کد خبر: 771138
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
«شفاف» محورهای القایی رسانه های بیگانه را بررسی می کند
لیست‌های انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری، اظهارات حجه الاسلام روحانی در واکنش به انتقادهای پسابرجامی از دولت و تهدیدات نظامی عربستان سعودی و ترکیه علیه دولت سوریه همزمان با نشست امنیتی مونیخ مهمترین سوژه ها و دستمایه های تبلیغی رسانه های بیگانه بوده است.

بدنبال اعلام اسامی نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات خبرگان رهبری، فضای رسانه ای بیگانه بر این انتخابات متمرکز شده است. تلاش برای دوقطبی‌سازی این انتخابات در قالب «هاشمی- یزدی»، مهمترین راهبرد تبلیغی بیگانه است « رقابت برای خبرگانی که احتمالا رهبر آینده ایران را تعیین خواهد کرد از بسیاری لحاظ متفاوت از گذشته است رقابت های سیاسی و حذف مخالفان این بار بسیار مشهود است برای مثال، برای اولین بار نام اکبر هاشمی رفسنجانی در فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیده نمی شود و برای اولین بار، نزدیکان او فهرست ارائه کرده اند و نامش را خبرگان مردم گذاشته اند، فهرستی که گرچه اسامی مشترک با لیست مدرسین دارد اما مشخصا از نام های آیات احمد جنتی، محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی خبری نیست».

اما رسانه‌های بیگانه در این راهبرد دوقطبی نمایی انتخابات خبرگان رهبری به نوعی راهبرد دیگری را مدنظر قرار داده؛ اینکه مردم در انتخابات پیش رو به جای رای ایجابی، رای سلبی بدهند یا به عبارتی دیگر به آنهایی که این ردصلاحیت های گسترده را کردند یا از این ردصلاحیت ها حمایت کردند «نه» بگویند از این منظر در فضای تبلیغی بیگانه به موازات تاکید بر سیاسی شدن مسئله خبرگان رهبری (در تحلیل دو لیست انتخاباتی یکی با سرلیستی هاشمی و دیگری با سرلیستی آیت الله محمد یزدی) گفته می شود«... مردم بایستی با حضورشان با رد صلاحیت کسانی که این ردصلاحیت‌ها را کردند یک رفراندوم برگزارکنند در انتخابات مجلس کرسی های زیادی را تصرف خواهیم کرد، اما در خبرگان پیام مان حذف برخی آقایان است...» (مهدی خزعلی در گفتگو با بی‌بی‌سی)

گفتنی است این خط القایی و عملیاتی در حالی صورت می گیرد که به موازات آن، برخی رسانه های داخلی نیز بر مدار همین محورها فعالیت های رسانه ای داخلی خود را سامان داده اند.

از همین منظر رسانه ها از احتمال حذف نام هاشمی از لیست جامعه روحانیت گفته اند « یک روز پس از انتشار فهرست مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان و حضور دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در این فهرست، یک عضو این جامعه گفت که نام آقای هاشمی رفسنجانی تقریباً به سمت حذف ‌شدن از این گروه می ‌رود... به گفته آقای ابراهیمی، نام اکبر هاشمی رفسنجانی در حال حاضر در فهرست جامعه روحانیت مبارز قرار ندارد و تقریباً به سمت حذف‌شدن می‌رود».

در قبال انتخابات مجلس شورای اسلامی، رسانه‌های بیگانه از سویی تلاش کرده اختلاف میان جریان اصولگرا را برجسته کنند در این زمینه قرار نگرفتن نام علی لاریجانی در لیست اصولگرایان قم در فضای رسانه ای بیگانه بازتاب یافته است و از سوی دیگر بر مبنای سناریوی مطالبه محوری، از مطالبات و خواسته های مردم در این انتخابات گفته اند (آغاز سلسله گزارش های بی بی سی درباره مشکلات مردم و وعده و وعیدهای نامزدها)

بازخوانی بخش‌های از اظهارات حجه الاسلام روحانی در واکنش به برخی انتقادهای پسابرجامی از دولت دیگر رویکرد تبلیغی بیگانه بوده است، رویکردی که به نظر می رسد که بیشتر جنبه انتخاباتی دارد و به نوعی در راستای تلاش برای دوقطبی سازی بیش از پیش انتخابات قابل ارزیابی است. به این بهانه همچنین رسانه ها مسئله تحریم ها و پیامدهای آن را برجسته کردند « رئیس جمهوری ایران با تشریح وضعیت اقتصادی کشور در سال های گذشته بار دیگر از غارت پول ملت به بهانه دور زدن تحریم سخن گفت... سخنان آقای روحانی در حالی ایراد شد که مقامات جمهوری اسلامی تا پیش از روی کار آمدن دولت آقای روحانی، دور زدن تحریم‌ها را از موفقیت های دولت عنوان می‌کردند. همچنین بابک زنجانی، میلیاردر جوانی به اتهام فساد مالی در زندان است به منظور دور زدن تحریم ها و فروش نفت با دولت همکاری می‌کرد.»

در عرصه منطقه ای، مسئله سوریه در کانون توجه رسانه های بیگانه است آنهم در قالب تهدیدات عربستان سعودی و ترکیه علیه دولت سوریه همزمان با تلاش ها برای برقراری آتش بس و همینطور پیشروی های میدانی ارتش سوریه در برابر تروریست ‌ها و آزادسازی یکی پس از دیگری مناطق تحت اشغال تروریست ها:

تلویزیون آمریکا: « وزیر خارجه عربستان سعودی می گوید در صورت شکست روند سیاسی سوریه، بشار اسد باید به زور برداشته شود او در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت بار دیگر بر آمادگی عربستان سعودی به اعزام نیروی زمینی به سوریه تحت چارچوب نیروهای ائتلاف اشاره کرد».

بی‌بی‌سی: « وزیر خارجه ترکیه گفته کشورش به همراه عربستان سعودی قصد دارند در سوریه دست به عملیات نظامی بزنند مولود چاوش اوغلو گفته عربستان جت های جنگنده و نیروی زمینی در خاک ترکیه مستقر خواهد کرد».

رادیو فردا: «ارتش عربستان تائید کرده که برای مقابله با گروه حکومت اسلامی‌(داعش) جنگنده‌های خود را به ترکیه می‌فرستد تا از پایگاه اینجرلیک، دست به انجام عملیات در خاک سوریه بزنند. پیش از این وزارت خارجه ترکیه گفته بود گروهی از کارشناسان عربستان سعودی از این پایگاه بازدید کرده‌اند».

در واقع به نظر می‌رسد این تهدیدات در راستای تلاش برای فشار بر کشورهای تاثیرگذار در تحولات سوریه و همینطور دولت سوریه برای نجات گروه های به اصطلاح میانه رو و تروریست ها در این کشور است زیرا به گفته برخی تحلیلگران طرف گفتگو با رسانه‌ها حتی اگر روند مذاکرات صلح ادامه یابد با توجه به موفقیت های میدانی ارتش سوریه، امتیاز چندانی عاید حامیان منطقه ای و بین المللی گروه های مخالف نخواهد شد (کامران متین در گفتگو با بی بی سی - 94/11/23) ؛ بنابراین به نظر می رسد آنچه باعث دستپاچگی کشورهای حامی گروه های مخالف و تررویست ها شده؛ همین پیروزی های میدانی ارتش سوریه است.

فضاسازی علیه قوه قضائیه و دستگاه ‌های امنیتی به بهانه ردصلاحیت برخی نامزدهای کانون وکلا،‌خبر فروش چهار میلیون بشکه نفت ایران به اروپا، اظهارات یوکیا آمانو درباره پایبندی ایران به اجرای برجام و اقدام ارتش ترکیه در گلوله باران مواضع شبه نظامیان کرد سوریه دیگر محورها و دستمایه های تبلیغی رسانه های بیگانه بوده است

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار