کد خبر: 774227
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
اهميت ازدواج در كلام رهبري

در ازدواج دو جوان مي‌خواهند بر اساس خواست و رضاي خداوند، دست در دست هم، راه زندگي را به سوي هدف والاي آن سير كنند. خداوند هر يك را بدون ديگري نمي‌پسندد و پيامبر(ص) «ازدواج» را سنت خويش و راه رسيدن به رضاي الهي و صيانت بخشيدن به نيمي از دين معرفي مي‌كند. آنچه مي‌خوانيد گلچيني از كلام مقام معظم رهبري درباره ازدواج است.

‌ ‌ ‌

‌ خداوند اصرار دارد

از نظر اسلام، تشكيل خانواده يك فريضه است. عملي است كه مرد و زن بايد آن را به عنوان يك كار الهي و يك وظيفه انجام بدهند. اگر چه شرعاً در زمره‌ واجبات ذكر نشده، اما به قدري تحريص و ترغيب شده است كه انسان مي‌فهمد خداي متعال بر اين امر اصرار دارد، آن هم نه به عنوان يك كارگزاري، بلكه به عنوان يك حادثه‌ ماندگار و داراي تأثير در زندگي و جامعه. لذا اين همه بر پيوند ميان زن و شوهر تحريص كرده و جدايي را مذمت نموده است.

‌ سنت پيامبر: ازدواج به موقع

روايت معروفي داريم كه پيامبر (ص) فرموده‌اند: نكاح سنت من است. البته اين سنت آفرينش است، سنت ميان انسان‌ها و همه اقوام و اديان است. پس چرا فرموده‌اند سنت من؟ چه اختصاصي وجود دارد؟ شايد از اين جهت باشد كه اسلام بر اين امر تأكيد بيشتري ورزيده و اين تأكيد در اديان الهي ديگر كمتر است. شما ملاحظه مي‌كنيد اين تأكيدي كه اسلام بر ازدواج كرده در اين مكاتب اجتماعي و فلسفه‌هاي رايج اجتماعي و سياست‌هاي معمولي دنيا، وجود ندارد. اسلام اصرار دارد كه پسرها و دخترها در همان سنيني كه براي ازدواج آماده‌اند ازدواج نمايند. نكاح، علاوه بر يك تقاضاي طبيعي، يك سنت ديني و اسلامي نيز هست. بنابراين خيلي آسان است كه كسي از طريق اين اقدام و عمل كه طبيعت و نياز او آن را ايجاب مي‌كند، ثواب هم ببرد؛ چون سنت است و به قصد اداي سنت پيامبر و اطاعت امر ايشان به اين امر اقدام نمايد.

‌ ازدواج در حال شور و شوق

پيامبر اكرم اصرار داشتند جوان‌ها زود ازدواج كنند –‌ چه دخترها و چه پسرها – البته با ميل خودشان و اختيار خودشان، نه اينكه ديگران برايشان تصميم بگيرند. ما هم بايد در جامعه‌ خودمان اين را رواج دهيم. جوان‌ها در سنين مناسب، وقتي از دوران جواني خارج نشده‌اند، در همان حال گرمي و شور و شوق، بايد ازدواج كنند. اين بر خلاف برداشت و تلقي خيلي از افراد است كه خيال مي‌كنند ازدواج‌هاي دوران جواني، ازدواج‌هاي زودرس است و ماندگار نيست. درست برعكس است، اين طور نيست. اگر درست صورت بگيرد، ازدواج‌هاي بسيار ماندگار و خوبي هم خواهد بود و زن و شوهر در چنين خانواده‌اي كاملاً با هم صميمي خواهند بود.

‌ ازدواج در آغاز احساس نياز

اسلام اصرار دارد بر اينكه اين پديده در اوان خود، هر چه زودتر، از آغاز احساس نياز انجام گيرد. اين هم از اختصاصات اسلام است، هر چه زودتر بهتر. زود كه مي‌گوييم يعني از همان وقتي كه دختر و پسر احساس نياز مي‌كنند به داشتن همسر؛ هر چه اين كار زودتر انجام بگيرد، بهتر است. علت چيست؟ علت اين است كه اولاً بركات و خيراتي كه در امر ازدواج وجود دارد در وقت خود و زودتر از اينكه زمان بگذرد و عمر تلف بشود، براي انسان حاصل خواهد شد. ثانياً جلوي طغيان‌هاي جنسي را مي‌گيرد. لذا مي‌فرمايد: «من تزوّج احرز نصف دينه». طبق اين روايت معلوم مي‌شود كه نصف تهديدي كه انسان درباره‌ دين خود مي‌بيند از طرف طغيان‌هاي جنسي است كه خيلي رقم بالايي است.

‌ بركات و فوايد ازدواج

فرصت ازدواج و آرام گرفتن در يك مجموعه‌ خانواده، يكي از فرصت‌هاي مهم زندگي است. براي زن و مرد – هر دو – اين يك وسيله‌ آرامش و آسايش روحي و وسيله‌ دلگرم شدن به تداوم فعاليت زندگي است. وسيله‌ تسلّي، وسيله‌ پيدا كردن يك غمخوارِ نزديك كه براي انسان در طول زندگي لازم است قطع نظر از نيازهاي طبيعي انسان كه نيازهاي غريزي و جنسي مي‌باشد، مسئله‌ توليد نسل و داشتن فرزند هم خود از دلخوشي‌هاي بزرگ زندگي است. پس مي‌بينيد از هر دو طرف كه انسان نگاه مي‌كند، ازدواج يك امر مبارك و يك پديده‌ بسيار مفيد است. البته مهم‌ترين فايده‌ ازدواج، همان تشكيل خانواده است و بقيه‌ مسائل، فرعي و درجه‌ دو يا پشتوانه‌ اين مسئله است؛ مثل توليد نسل يا ارضاي غرايز بشري، اينها همه درجه دو است، درجه‌ اول همان تشكيل خانواده است.

‌ مال و جمال، يا كمال؟ كدام انگيزه؟

اگر چنانچه كسي به خاطر مال و جمال ازدواج كند، طبق روايت ممكن است خداي متعال مال و جمال را به او بدهد و ممكن هم هست كه ندهد. اما اگر چنانچه براي تقوا و عفاف قدم بگذارد و ازدواج بكند، خداي متعال به او مال هم خواهد داد، جمال هم خواهد داد. ممكن است كسي بگويد جمال كه اعطا كردني نيست؛ يك كسي يا جمال دارد يا ندارد! معنايش اين است كه چون جمال در چشم شما و در دل شما و در نگاه شماست، اگر انسان كسي را كه خيلي جميل هم نباشد، دوست داشت او را جميل مي‌بيند. وقتي كسي را دوست نداشت هر چقدر هم جميل باشد به نظر او جميل نمي‌آيد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر