کد خبر: 770582
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
گفت‌وگو با حسين شمس سرمربي سابق تيم‌ملي فوتسال به بهانه آغاز رقابت‌هاي قهرماني آسيا
تيم‌ملي فوتسال ايران پس از ناكامي در دو دوره قبلي رقابت‌هاي قهرماني آسيا، حالا مي‌خواهد بغض فروخورده چند ساله‌اش را در ازبكستان بشكند و به روزهاي اوج خود بازگردد و براي يازدهمين بار قهرمان آسيا شود
وحيد صابري
تيم‌ملي فوتسال ايران پس از ناكامي در دو دوره قبلي رقابت‌هاي قهرماني آسيا، حالا مي‌خواهد بغض فروخورده چند ساله‌اش را در ازبكستان بشكند و به روزهاي اوج خود بازگردد و براي يازدهمين بار قهرمان آسيا شود. هر چند در اين راه قطعاً با تيم‌هاي پرانگيزه‌اي چون ژاپن، تايلند و حتي ازبكستان ميزبان مسابقات روبه‌رو خواهد شود اما تيمي كه مدعي حضور در جمع برترين‌هاي دنياست نبايد به آسيا فكر كند. حد و اندازه فوتسال كشورمان فراتر از آسياست هر چند با فاصله گرفتن از شرايط ايده‌آل طي سال‌هاي اخير تا حدودي اقتدار خود را از دست داده ولي مسابقات ازبكستان مي‌تواند شروع دوباره‌اي براي فوتسال ايران باشد. فوتسالي كه هنوز هم آقاي آسياست. حسين شمس سرمربي پيشين تيم‌ملي و يكي از برترين‌هاي دنياي مربيگري اين رشته درباره وضعيت و شرايط فوتسال و راه سخت پيش رو به گفت‌و‌گو با ما نشست.

به عنوان يكي از كارشناسان و كسي كه سال‌ها به عنوان مربي در رأس تيم‌ملي بوده عملكرد فعلي تيم‌ملي فوتسال را در آستانه مسابقات قهرماني آسيا چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
 عملكرد تيم‌ملي فوتسال ايران در چند مسابقه تداركاتي كه داشته نشان داد كه شرايط فوتسال ما به مراتب از سال گذشته بهتر شده است. فوتسال در گرند پريكس برزيل نشان داد تيمي هماهنگ‌تر شده است. در مسابقات جام جهاني كوچك تيم ملي مقابل كلمبيا 4 بر يك به برتري رسيد و خيلي خوب بازي كرد. در كل معتقدم ناظم‌الشريعه با بازيكنانش رابطه خوبي برقرار كرده و همين سبب شد تيم‌ملي بهترين نتايجش در تاريخ حضور در گرند پريكس را كسب كند.

تصور مي‌كنيد مي‌توانيم جام قهرماني آسيا را پس بگيريم؟
ببينيد تيم‌هاي آسياي شرقي در اين چند ساله پيشرفت بسيار خوبي داشته‌اند. ژاپن پيش از همه چند سالي است سرآمد فوتسال شده و چند بار هم عنوان قهرماني را كسب كرده. هر چند سرمايه‌گذاري بسيار خوبي در اين زمينه انجام داده‌اند اما بايد يادمان باشد كه فوتسال ما هنوز هم يك سر و گردن از آسيا بالاتر است. ما اصلاً نبايد به آسيا فكر كنيم چراكه اندازه ما فراتر از آسيا است. بي‌برنامگي مسئولان در چند سال گذشته باعث شده تا سطح ما كمي پائين بيايد اما يادمان باشد فوتسال ما در دنيا شناخته شده است و تيم‌هاي بزرگ براي ما احترام زيادي قائل هستند. پس ما بايد قدر خودمان را بدانيم.
در جهان و برابر رقباي اروپايي و امريكاي جنوبي چطور؟

ما بايد در بين چهار تيم بزرگ دنيا قرار بگيريم. نمي‌گويم اول چون امكانات‌مان در اين حد نيست اما انشاءالله در اين مسابقات وقتي توانستيم در بين چهار تيم نخست قرار بگيريم و جواز حضور در جام جهاني كلمبيا را گرفتيم قدرت واقعي‌مان را آنجا نشان خواهيم داد.

كادر فني تيم‌ملي را چگونه مي‌بينيد؟ آيا توانايي هدايت تيم را دارند؟
احساس مي‌كنم در اين مدت تيم بهتر از قبل بازي مي‌كند. روان بازي كردن بچه‌ها به‌خصوص اينكه از نظم بسيار خوبي هم برخوردار هستند از نكات ويژه است. اردوها و تمرينات هم در سطح خوبي برگزار شد. ناظم‌الشريعه با كوله‌باري از تجربه گزينه مناسبي براي هدايت تيم‌ملي است. اميدوارم اين تجربيات را در جهت همبستگي و همدلي در تيم‌ملي به كار ببندد و تيم را قهرمان آسيا كند. البته ما در اين مدت بازي‌هاي تداركاتي خوبي با برزيل و روسيه و كلمبيا برگزار كرديم و نتايج خوبي هم گرفتيم. ملي‌پوشاني هم كه در تيم‌ملي هستند متشكل از بهترين‌هاي ليگ هستند.
با تيم‌هاي چين، عراق و اردن همگروه هستيم فكر مي‌كنيد براي صعود مشكلي داشته باشيم؟
نه. اصلاً اين تيم‌ها برابر ما تيم نيستند. حريف اصلي ما در اين رقابت‌ها ژاپن است. ما در نيمه نهايي بايد با اين تيم بازي كنيم وگرنه بازي با قزاقستان و لبنان براي ما كار سختي نيست. اميدوارم بچه‌ها با قهرماني برگردند. در مرحله گروهي هر بازي براي ما حكم بازي تداركاتي دارد و بايد از اين فرصت استفاده لازم را ببريم.

عملكرد كميته فوتسال و رئيس آن را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
ضعيف. زير صفر. اين آقا اصلاً كاري براي فوتسال ما نكرده كه بخواهيم از آن دفاع كنيم. همه اميد ما اين است كه كفاشيان از فوتبال برود تا شايد كسي بهتر از افتخاري براي فوتسال انتخاب شود. كسي كه براي فوتسال عرق داشته باشد و واقعاً يك مدير باشد. فوتسال در گذشته با بهترين‌هاي دنيا بازي مي‌كرد اما الان چي. جاي تأسف است كه آقايان با بي‌برنامگي فوتسال را به اين روز انداخته‌اند. ما اگر در آسيا هم قهرمان شويم هيچ ربطي با آقايان ندارد و همه به خاطر تلاش خود بچه‌ها و كادر فني است. تيم‌ملي فوتسال تا همين جا نيز به دليل حمايت‌هاي عجيب و متعصبانه افتخاري از خسوس، از برنامه خود عقب است و ناظم‌الشريعه و ملي‌پوشانش براي جبران مافات كار سختي در پيش دارند.

از الان چه برنامه‌ريزي براي مسابقات جام جهاني كلمبيا بايد انجام داد؟
مهم‌ترين كاري كه پس از مسابقات آسيايي بايد انجام داد اين است كه بايد ليگ را هر سريع‌تر شروع كنيم. يعني از خرداد آغاز كنيم تا بچه‌ها هر چه زودتر آبديده شوند. تيم ما نياز به يك برنامه‌ريزي دقيق دارد وگرنه اگر همين طور بخواهيم در كلمبيا بازي كنيم آب در هاون كوبيدن است. حمايت همه جانبه مسئولان بايد پشت سر تيم باشد نه اينكه هنوز مربيان ما در تيم‌ملي قراردادي ندارند. من نمي‌دانيم چطور مي‌شود مربيان تيم‌ملي قراردادي امضا نكرده باشند! اين آقايان مي‌خواهند همان بلايي را كه سر تيم اميد آوردند سر فوتسال هم بياورند. فدراسيون نبايد اين همه دست دست كند.

تيم‌ملي به جوانگرايي نياز دارد؟
تركيب تيم فعلي خوب است و اصلاً قبول ندارم كه تيم بايد دستخوش جوانگرايي شود. در واقع جوانگرايي در تيم‌ملي را قبول ندارم. وقتي بازيكني مثل وحيد شمسايي با اين سن و سال مي‌تواند براي تيم تأثيرگذار باشد و اينگونه مي‌درخشد چرا بايد كنار گذاشته شود؟ ستاره جوان داشتن در تيم خوب است اما اينكه ما يك سري بازيكن باتجربه و ستاره را از تيم كنار بگذاريم و جوان بي‌تجربه به تيم تزريق كنيم را اصلاً قبول ندارم. ما در هيچ جاي دنيا چنين مسئله‌اي را نمي‌بينيم و بازيكن تا زماني كه براي تيم مؤثر است بازي مي‌كند. به نظر من سن و شناسنامه نبايد ملاك انتخاب بازيكن براي تيم‌ملي باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار