کد خبر: 776344
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
«کشور را از ته چاه خارج کرديم.» اين گفته روز گذشته رئيس‌جمهور در جمع قهرمانان ورزشي است. جايي که بار ديگر رئيس‌جمهور از تريبون به دست آمده استفاده کرد تا به عملکرد دولت‌هاي گذشته حمله كند و به تمجيد از دستاوردهاي خود بپردازد.
كشور را  از ته چاه درآورديم«کشور را از ته چاه خارج کرديم.» اين گفته روز گذشته رئيس‌جمهور در جمع قهرمانان ورزشي است. جايي که بار ديگر رئيس‌جمهور از تريبون به دست آمده استفاده کرد تا به عملکرد دولت‌هاي گذشته حمله كند و به تمجيد از دستاوردهاي خود بپردازد. اگرچه برخي سوءمديريت‌ها و رفتارهاي غيراصولي در سال‌هاي پاياني دولت دهم، عملکرد و خدمات دولت نهم را به محاق برد اما به نظر مي‌رسد که در دولت جديد هم اتفاقي شاخص که بتواند خلأ‌ها و کمبودهاي دولت‌هاي گذشته را بپوشاند، به وقوع نپيوسته است. اين واقعيت در حوزه اقتصادي به خوبي قابل مشاهده است، جايي که رئيس‌جمهور در رقابت‌هاي انتخاباتي وعده داد که در عرض کمتر از 100 روز بسياري از مشکلات اقتصادي کشور را حل خواهد کرد و پس از آن با پيوند دادن معضلات اقتصادي کشور به موضوع مذاکرات هسته‌اي، اين قول را داد که با به ثمر نشستن برجام، گشايش اقتصادي در کشور به وقوع خواهد پيوست، اما عملاً نه در طي 100 روز، بلکه با به ثمر نشستن برجام و اجرايي شدن آن که به قول دولتمردان سبب بازگشت دارايي‌هاي بلوکه شده کشور و برقراري ارتباط بانک‌هاي کشور با سوئيفت شده و با گذشت قريب به سه سال از عمر دولت همچنان اوضاع اقتصادي کشور نابسامان و وضعيت معيشتي مردم تعريف چنداني ندارد. تمامي اين وقايع در حالي است که ادبيات رئيس‌جمهور طي ماه‌هاي گذشته به يک ادبيات تکراري براي افکار عمومي تبديل شده و ديگر کمتر تريبوني است که حسن روحاني در آن حاضر شود و نتوان گفته‌هايش را پيش بيني کرد. حال ديگر براي وي مهم نيست که به چه مناسبتي و در چه جمعي سخن مي‌گويد.
***
گفته‌هاي مکرر او بر محور عبور از رکود، اداره کشور با نفت 25 دلاري، حمله به منتقدان دولت، حمله به دولت گذشته و تعريف و تمجيد از دستاوردش در مذاکرات هسته‌اي استوار است و حالا جمله‌ جديدش هم در همين چارچوب مي‌گنجد: «کشور را از چاه بيرون آورديم.» چاهي که وي حاضر نشد به صورت دقيق مشخصات و مختصاتش را بگويد و سندي براي ادعايش ارائه کند تا اين جمله نيز به ويترين گفته‌هاي منحصر‌به‌فرد وي اضافه شود. حرکتي که به نظر با هدف فرافکني و دوقطبي‌سازي موافقان و مخالفان برجام شکل گرفته تا ابزاري براي فرار از پاسخگويي درباره وعده‌هاي انتخاباتي بر زمين مانده‌اش باشد.
حال به نظر مي‌رسد که زمان آن فرا رسيده تا رئيس‌جمهور محترم با کنار گذاشتن ادبيات تکراري خود، از طريق تريبون‌هاي رسمي به ارائه گزارشي شفاف از دستاوردهاي ملموس و عملي دولت که باعث گشايش اقتصادي و ايجاد تغيير در معيشت عمومي شده بپردازد.
 
بايد بين‌المللي رقابت کنيم
حسن روحاني روز سه‌شنبه در آيين تجليل از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش کشور در سالن اجلاس سران عنوان کرد: افتخار ملي جايي است که پرچم ايران به اهتزاز درمي‌آيد. نام ايران شنيده مي‌شود، هر ايراني از آن لذت مي‌برد و اين يک وطن‌دوستي است؛ چراکه نام ايران و عظمت آن جزو هويت ملي محسوب مي‌شود، حتي براي آنان که ايران را نديده‌اند، ولي ايراني هستند.
وي اظهار داشت: در افتخارات ملي اين تيم و آن تيم، اين باشگاه و آن باشگاه، اين حزب و جناح و آن حزب و جناح و حتي مذهب نداريم و همه اديان، اقوام و تفکرات سياسي و هر کسي که عشق به سرزمين و وطن دارد مي‌تواند عاملي براي وحدت ملي باشد.
وي با اشاره به اينکه اگرچه موافق مذاکرات سياسي و رسيدن به نقاط مشترک هستم، گفت: اما شاخص‌ها وقتي ظاهر مي‌شود که با يک کشور خارجي و قدرت خارجي بنشينيم و مذاکره کنيم و در آن ميدان و رقابت سياسي بزرگ افتخار بيافرينيم.  وي تصريح کرد: يک زمان با يک کشور معمولي بازي مي‌کنيم و زماني مي‌رسد که در مقابل آرژانتين و برزيل اگر برنده نشويم هم بازي خوب شما به اندازه برنده شدن در يک بازي تأثيرگذار در روحيه مردم خواهد بود.
رئيس دولت تدبير و اميد يادآور شد: اگر جناحي پيدا شد در برابر پيروزي بزرگ ملت ايران و قدرت‌هاي جهان، لبخند را به چهره او نديديد و کف زدن‌ها را نيز در دست‌هاي او نديديد يا اينکه وي اگر کفي هم زد و گفت ‌اي بابا اين همه تلاش کرديم سه گل زديم و يک گل خورديم، حس مي‌کنم برخي‌ها در بازي از اول تا آخرش برد يک تيم را مي‌خواهند و شکست کامل تيم ديگر را.  وي گفت: بازي که از اول اعلام کرده بودم بازي برد- برد بود و آنها هم گل مي‌زنند و ما گل بيشتر و در نهايت پيروز بازي خواهيم بود و مهم است براي يک ملت که در برابر قدرت‌هاي جهان در پيچيده‌ترين مذاکرات تاريخ سياسي جهان که هم در بخش حقوقي، اقتصادي، فني و سياسي بوده؛ در همه زمينه‌ها بتوانيم موفق شويم و افتخار ملي بيافرينيم چراکه در صحنه جهاني براي منافع ملي بازي کرديم.
روحاني گفت: در اين مواجهه در برابر دنيا، کشور را از ته چاه خارج کرديم و در منظر جهانيان قرار داديم.
 
در سال 94 وارد تجارت هسته‌اي جهاني شديم
رئيس‌جمهوري با اشاره به اينکه فرق بين سال‌هاي 90 تا 93 با سال 94 از لحاظ دنيا بحث غني‌سازي قانوني ايران است، گفت: کسي حق اعتراض ندارد چراکه در سال‌هاي قبل غني‌سازي ايران غيرقانوني بود البته از ديد آنها چون قطعنامه الزامي شوراي امنيت عليه ما صادر شده بود.
روحاني گفت: در سال 94 فروختن مواد هسته‌اي و خريد آن قانوني و آزاد شد و هم UF6 فروختيم و هم کيک زرد خريديم و وارد تجارت هسته‌اي جهاني شديم.
وي اضافه کرد: در سال 94 آب سنگين را به بزرگ‌ترين کشور صنعتي دنيا فروختيم و باز هم مي‌فروشيم و وارد تجارت در زمينه هسته‌اي شديم.
روحاني تصريح کرد: قبل از سال 94 هر کسي در زمينه هسته‌اي به کشور ما کمک مي‌کرد از ديد آنها خلاف قانون بود و امروز طبق مصوبه شوراي امنيت همه کشورها بايد به ايران کمک کنند و قبل از سال 94 روابط پولي، بانکي و بيمه‌اي ما با دنيا تعطيل بود.
 
افتخار اداره کشور در شرايط کاهش بي‌نظير قيمت نفت
روحاني گفت: افتخار اداره کشور با کاهش بي‌نظير نفت بود. سال 94 براي کشورهاي توليدکننده نفت که اقتصاد آنها بر مبناي نفت است، يکي از سخت‌ترين سال‌ها بود چراکه در سال 90 درآمد کشور از نفت 12  ميليارد دلار بود و در سال 94، 22 الي 23 ميليارد دلار درآمد حاصل از نفت شد که اين دو را اگر با هم مقايسه کنيم مي‌توانيم نتيجه بگيريم.
وي افزود: در اولين روزهاي دولت در فروردين 94 سخن اين بود که در ماه‌هاي دي، بهمن و اسفند پرداخت حقوق نخواهيم داشت و من چون مخالف استقراض از بانک مرکزي هستم و من سختگيرترين رئيس‌جمهور در اين زمينه هستم همکاران من گفتند که امسال بايد عهد خود را بشکنيم، ولي من از آنان خواستم تا راه ديگري بيابند و اجازه استقراض از بانک مرکزي ندادم. با کمک خداوند و همراهي مسئولان، تلاش کردند و حقوق اسفند کارکنان را نيز بدون استقراض پرداخت کرديم.
روحاني افزود: ضمن اينکه مشکلات فراوان داريم نويد مي‌دهم سال آينده، سال بهتري براي همه خواهد بود و در اقتصاد هم شرايط خوبي خواهيم داشت و در زمينه ورزش هم شما بگوييد به حول و قوه الهي سال بهتري خواهيم داشت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
0
0
کاملا درسته
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار