کد خبر: 777006
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
هوشیار طهماسبی

اعلام افزایش 75 درصدی تلفات حوادث رانندگی در استان چهارمحال و بختیاری از سوی رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان  در نوروز امسال با وجود کاهش تلفات انسانی در سال گذشته ، زنگ هشدار را برای مسوولان این استان به خصوص حوزه راه و شهرسازی به صدا در آورده و مبین آن است که توسعه بزرگراه ها که در دو سال گذشته از سوی مسوولان راه و شهرسازی نوید آن داده شد ، نتوانسته جلوی افزایش تلفات انسانی حوادث رانندگی را بگیرد .

 استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از استانهای کوچک کشور با سهم یک درصدی از مساحت ایران ، از نظر توسعه راه ها وضعیت مطلوبی ندارد و به دلیل وضعیت کوهستانی ، بخش اعظم جاده های استان دو طرفه بوده و وجود نقاط حادثه خیز در محورهای ارتباطی استان ، خطر حوادث ترافیکی را افزایش داده است . چهارمحال و بختیاری به عنوان کریدور ارتباطی شمال به جنوب کشور مطرح است و بنابر اعلام مدیران راه و شهرسازی استان از سه هزار و 700 کیلو متر از 10 درصد آن بزرگراه در استان ساخته شده است . مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیزسال گذشته مدعی آن شده بود که به ازای هر کیلو متر راه و بدلیل موقعیت توپوگرافی استان که 80 درصد آن کوهستانی است ، یک نقطه مستعد حادثه نیز در راه های استان وجود دارد که با حساب سر انگشتی سه هزار و 700 نقطه حادثه خیز و یا مستعد حوادث رانندگی نیز در استان وجود دارد .

بخش قابل توجهی از راه های استان در حدود 64 درصد را راه های روستایی تشکیل می دهد که طبیعتا توسعه آنها فعلا در اولویت اصلی استان نیست و تنها در حد رفع خرابی های موجود مورد مرمت قرا می گیرد ، اما در ارتباط با راه های اصلی استان با توجه به آمارهایی که راه و شهرسازی ارائه کرده ، انتظار آن می رود که توسعه راه ها در سال های اخیر به کاهش تلفات انسانی و حوادث رانندگی منجر شود ، این در حالی است که بنا بر اعلام رییس پلیس راه استان در هشتمین روز از تعطیلات نوروزی میزان تصادفات منجر به فوت 25 درصد و همچنین تلفات انسانی تصادفات رانندگی نیز نسبت به سال گذشته 75 درصد افزایش یافته است ، سوالی که در این میان باقی می ماند این است که اقدامات و توسعه راه های استان چرا به کاهش حوادث منجر نشده ، استان چهارمحال و بختیاری از استان های هدف گردشگری در کشور نمی باشد و حجم تردد خودروها نیز در راه های استان قابل مقایسه با استان های همجوار مانند اصفهان و خوزستان نسیت ، این گونه به نظر می رسد که اگر حجم مسافران استان از شرایط حاضر رشد جهشی پیدا کند و ترافیک در محورهای استان ، آمار تلفات انسانی به شدت افزایش خواهد داشت و روند کنونی توسعه راه های استان که با شرایط معمول نیز همخوانی ندارد در شرایط افزایش تردد در محورها با حوادث و تلفات بیشتر مواجه خواهد بود .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر