کد خبر: 770646
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
نامزد‌هاي تعجب‌برانگيز سيمرغ‌ها و حذف ناگهاني باديگارد
انتقاد از ليست نامزدهاي دريافت سيمرغ جشنواره سي‌و‌چهارم/ با اعلام اسامي نامزدهاي دريافت سيمرغ سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر، انتخاب‌هاي عجيب داوران جشنواره باعث حيرت شد...
محمدصادق عابديني
با اعلام اسامي نامزدهاي دريافت سيمرغ سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر، انتخاب‌هاي عجيب داوران جشنواره باعث حيرت شد، گفته مي‌شود در لحظات پاياني اعلام نامزدها، نام «باديگارد» از چند سيمرغ اصلي جشنواره حذف شد.
سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر با اعلام نامزدهاي سيمرغ‌هاي بلورين جشنواره در بخش‌هاي مختلف وارد مرحله نهايي داوري شد. در اين مرحله، صاحبان سيمرغ‌ها از بين چند گزينه اعلام شده انتخاب و معرفي مي‌شوند. نکته تعجب‌بر‌انگيز اين دوره، نامزد شدن فيلم‌هاي ضعيف در چندين بخش و حضور نداشتن فيلم حاتمي کيا در بين نامزدهاي بهترين فيلم و بهترين کارگرداني است. يک سايت خبري در گزارشي از تغيير فهرست نامزدها ساعاتي پيش از اعلام نهايي و حذف باديگارد در چند سيمرغ خبر داده است!
   
هراس از موفقيت حاتمي‌کيا
تاريخ باز هم تکرار شد. زماني که حاتمي‌کيا خودش را به نشست خبري «شيار 143» رساند و به شدت از عملکرد جشنواره انتقاد کرد، مي‌شد حدس زد که جشنواره نسبت به فيلم «چ» موضع  تنبيهي خواهد گرفت و براي انتقام از حاتمي‌کيا حق فيلمش را ناديده بگيرد. در جشنواره سي‌و‌دوم، «چ» قرباني نگاه سياسي جشنواره شد. امسال نيز «باديگارد» سرنوشت مشابهي دچار شد. اينبار گويا حذف حاتمي‌کيا از بالاتر از جشنواره کليد خورده بود. اين را مي‌شد از انتقادي دانست که حاتمي‌کيا نه جشنواره بلکه دولت را مخاطب آن قرار داده بود. ابراهيم سينماي ايران گفته بود: بايد اين بچه‌ها بيايند و کارشان ديده شود. به‌خصوص فيلمسازي که رفته در عراق کار کرده و هر لحظه احتمال ترورش وجود دارد. بايد براي اينها احترام قائل شويم. اينکه اينها در حاشيه جشنواره باشند، درست است؟ من نه به محمد حيدري کار دارم و نه حتي به آقاي ايوبي و آقاي جنتي. با آقاي روحاني کار دارم که در اين موضوع هست. چطور مي‌شود که فيلم‌هاي اينگونه وارد مسابقه نمي‌شوند، ‌حتي اگر ضعيف باشند.
«رجا» نيز در گزارشي انتقادي نسبت به ليست نامزدهاي دريافت سيمرغ نوشت: اسامي فيلم‌هاي نامزد شده فعلي آنقدر مضحک است که در همين ساعات اخير صداي اعتراض بسياري از منتقدان و رسانه‌هاي شبه‌روشنفکر را هم درآورده است. تصور کنيد يکي از معدود فيلم‌هاي امسال که اکثر حاضران در سالن مطبوعات يکصدا به ضعف ساختاري آن خنديده‌اند و هيچ واکنش مثبتي را در پي نداشته است در ۱۰ رشته کانديداي دريافت سيمرغ جشنواره باشد و فيلمي که حتي مخالفانش به قدرت تکنيکي و ساختاري‌اش معترفند، در هيچ کدام از بخش‌هاي اصلي حتي نامزد هم نشود. اين البته تنها محدود به «باديگارد» هم نيست. فيلم‌هاي خوب ديگري هم بودند که جايشان در ليست خالي است، اما با اين اوصاف نام جشنواره سي و چهارم فجر، به عنوان جناحي‌ترين و ضعيف‌ترين جشنواره تاريخ سينماي ايران، که در آن حتي بديهي‌ترين اصول سينمايي به نفع جريانات فرامتني کنار گذاشته شد در تاريخ سينماي ايران ثبت خواهد شد. طبعاً در اين بين ابراهيم حاتمي‌کيا به عنوان پرافتخارترين فيلمساز تاريخ سينماي ايران در جشنواره فجر، نيازي به اين ديده‌ شدن‌ها ندارد، اما اين فرصت خوبي‌ است براي شناخت بهتر سيستم فرهنگي دولت و طرفدارانش.
   
نامزدهاي دريافت سيمرغ
به گزارش «جوان»، با اعلام دبيرخانه فيلم فجر، نامزدهاي بخش مسابقه سينماي ايران، نگاه نو، مستند و جايزه هنر و تجربه مشخص شدند. در بخش سوداي سيمرغ (مسابقه سينماي ايران)، «ابد و يك روز» 10 رشته، «امكان مينا» 9 رشته، «ايستاده در غبار» هشت رشته، «دختر» هفت رشته، «باديگارد» شش رشته، «آخرين بار كي سحر را ديدي؟» پنج رشته، «خشم و هياهو» پنج رشته، «نفس» پنج رشته، «اژدها وارد مي‌شود؟» چهار رشته و «لانتوري» سه رشته تعداد نامزدهاي هر فيلم است.
   
بهترين کارگرداني: کمال تبريزي براي کارگرداني فيلم «امکان مينا»، سعيد روستايي براي کارگرداني فيلم «ابد و يک روز»، فرزاد مؤتمن براي کارگرداني فيلم «آخرين بار کي سحر را ديدي؟»، محمدحسين مهدويان براي کارگرداني فيلم «ايستاده در غبار» و سيدرضا ميرکريمي براي کارگرداني فيلم «دختر».
   
بهترين فيلمنامه: فرهاد توحيدي و مرتضي اصفهاني براي فيلمنامه «امکان مينا»، سعيد روستايي براي فيلمنامه «ابد و يک روز»، امير عربي براي فيلمنامه «آخرين بار کي سحر را ديدي؟»، مهران کاشاني براي فيلمنامه «دختر» و محمدحسين مهدويان براي فيلمنامه «ايستاده در غبار».
   
بهترين فيلم: منوچهر محمدي براي تهيه‌کنندگي فيلم «امکان مينا»، سعيد ملکان براي تهيه‌کنندگي فيلم «ابد و يک روز»، فرزاد مؤتمن براي تهيه‌کنندگي فيلم «آخرين بار کي سحر را ديدي؟»، سيدرضا ميرکريمي براي تهيه‌کنندگي فيلم «دختر»، حبيب والي‌نژاد براي تهيه‌کنندگي فيلم «ايستاده در غبار».
   
بهترين بازيگر نقش اول مرد: فرهاد اصلاني براي فيلم«دختر»، پرويز پرستويي براي فيلم «باديگارد»، رضا کيانيان براي فيلم «کفش‌هايم کو»، پيمان معادي براي فيلم «ابد و يک روز»، نويد محمدزاده براي فيلم «خشم و هياهو».
   
بهترين بازيگر نقش اول زن: پريناز ايزديار براي فيلم «ابد و يک روز»، ساره بيات براي فيلم «عادت نمي‌کنيم»، مينا ساداتي براي فيلم «امکان مينا»، طناز طباطبايي براي فيلم «خشم و هياهو»، الهام کردا براي فيلم «به دنيا آمدن».
   
بهترين فيلمبرداري: حميد خضوعي ابيانه براي فيلم «دختر»، هومن بهمنش براي فيلم «اژدها وارد مي‌شود»، پيمان شادمان‌فر براي فيلم «خشم و هياهو»، محمود کلاري براي فيلم «باديگارد»، فرشاد محمدي براي فيلم «امکان مينا».
   
بهترين تدوين: سجاد پهلوان‌زاده براي فيلم «ايستاده در غبار»، بهرام دهقاني براي فيلم «ابد و يک روز»، سپيده عبدالوهاب براي فيلم «به دنيا آمدن»، هايده صفي‌ياري براي فيلم «لانتوري»، محمدرضا موئيني و هدي موئيني براي فيلم «امکان مينا».
   
بهترين موسيقي متن: کريستف رضايي براي فيلم «اژدها وارد مي‌شود»، مسعود سخاوت‌دوست براي فيلم «نفس»، محمدرضا عليقلي براي فيلم «امکان مينا» و «دختر»، کارن همايونفر براي فيلم «باديگارد»، پيمان يزدانيان براي فيلم «به دنيا آمدن».
  
بهترين طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعي براي فيلم «ايستاده در غبار»، اميرحسين قدسي و نگار نعمتي براي فيلم «اژدها وارد مي‌شود»، بهزاد کزازي براي فيلم «امکان مينا»، محسن نصراللهي و رعنا اميني براي فيلم «خشم و هياهو» و اصغر نژادايماني براي فيلم «نفس».
    
بهترين چهره‌پردازي: ايمان اميدواري براي فيلم‌هاي «زاپاس» و «باديگارد»، عبدالله اسکندري و مهرداد ميرکياني براي فيلم «لانتوري»، شهرام خلج براي فيلم «ايستاده در غبار»، مهرداد ميرکياني براي فيلم‌هاي «نفس» و «اژدها وارد مي‌شود»، سعيد ملکان براي فيلم‌هاي «ابد و يک روز» و «امکان مينا».
  
بهترين جلوه‌هاي ويژه ميداني و جلوه‌هاي ويژه بصري: سيدهادي اسلامي براي فيلم «باديگارد» (جلوه‌هاي بصري)، ايمان کرميان براي فيلم ايستاده در غبار (جلوه‌هاي ميداني)، فريد ناظرفصيحي براي فيلم «نفس» (جلوه‌هاي بصري)، محمدرضا نجفي‌امامي براي فيلم رسوايي ۲ (جلوه‌هاي بصري).
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
0
2
گویا سیمرغ ها"دیگر کیفیت خودرا از
دست داده اند "نبدیل به مرغ خانگی شده اند.اما این عملکردها ها"چیزی از جناب حاتمی کیا کم نخواهد کرد"و جایگاه ایشان درنزد مردم " با این عملکردها کم نخواهد شد. تا بوده "
همیشه منتقد صالح "چوب زبان خودرا خورده ست.
كحسن
|
Lebanon
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
0
1
... تحمل انتقاد را ندارد دليل ان جه لزومي دارد در مدارس در باره برجام بحث و كفتكو شود در ان ايه نماز هست يا روزه مهم اين است كه ماتحمل كوش دادن به مخاطب منتقد را نداريم ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
0
2
مهم نظر مردمه که ثابت می کنن'' بادیگارد "بهترینه
خوزستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
1
0
واقعیت اینه که حاتمی کیا رو مردم دوست دارند ولی فیلم بادیگارد واقعا ضعیفه درسته داستانش مقدسه ولی فیلمش بسیار ضعیفه حتی فیلم چ هم خیلی ضعیف بود. دیدید که خیلی مورد اقبال عموم نبود
خادم الحسین
|
Romania
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
0
0
زمانی دوم خردادیهامیگفتندزنده بادمخالف من ولی برعکس عمل ومخالفینشان راهمه جوره حذف میکردنددولت فعلی هم مولودهمان ... است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار