهدی هاشمی عنوان کرد و گفت: این پرونده مسائل حاشیه‌ای بسیار سنگینی داشت که خوشبختانه به نتیجه رسید و حکم لازم برای مهدی هاشمی صادر شد و وی به زندان رفت.

معاون اول قوه قضاییه به پرونده بانک صادرات اشاره کرد و گفت: در این پرونده هم برای 44 نفر یا حکم صادر شده و یا احکام در شرف صدور است.

وی یکی دیگر از پرونده‌های سال 94 را مربوط به مبادله زندانیان دانست و گفت: بحث مبادله زندانیان آمریکایی بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود و پرونده قابل توجهی محسوب می‌شد که برخی از زندانیان آمریکایی همچون جیسون رضاییان و حکمتی در این مبادله جای داشتند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای ادامه داد: چون این موضوع تصمیم شورای عالی امنیت ملی بود قوه قضاییه هم در این مبادله همکاری لازم را انجام داد.

سخنگوی قوه قضاییه یکی دیگر از پرونده‌های مهم در سال 94 را پرونده مربوط به سفارت عربستان عنوان کرد و گفت: این پرونده آنقدر مهم بود که ظرف مدت 70 روز به کیفرخواست رسید.

وی ادامه داد: در این پرونده 121 نفر دستگیر و یا با قرار مناسب آزاد شدند و 24 نفر هم احضار شدند که تاکنون برای 48 نفر کیفرخواست صادر شده است و این موضوع به لحاظ امنیتی بود که کلیه مسئولین نظام به ویژه دستگاه قضایی آن را احساس می‌کردند.

750 هزار نفر از صاحبان حساب تعاونی ثامن‌الحجج تعیین تکلیف شدند

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای یکی دیگر از پرونده‌های سنگین و وقت‌گیر سال 94 را پرونده تعاونی ثامن‌الحجج دانست و گفت: درا ین پرونده عنوان شده بود که بیش از 2 میلیون سپرده‌گذار وجود دارد،‌ کارهای چندجانبه‌ای صورت گرفت و در آخرین خبر حدود 750 هزار نفر از صاحبان حساب این تعاونی تعیین تکلیف شدند که برای این موضوع هزار میلیارد پول نقد تقدیم مردم شده است.

وی موضوع معوقات بانکی را یکی دیگر از پرونده‌های مهم در سال 94 دانست و گفت: بارها گفتم بانک‌ها به خصوص بانک مرکزی باید کاری کند که معوقات اضافه نشود اما بر اساس آخرین آمار سرجمع معوقات کم نشده اما معوقات دانه درشت‌ها کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: برای مثال معوقات بانکی فردی 6 هزار میلیارد تومان شده بود که برای برخی از این افراد منجر به حکم بازداشت شد و زمانی که حکم بازداشت آمد پای میز توافق آمدند و با بانک‌ها توافقاتی را انجام دادند.

وی گفت: اما من به دادستان گفتم که اگر اینها آزاد شدند و پس از آزادی خواستند مجدداً تخلفی انجام دهند و سوءاستفاده کنند دوباره آنها را بازداشت کنند.

حکم اعدام زنجانی مصلحت‌اندیشی نیست/ گروکشی نکردیم

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: این پرونده از قبل از سال 94 با هزاران صفحه بازجویی آغاز شد و شاهد بودیم که 26 جلسه دادگاه را متهمین پرونده به خود اختصاص دادند.

وی ادامه داد: نهایتا در دادگاه بدوی برای سه نفر از متهمان حکم مفسد فی‌الارض صادر شد و حکم نیز به وکلای سه متهم ابلاغ شده است.

اژه‌ای افزود: سپس این پرونده به دیوان عالی کشور برای رأی نهایی ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: در بعضی از رسانه‌ها و سایت‌ها گفته شده است این متهم را محکوم به اعدام کرده‌اند تا گرو کشی شود و پول را بدهد ولی اینطور نیست چرا که قوه قضائیه بر اساس تحقیقات قانونی پس از دو سال اقدام به صدور حکم کرده است و من‌ بعد نیز تلاش می‌کند که آن طلبی را که شرکت نفت داشته است را وصول کند.

سخنگوی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: تاکنون نیز اموال داخلی و خارجی را شناسایی کرده‌ایم و الان نیز به دنبال آن هستیم که بدهی‌ها وصول شود.

وی افزود: در مورد متهم اصلی پرونده نفتی مطرح می‌شود که قوه قضائیه حکمی را داده ولی قصد انجام آن را ندارد ولی قوه قضائیه براساس حکم قاضی عمل می‌کند و حکم نهایی را نیز دیوان عالی کشور اعلام خواهد کرد ولی اینکه به چه نتیجه‌ای می‌رسد را نمی‌دانیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اینکه حکم متهم اصلی پرونده نفتی مصلحت‌اندیشی باشد و بعداً حکم اصلاح شود صحیح نیست.

جذب و بکارگیری 1088 قاضی جدید در سال 94/ کشف 124 تن مواد مخدر

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای اظهار داشت: در سال 94 ما از لحاظ بودجه در مضیقه بودیم؛ البته دستگاه‌های دیگر نیز همین وضعیت را نیز داشتند و شنیدیم که مقداری که تخصیص داده شده بود و می‌گفتند چک صادر شده است پرداخت نشد و اعلام شد که در فروردین 95 این مبلغ را می‌پردازند که امروز 22 فروردین است و هنوز پرداخت نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه به دیگر مشکل قوه قضاییه اشاره و بیان داشت: مشکل دیگر ما کمبود کادر قضایی و کارمند بود که معاونت آموزش و جذب قوه با تلاشی که در سال 94 انجام داد توانست 1088 نفر به تعداد قضات بیفزاید که این افراد گزینش و جذب شده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند و وارد مرحله قضا شده‌اند.

اژه‌ای به مشکل دیگر این نهاد پرداخت و گفت: هر قضای سه کارمند می‌خواهد، اجازه قاضی با ما است و اجازه سه کارمند به دست ما نیست و باید دولت اجازه و مساعدتی در این زمینه قائل شود؛ یعنی حداقل 3 هزار کارمند می‌خواهیم و از مجلس و دولت تقاضا داریم که در این زمینه به ما کمک کنند.

وی در خصوص پرونده‌های قاچاق مواد مخدر اظهار داشت: متأسفانه کشور ما در مسیر ترانزیت مواد مخدر به اروپا قرار دارد و از زمانی که ناتو وارد افغانستان شده و این کشور را اشغال کرده برخلاف وظیفه‌اش، کشت مواد مخدر و تبدیل آن در این کشور چندین برابر شده هاست.

اژه‌‌ای گفت: بار این مسئله روی دوش قوه قضاییه و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی قوه قضاییه به آمار کشفیات مواد مخدر در سال 94 پرداخت و گفت: 124 تن انواع مواد مخدر از جمله آماری بود که که دادگستری‌ها آن را به عنوان کشفیات ارائه داده‌اند.

سالم‌سازی هرچه بیشتر محیط قوه قضاییه از اولویت‌های سال 95 است

حجت الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی درباره عملکرد قوه قضائیه در سال 94 اظهار داشت: از جمله اولویت‌های قوه قضائیه در سال گذشته سلامت‌سازی قوه بوده است که به اشکال مختلف نظارت‌ها را افزایش داده‌ایم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: با آنهایی که به نام قوه قضائیه سوءاستفاده می‌کنند، در اولویت سال 95 نیز به شدت برخورد می‌شود، حال فرقی نمی‌کند قاضی، وکیل و یا دیگر پرسنل قوه قضائیه باشد، در صورت قطعیت، بازداشت، سلب صلاحیت و یا دیگر برخوردهای قانونی خواهد شد.

وی درباره تحقق اقتصاد مقاومتی در سال 95 اظهار داشت: به بازرسی کل کشور تأکید شده است که در راستای شعار سال که اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است، دستگاه‌های مختلف را مورد نظارت قرار دهد و مرتباً گزارش دستگاه‌ها به قوه قضائیه ارسال شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: با کسانی که در اجرای اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل چوب لای چرخ می‌گذارند نیز پس از شناسایی، تذکر و در صورت لازم برخورد قضایی می‌شود.

وی افزود: یکی از مسائلی که به دادستانی کل کشور ابلاغ شده است، امنیت کسانی است که می‌خواهند فعالیت اقتصادی سالم داشته باشند تأمین شود.

وی گفت: اگر در دستگاه‌ها مشکلاتی در این باب وجود دارد، دادستانی کل کشور از اختیارات خود استفاده کند تا نسبت به حل آن اقدام شود.

انتقاد اژه‌ای از عدم برگزاری جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر بدون حضور رئیس جمهور/ 44 درصد زندانیان مواد مخدری هستند

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به میزان مجرمان در زندان‌های کشور پرداخت و گفت:‌ همیشه و در طول سال‌ها تعداد مجرمان مرتبط با مواد مخدر در زندان‌ها از 42 درصد کل مجرمان کمتر نبوده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: 44 درصد زندانیان از کل مجرمان و متهمان ما در زندان‌ها مربوط به مواد مخدر بوده‌اند.

وی افزود: بیشترین مرگ و میر در زندان‌ها نیز به دلیل مواد مخدر است.

اژه‌ای به مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: متهمی داشتیم که یک کیلو و 300 گرم مواد مخدر را بلعیده بود که در اثر ترکیدن مواد فوت کرده بود؛ بعضاً به صورت بازداشت موقت یا در حال سپری کردن محکومیت می‌میرند.

وی به مجازات متهمان مواد مخدر پرداخت و گفت: در سال 94 تبلیغات سوء علیه نظام و قوه قضاییه به عنوان نقض حقوق بشر در ایران انجام شد.

این مقام ارشد قوه قضاییه تأکید کرد: قوه قضاییه براساس قانون باید عمل کند و از سال 76 تا به امروز با آخرین اصلاحاتی که در سال 89 توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده، قضات ما حکم صادر می‌کنند.

وی گفت: قوه قضاییه مطابق با قانون عمل می‌کند و اگر کسی محکوم به اعدام یا حبس ابد می‌شود، مطابق قانون است.

اژه‌ای تصریح کرد: اگر فردی بیش از 100 گرم هروئین یا شیشه داشته باشد قاضی نمی‌تواند حکمی غیر از اعدام صادر کند؛ البته اگر بار اولش باشد و همکاری داشته باشد و موارد دیگر قاضی می‌تواند تقاضای یک درجه تخفیف و حبس ابد کند.

سخنگوی قوه قضاییه با انتقاد از افرادی که می‌گویند اعدام نکنید، بیان داشت: ناتو و آمریکا در طول این سال‌ها در افغانستان چه بلاهایی سر مردم افغانستان آورده و با زور زمین و زراعت آنها را ضبط کرده‌اند و حالا ادعای حقوق بشر کرده و می‌گویند چرا قاچاقچیان را اعدام می‌‌کنید.

وی گفت: البته بعضی دیگر می‌پرسند که آیا این روش نتیجه داشته که ما می‌گویم ما هیچ ادعایی نداریم اما تا روشی جایگزین نشود طبق مصوبه و قانون عمل می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه به مواد 34 قانون مبارزه با مواد مخدر اشاره و بیان داشت: در این قانون ستادی پیش‌بینی شده که رئیس آن رئیس جمهور است و اعضایش وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت به انضمام بعضی از دستگاه‌ها و حضور دو عضو قوه قضاییه از جمله دادستان کل کشور و رئیس محاکم انقلاب تهران است.

این مقام ارشد قوه قضاییه به ناهنجاری‌‌ها، امراض مسری و مرض‌هایی که از طریق اتباع بیگانه و به واسطه استعمال مواد مخدر وارد کشور می‌شود، اشاره کرد و گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر اهمیت ویژه‌ای دارد اما باید پرسید در دولت‌های مختلف و به طور مثال دوره‌های نهم، دهم و یازدهم چند جلسه از این ستاد به ریاست رئیس جمهور برگزار شده است.

اژه‌ای به گذشت 2 سال و نیم از عمر دولت یازدهم پرداخت و تصریح کرد: در این مدت ستاد مبارزه با مواد مخدر سه جلسه برگزار کرده است که یک جلسه آن با ریاست رئیس جمهور و دو جلسه دیگر با ریاست وزیر کشور بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: امروز این قانون - اعدام -  مصوب مجلس تشخیص مصلحت نظام است و به هیچ وجه نباید کوتاه آمد و با این حرف‌های آمریکایی و احمد شهیدی از ارزش‌ها‌ دست برداشته و کوتاه بیاییم.

اژه‌ای گفت: حرف درستی نیست و به هیچ‌وجه نیز کوتاه نخواهیم آمد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 94 ما با کمک ناجا و دستگاه‌های اطلاعاتی عمدتاً به سراغ قاچاقچیان اصلی رفتیم و امیدواریم این روند را در سال 95 نیز ادامه دهیم.

2 هزار ساخت و ساز غیرمجاز در استان تهران قلع و قمع شده است

غلامحسین محسنی اظهار داشت: یکی از مسائل اولویت‌دار قوه قضائیه در سال 95 مبارزه با فساد اداری بدون تبعیض است.

وی افزود: در سال 95 مبارزه با فساد جزو مواردی است که حتماً مورد پیگیری قرار می‌گیرد و در این اقدام، دانه‌درشت‌ها را نیز مدنظر داریم و در این راستا اقدامات نظارتی انجام می‌شود.

در ادامه این نشست خبری، اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر زمینخواری‌های صورت‌گرفته در بعضی از نقاط کشور اظهار داشت: مجوز ساخت و ساز توسط بخش‌ها و دستگاه‌های مختلفی صادر می‌شود، ولی قطعاً با ساخت و ساز بدون مجوز برخورد جدی می‌شود.

وی افزود: بعضی‌ها نیز مجوزی دارند ولی مشخص نیست این مجوز را از کجا گرفته‌اند.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: ما در استان تهران بیش از 2 هزار قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز داشته‌ایم و 7 هزار پرونده نیز در این استان در حال پیگیری است.

اژه‌ای ادامه داد: تاکنون 31 هکتار از اراضی ملی نیز در استان تهران رفع تصرف شده است.

وی افزود: در دیگر استان‌ها نیز 12 هزار پرونده ساخت و ساز غیرمجاز و رفع تصرف اراضی ملی وجود دارد.

قراری برای رضا ضراب صادر نشده است/ لیست جدیدی از اموال متهم نفتی ارائه نشده است

غلامحسین محسنی در پاسخ به پرسشی مبنی بر استرداد رضا ضراب که اخیراً بازداشت شده است، اظهار داشت: استرداد رضا ضراب به تهران صحیح نیست و بعید می‌دانم این موضوع اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: موارد زیادی در پرونده نفتی نقل شده است و اسامی تعداد زیادی نیز آورده‌اند. از رضا ضراب نیز نام برده شده است، ولی قراری برای او صادر نشده است و نیاز است مستندات بیشتری داشته باشیم تا قرار صادر شود و تحت تعقیب باشد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه لیست جدیدی از اموال بابک زنجانی متهم نفتی ارائه شده است، گفت: چیز جدیدی به قوه قضائیه نداده‌اند و اموال متهم شناسایی شده است که در صورت نیاز به فروش برسد و یا اینکه تهاتر شود.

مرخصی رحیمی تمدید شده است/در پرونده دکل نفتی اتفاق تازه‌ای رخ نداده است

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر آخرین وضعیت پرونده دکل نفتی گفت: در این پرونده اتفاق تازه‌ای نیفتاده و این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است.

یکی از خبرنگاران گفت ظاهراً محمدرضا رحیمی پس از رفتن به مرخصی نوروزی هنوز به زندان باز نگشته است، آیا این موضوع صحت دارد؟ که اژه‌ای در پاسخ گفت: رحیمی از مرخصی‌های خود استفاده کرده و حتماً غیبت نکرده است اما ظاهراً مرخصی‌های او تمدید شده که باید از دادیار ناظر زندان یا دادستان بپرسم که این تمدید به چه دلیل و چند روز بوده است.

احضار مولاوردی به دادسرا

محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، مبنی براینکه با توجه به رفت و آمد مکرر مهدی هاشمی از زندان به بیمارستان آیا پزشکی قانونی نظریه خاصی در خصوص ادامه مرخصی این متهم در اینکه آیا باید مجددا دوران لقاحت خود را در زندان بگذراند یا نه؟ ارائه داده است، گفت: تا این لحظه مرخصی‌هایی که به مهدی هاشمی داده شد بر اساس نظریه پزشکی قانونی بوده و اگر قرار باشد این مرخصی‌ها ادامه پیدا کند پزشکی قانونی نظر می‌دهد که تا این لحظه چنین موردی به ما اعلام نشده است.

یکی از خبرنگاران گفت: حجت‌الاسلام باقری نماینده بناب اظهار داشت که در انتخابات 7 اسفند 30 هزار رای خریداری شده آیا در این رابطه یا موارد مشابه پرونده‌ای تشکیل شده است.

اژه‌ای پاسخ داد: در رابطه با تخلفات انتخاباتی سرجمع بیش از 900 پرونده تشکیل شد که از این تعداد برخی مختومه شد چراکه یا شکایات خصوصی بود و یا ارتباط مستقیم با انتخابات نداشت.

وی افزود: در این رابطه نماینده اردبیل باید گزارش می‌داد که قطعا شورای نگهبان و وزارت کشور ورود می‌کردند.

خبرنگاری به طولانی شدن زمان رسیدگی به برخی پرونده‌ها همچون پرونده بقایی و احمدی‌نژاد اشاره کرد که اژه‌ای گفت: طولانی شدن زمان رسیدگی به این معنا نیست که پرونده راکد مانده. برخی از پرونده‌ها همچون این دو پرونده که به آن اشاره کردیم در حال تحقیقات و بررسی است.

وی ادامه داد: گاهی یک دسته پرونده‌هایی وجود دارد که در آن متهم فراری است و امکان محاکمه غیابی هم وجود ندارد و گاهی هم ممکن است در پرونده‌ای جرم مشخص باشد اما متهم شناسایی نشود و همین روند رسیدگی را طولانی کند.

اژه‌ای در خصوص شکایت مسئولان سیستان و بلوچستان از مولاوردی گفت: مسئولان سیستان و بلوچستان گزارشی را فرستاده بودند که قرار شد خانم مولاوردی احضار شده و در رابطه با صحبت‌هایی که داشته توضیح بدهد.

خبرنگاری در خصوص سند پاناما از اژه‌ای سوال کرد که وی گفت: اصل چنین چیزی تایید نشده که من بخواهم در رابطه با آن توضیح دهم.

خبرنگار دیگری در خصوص فساد در فوتبال از اژه‌آی سوال کرد و گفت که ظاهرا پرونده‌ای از سوی کمیسیون اصل نود به قوه قضاییه ارجاع شده است که اژه‌ای گفت: در مورد فساد در فوتبال گزارش‌های زیادی شده که بعضا نسبت به افراد بوده است و در مواقعی برخی افراد هم بازداشت شدند اما این پرونده‌ای که می‌گویید کمیسیون اصل نود فرستاده دقیقا نمی‌دانم مربوط به کدام موضوع است.

خبرنگار دیگری در خصوص مبادله سیامک نمازی و پدرش پرسید و گفت آیا شما این موضوع را تایید می‌کنید که اژه‌ای گفت به صورت رسمی و تا جایی که من اطلاع دارم به قوه قضاییه چنین درخواستی ارائه نشده اما من هم به صورت غیررسمی این موضوع را شنیده‌ام.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص برخورد با دلالان و داروفروشان ناصرخسرو گفت: مسئله سلامت مردم فوق‌العاده مهم است و افرادی که عمدا جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازند. تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

وی برخورد با این موضوع را یکی از وظایف وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز که زیر نظر دولت فعالیت می‌کند باید پیگیر باشد اما هیچ کدام از اینها رافع مسئولیت دادستان نیست و چنانچه این مطلب و گزارشاتی از این نوع به دادستان برسد حتما باید با جدیت تمام ماجرا را دنبال کرده و بدون اغماض با مجرمین برخورد کند.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Romania
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
0
0
چرا از همدستان زنجانی که در مدیریت ها دولتی با او همدست بودند و اسناد جعلی را قبول کردند خبری نیست؟مگر زنجانی بدون همدستی این افراد می تونست ...؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار