کد خبر: 770173
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
گفت‌و‌گوي «جوان» با تهيه‌کنندگان سينماي مقاومت و منتقدان درباره ساخت فيلم با موضوع سوريه
مديران به داد فيلمسازي استراتژيک برسند/ مسئله ساخت فيلم با موضوعات استراتژيک به خصوص مسئله داعش و جنگ سوريه از مسائلي بود که توسط ابراهيم حاتمي‌کيا در نشست خبري فيلم «باديگارد» مطرح شد، اينکه چرا فيلم‌هايي با موضوع سوريه حذف شدند؟
سپيده آماده
مسئله ساخت فيلم با موضوعات استراتژيک به خصوص مسئله داعش و جنگ سوريه از مسائلي بود که توسط ابراهيم حاتمي‌کيا در نشست خبري فيلم «باديگارد» مطرح شد، اينکه چرا فيلم‌هايي با موضوع سوريه حذف شدند؟
به گزارش «جوان»، مسئله ساخت فيلم با موضوعات استراتژيک به خصوص مسئله داعش از دشوارترين سوژه‌هاي فيلمسازي در سينماي اين روزهاي کشور به حساب مي‌آيد، اينکه فيلمسازي به جاي لوکيشن‌هاي ساده آپارتماني راه کشورهاي جنگ‌زده همسايه را در پيش بگيرد و در نهايت فيلمش نتواند به جايگاهي که بايد دست پيدا کند.
   
فيروزي: فيلمسازان استراتژيک پشت در مديران مي‌مانند
مهدي فيروزي، تهيه‌کننده فيلم «جشن تولد» با محوريت حمله داعش به کشور سوريه که در اولين روز جشنواره امسال به نمايش در آمد در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص دشواري‌هاي ساخت فيلم در اين حوزه مي‌گويد: فيلمسازي در حوزه استراتژيک و مقوله جنگ در کشورهاي همسايه دشواري‌هاي بسياري دارد چون معمولاً مسئولان فرهنگي و هنري کشور به اين مسائل اهميت چنداني نمي‌دهند، در حالي که مديران فرهنگي و هنري بايد خودشان از کساني که به صورت خودجوش موضوعات استراتژيک را دنبال مي‌کنند، حمايت کنند تا اين فيلمسازان در جهت اهداف نظام دست به توليدات سينمايي بزنند، اما متأسفانه چنين اتفاقي نمي‌افتد و تعداد انگشت‌شماري از بچه‌هاي انقلابي و خودجوش که به دنبال چنين سوژه‌هايي هستند، پشت در اتاق مديران فرهنگي مي‌مانند و اکثر اوقات هم نتيجه‌اي نمي‌گيرند و اين مهم‌ترين دشواري ساخت اين‌گونه از فيلم‌هاست.
وي ادامه داد: دومين مشکل توليد اثر در اين حوزه اين است که هنرمندان سينما اکثريت تمايل ندارند وارد فضاي توليدات نظامي، سياسي و استراتژيک بشوند و چون خيلي از آنها به کشورهايي مانند امريکا و اروپا مسافرت مي‌کنند با حضور در چنين پروژه‌هايي ممکن است ترددشان دچار مشکل شود.
فيروزي تأکيد مي‌کند: از طرف ديگر فيلمسازي در کشور‌هاي جنگ‌زده بحران‌هايي مانند دور بودن از وطن و احتمال کشته شدن عوامل در زمان توليد را هم به دنبال دارد.
اين تهيه‌کننده مي‌افزايد: در حوزه سرمايه‌گذاري هم چون حمايت مالي چنداني از اين پروژه‌ها صورت نمي‌گيرد، بخش خصوصي هم بايد وارد شوند مانند «جشن تولد» که بخش خصوصي وارد شد و ريسک کرد، بدون اينکه از نتيجه کار مطمئن باشند و خوشبختانه کار به درست انجام شد. تنها انجمن سينماي دفاع مقدس و انقلاب قبل از اينکه ما وارد پيش‌توليد شويم يکسري حمايت‌ها کردند و در مراحل پس‌توليد هم همراه ما بودند. تهيه‌کننده فيلم «جشن تولد» اذعان مي‌کند: مديران بايد به دنبال نيروهاي متعهد باشند تا ساخت چنين پروژه‌هايي را به آنها بسپارند و نه اينکه آنها را پشت درهايشان منتظر نگاه دارند. وي مي‌افزايد: ما بايد به مردم کشورمان بگوييم که کشورهايي مانند سوريه خط مقدم ما هستند ما بايد در اين مناطق بجنگيم تا دشمن وارد خانه ما نشود.
   
شريفي: اولين فيلم ضدداعش دنيا را ساختم
اميرحسين شريفي، تهيه‌کننده فيلم «آوازهاي سرزمين من» هم در گفت‌وگو با «جوان» با اشاره به اينکه به فيلم‌هاي استراتژيک توجهي نمي‌شود، مي‌گويد: فيلمي که با دشواري‌هايي به قيمت مرگ عوامل در کشوري غريب توليد مي‌شود، مورد توجه مديران قرار نمي‌گيرد. مديران توجه نمي‌کنند و در اين ميان فيلم‌هاي تک‌لوکيشني آپارتماني مونولوگ‌وار نام فيلم‌هاي دفاع مقدسي و ارزشي را به خود مي‌گيرند. مديران بايد به هوش بيايند. سينماي ارزشي از ياد مديران رفته است و اهميتي به اين‌گونه از سينما نمي‌دهند. وي ادامه مي‌دهد: من ديگر نمي‌توانم فيلم‌هايي مانند «هور در آتش» ، «اشک سرما» ، «حرير» و «ضيافت» و «آخرين پرواز» را بسازم، چون اگر چنين فيلم‌هايي را توليد کنم به پرده اکران نمي‌رسد. مثلاً من «آوازهاي سرزمين من» را در لبنان و در جنگ ساختم و اولين فيلم ضدداعش دنيا هم بود، فيلم من در اکثر جشنواره‌هاي دنيا مورد استقبال واقع شد، اما متأسفانه مديران هنري در ايران توجهي به اين فيلم نکردند در حالي که دم از دفاع مقدس مي‌زدند.
شريفي تأکيد مي‌کند: اميدوارم که مسئولان بالا رتبه به حرف مقام معظم رهبري گوش بدهند و همان‌طور که ايشان گفتند هنرمند بايد به روز باشد، معضلات روز را به تصوير بکشد و ما به دستور ايشان اين کار را کرديم.

سلطان‌محمدي: برخي از فيلم‌هاي جشنواره رواي صلابت سيستم نظامي و اطلاعاتي کشور هستند
حسين سلطان‌محمدي، منتقد سينما هم در گفت‌وگو با «جوان» در اين باره اظهار مي‌کند: در اين دوره از جشنواره در ميان فيلم‌هايي که تا به امروز در کاخ جشنواره به نمايش درآمده است ما فيلم جشن تولد را با موضوع مستقيم داعش و جنگ سوريه داشتيم و در ميان فيلم‌هايي که در روز جمعه بر پرده سينماي برج ميلاد نشست هم سه فيلم با ته‌مايه‌هاي نظامي، اطلاعاتي و استراتژيک ديديم، «باديگارد»، «من» و «امکان مينا».
وي ادامه مي‌دهد: کمال تبريزي در نشست خبري فيلمش منافقين را با فتنه‌انگيزي‌هاي داعش قياس کرد و گفت همان‌طور که ما در برابر منافقين موفق بوديم در برابر اين فرقه جديد هم پيرو خواهيم بود و از طرفي حاتمي‌کيا در «باديگارد» از مشکلاتي که دشمنان عليه دانشمندان هسته‌اي ما ايجاد مي‌کنند، سخن گفت و فيلم «من» سهيل بيرقي هم به قدرت سيستم انتظامي کشور پرداخت.
وي تأکيد مي‌کند: سينماي ما در بخش تبليغاتي و فرهنگسازي و القاي مفاهيم همان رويه‌اي را که سينما در کشوري مانند امريکا در پيش گرفته است و به دنبال نشان دادن قدرت امنيتي و نظامي و اطلاعاتي خود است، در اين جشنواره به دنبال نشان دادن قدرت نيروي اطلاعاتي، امنيتي و نظامي کشورمان است. وي تأکيد مي‌کند: پرداخت مستقيم به موضوع داعش به دليل خشونت بيش از حد در محتواي چنين فيلم‌هايي، محل بحث است، چراكه اين ميزان از خشونت در اکران عمومي دچار مشکل مي‌شود. وي ادامه مي‌دهد: ما پرداخت‌هاي متعددي در ميان مستندسازان به موضوع داعش داشته‌ايم و گروه‌هاي فيلمسازي بسيار براي توليد در اين حوزه به کشورهاي همسايه به خصوص سوريه اعزام شده‌اند، اما پرداخت داستاني به اين موضوع در سينماي ما کم است و حتي کساني که فيلم با موضوع متوسليان هم ساختند، مستند بازسازي شده بود و نه فيلم داستاني.
از اظهارات تهيه‌کنندگان و منتقدان سينما مي‌توان نتيجه گرفت كه مديران فرهنگي بايد بيش از پيش در حوزه ساخت فيلم‌هاي داستاني با محوريت موضوعات استراتژيک به خصوص مسئله داعش مشارکت کنند تا اين دغدغه مهم استراتژيک کشور در قالب سينماي داستاني هم نمود‌هاي عيني و تأثيرگذار داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار