کد خبر: 770203
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
سرطان معده و مری سرطانی بسیار خطرناک است اما از طریق نفس کشیدن می‌توان به‌ راحتی آن را تشخیص داد و حتی می‌توان از خوش‌خیم یا بدخیم بودن آن نیز اطلاعاتی بدست آورد.
باشگاه خبرنگاران جوان: سرطان معده و مری یکی از سرطان‌هایی است که در هر سال حدود 15 درصد از مرگ‌ومیر‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. این دو سرطان معمولا زمانی تشخیص داده می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته است و بیماری در بدن بسیار پیشرفت کرده است. در واقع، دلیل خاموش بودن این بیماری این است که علائم قابل توجهی ندارد و به سختی قابل تشخیص است. گزارش شده است که حدود 13 درصد بیماران مبتلا به سرطان مری و حدود 15 درصد بیماران مبتلا به  سرطان روده توانسته‌اند از آن جان سالم به در برند یا مدت زمان بیشتری زنده بمانند که این آمار بسیار نگران‌کننده است. اگر راهی برای تشخیص این بیماری پیدا شود تعداد قربانیان آن کاهش خواهد یافت.

دانشمندان اخیرا کشف کرده‌اند که با آزمایشی بسیار ساده از طریق نفس کشیدن سرطان مری و معده مشخص می‌شود. نتایج و صحت این تست بارها در مطالعات بالینی تایید شده است و نتایج عملی آن در چند بیمارستان در لندن در حال بررسی است. دانشمندان این تست را بر روی بیماران انجام دادند و دریافتند که این تست حتی خوش‌خیم بودن یا بدخیم بودن این سرطان‌ها را می‌تواند نشان دهد.

گفته می‌شود که دقت این تست حدود 90 درصد است و نتایج آن بر خلاف تست‌های دیگر که بعد از 4 تا 6 ساعت مشخص می‌شود در یک دقیقه مشخص می‌شود. این تست علاوه بر اینکه خیلی آسان انجام می‌شود و نتیجه آن به سرعت مشخص می‌شود، ارزان‌تر از بقیه تست‌ها و آزمایش‌ها است.

در این تست، سرطان روده و نای در مراحل ابتدایی کشف می‌شوند و علائم مخفی آن‌ها مشخص می‌شود و خطرات و خطاهای  آندوسکوپی را نیز ندارد. این تست بر اساس مواد شیمیایی موجود در بدن انجام می‌شود که در تنفس خود را نشان می‌دهند و این مواد تنها در تنفس افرادی وجود دارند که از این دو سرطان رنج می‌برند. در واقع این سرطان‌ها یک نوع بوی خاص ترکیبات آلی فرار را از خود نشان می‌دهند که شامل کربن است و معمولا در جانوران زنده وجود دارد.

متخصصان برای اولین بار توانستند این ترکیبات را با استفاده از لوله‌های جریان یون در نفس انسان تشخیص دهند. این ترکیبات در بیمارانی که مبتلا به سرطان مری و معده بودند بسیار زیاد بود و تراکم بالایی داشت. برای تشخیص این بیماری‌ها فرد باید در درون دستگاهی نفس خود را بیرون دهد و دستگاه نیز با استفاده از اتصالش به لوله‌های جریان یون میزان ترکیبات آلی فرار موجود در نفس فرد را تشخیص می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار