کد خبر: 770174
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
رئیس‌جمهور در مراسم اختتاميه سي‌و‌سومين جايزه کتاب سال:
رئيس‌جمهور در مراسم اختتاميه سي و سومين دوره جايزه کتاب سال گفت: اگر ما مي‌خواهيم در کشور انديشه و سخن نو در همه علوم افزايش پيدا کند بايد فضا را باز‌تر و آزادتر کنيم.
مصطفی محمدی
دكتر حسن روحاني روز گذشته در مراسم اختتاميه سي و سومين دوره جايزه کتاب سال، با اشاره به اينكه بسيار خوشحالم که در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي، در خدمت شما چهره‌هاي شاخص تأثيرگذار در افکار و انديشه جامعه هستم، گفت: همه جا کتاب تأثيرگذار در تحولات فکري و فرهنگي و علمي جامعه است، اما در تاريخ علم کشورمان همواره کتاب جايگاه خاص و ويژه‌اي دارد. ما مسلمان‌ها افتخارمان اين است که معجزه پيامبرمان کتاب است و خود قرآن هم يکي از نام‌هايش کتاب است، خب ما داراي کتاب آسماني هستيم که شروع اين کتاب با خواندن و با قرائت است؛ افتخار مي‌کنيم به ديني که همواره ما را تشويق به علم و دانش کرده و براي علم مرزي نشناخته، همانطور که براي هنر نيز مرزي وجود ندارد. رئيس‌جمهور ادامه داد: همه کتاب‌ها و نوشته‌هايي که توانسته براي اهداف ملي و انساني ما تأثيرگذار باشد، مورد احترام همگان است، اما ما در آستانه 37 سالگي انقلاب هستيم و هنوز در مفاهيمي از انقلاب اجماع نظر نداريم. وي افزود: 37 سال از 22 بهمن 57 گذشته است، فکر مي‌کنم هنوز هم نياز است که ما انقلاب را معنا کنيم و انقلابي بودن را تفسير کنيم؛ چه کسي انقلابي است؟ و انقلاب به چه معنا است؟ و تداوم راه انقلاب چيست؟
روحاني گفت: ما همه به خيابان‌ها آمديم و گفتيم استقلال آزادي جمهوري اسلامي؛ انقلابمان را با اين سه واژه مهم تبيين کرديم، اما هنوز هم نياز است که راجع به آزادي بگوييم و بنويسيم و تفسير کنيم، هنوز هم راجع به استقلال و راجع به جمهوريت و اسلاميت نظام بايد سخن بگوييم. البته هميشه افکار متفاوت و مختلفي وجود دارد. رئيس‌جمهور گفت: هميشه مخالف و منتقد وجود دارد به نظر من داشتن مخالف عيبي نيست، بايد کاري کنيم که مخالف معاند نباشد. ما نمي‌توانيم همه را در مسير يک فکر و يک راه قرار بدهيم؛ نظرات مختلف انديشه‌هاي مختلف است، آنجايي که نظرات متفاوت بيان مي‌شود باعث رشد انديشه و فکر خواهد بود.
روحاني گفت: ما افتخار مي‌کنيم به کشوري که از ديرباز اهل کتاب و کتابخانه بوده شما به قرن‌هاي قبل در اين کشور برگرديد و ببينيد که يکي از افتخارات جوامع ما اين بوده که داراي کتابخانه‌هاي عظيم بوده‌اند، امروز هم يکي از معيارها و شاخص‌هاي نه تنها توسعه فرهنگي که توسعه کشور يکي از معيارهايش کتاب و کتابخواني است، ما در اقتصاد شاخص‌هاي روشني داريم از رونق اقتصادي گرفته تا رشد اقتصادي، تورم، بيکاري، رشد سرمايه‌گذاري و دهها شاخص ديگر، اما بي‌ترديد کتاب مي‌تواند يکي از شاخص‌هاي رشد جامعه در همه بخش‌ها باشد. روحاني گفت: نقاد براي آينده زندگي خودش نبايد نگران باشد، آن کلمه «لا خوف عليهم» آنجايي که نه خوف است نه حزن است نه اندوه است، آنجايي است که در يک جامعه اسلامي کسي که نظري دارد نظر خود را به خوبي تبيين کند، بيان کند و مسير براي سخن گفتنش و اعلام سخن و نظرش کاملاً آزاد باشد.
وي تأکيد کرد: هر مقدار ما بتوانيم فضاي دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و فضاي نشر و طبع و نويسندگي و تحقيق را بازتر، آزادتر کنيم و تشويق کنيم، فضا بهتر مي‌شود؛ هيچ کس در بيان و نظرش معصوم نيست و سخني را كه مي‌گويد سخن بعدي مي‌تواند آن را نقد کند، سخن بعدي مي‌تواند آن را کامل‌تر کند؛ البته ما در فضايي مي‌توانيم سخن بگوييم و نقد کنيم که هيچ کس به فکر حذف ديگري نباشد؛ همه مردم، همه افکار و همه جناح‌ها در سايه تحمل بتوانيم همديگر را تحمل کنيم و از افکار يکديگر استفاده کنيم، اگر خداي ناکرده شرايط به گونه‌اي باشد که از حذف ديگران کسي بخواهد لذت ببرد در آن جامعه پيشرفت نخواهد بود همه جوامعي توانستند به پيشرفت و تعالي برسند که در آن جوامع نقد و نظر آزاد بود. وي گفت: ما در آستانه روز پيروزي انقلابي هستيم که شعارش شعار آزادي بوده است، در طول اين 37 سال يکي از افتخاراتمان نقد و نظر آزاد است، ما بايد از دبستان و از مدرسه دانش‌آموز و دانش‌آموزانمان را در فضاي آزادي نقد و نظر قرار بدهيم؛ اگر دانش‌آموز توانست از معلم خود به خوبي نقد کند و اگر مردم توانستند از قواي حاکم به خوبي نقد کنند آن جامعه در مسير پيشرفت و تعالي خواهد بود.
روحاني گفت: سخن آخر اينکه ما در آستانه يک روز مهم و سرنوشت‌ساز در تاريخ سياسي زندگي‌مان در هفتم اسفند امسال هستيم، شما فرهيختگان و شما اصحاب قلم و شما اصحاب انديشه بايد همه مردم را تشويق کنيد پاي صندوق آرا بيايند، ولو اينکه شرايط از ديد شما صددرصد ايده‌آل نباشد ما همه بايد پاي صندوق آرا برويم و من مطمئن هستم در صورتي که همه مردم ما پاي صندوق آرا روز هفتم اسفند بروند سرنوشت زيباتري براي اين کشور رقم خواهند زد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار