کد خبر: 770159
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
روحانی:
رئیس‌جمهور گفت: مطمئن هستم در صورتی که همه مردم پای صندوق‌های رأی بروند آینده زیباتری را برای کشور رقم می‌زنند.
جوان آنلاين: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز در آئین اختتامیه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: لازمه نقد، مدارا و عدم حذف یکدیگر است.

رئیس‌جمهور به بحث انتخابات هفتم اسفندماه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اصحاب اندیشه باید مردم را برای مشارکت در انتخابات تشویق کنند، گفت: حتی اگر شرایط ایده‌آل کسی نباشد؛ همه باید پای صندوق‌های رای بروند و سرنوشت زیباتری را برای کشور رقم بزنند.

روحانی کتاب و کتابخوانی را یکی از معیارهای توسعه فرهنگی و توسعه کشور در مفهوم عام آن برشمرد و اظهار داشت: بی‌تردید کتاب یکی از شاخص‌های رشد جامعه در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی است.

رئیس‌‌جمهور با اشاره به آمار ارایه شده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کاهش شاخص‌های کیفی نشر کتاب، تصریح کرد: اگر حال نشر و فروش کتاب در جامعه خوش نباشد به معنای آن است که جامعه ما در مسیر رشد و تعالی با مشکل مواجه خواهد بود.

روحانی با طرح این سوال که در نشر و مطالعه کتاب با مشکل مواجه‌ایم و چگونه باید جامعه را تشویق به مطالعه کتاب کرد؟ ، خاطر نشان ساخت: هر موضوع اجتماعی که در مسیر رقابت قرار نداشته باشد، رشد نخواهد کرد. تالیف و انتشار کتاب در کشور نیز باید در مسیر رقابت قرار گیرد و این رقابت نه تنها در عرصه داخلی بلکه باید در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف شود.

رئیس‌‌جمهور به دورانی اشاره کرد که کتاب‌های اسلامی منتشر شده در منطقه و جهان بویژه از سوی نویسندگان معروف در فاصله کمی در کانون‌های نشر و بررسی کتاب مثل قم ترجمه و منتشر می‌شدند و گفت: آیا امروز هم چنین رقابتی در داخل کشور و در جهان اسلام وجود دارد؟

روحانی اضافه کرد: در هر کتاب باید حرف نو و جدیدی وجود داشته باشد. امروز که به برکت فضای مجازی تتبع، آسان‌تر از گذشته شده، آیا تألیفات نیز به معنای واقعی خود حاوی سخن نو، تولید علم جدید و اندیشه نو هستند.

رئیس‌‌جمهور شرط تولید اندیشه و سخن نو در علوم و عرصه‌های مختلف را وجود فضای باز و آزاد عنوان کرد و اظهارداشت: نقاد و مؤلف نباید برای آینده پس از نشر سخن جدید خود نگرانی و خوف داشته باشد.

روحانی میزان تعالی فکری جامعه را در ارتباط مستقیم با میزان آزادی بیان و آزادی فضاهای دانشگاهی و علمی و نشر، نویسندگی و تحقیق دانست و تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که هیچ‌کس معصوم نیست و اگر امروز سخنی گفت شاید فردا اندیشه دیگری به ذهنش خطور کند که سخن امروز را نقد و یا نقض کند.

رئیس‌‌جمهور خاطرنشان کرد: نقد در فضایی قابل تأمل است که کسی به فکر حذف دیگری نباشد و همه در سایه تحمل به تضارب آراء احترام بگذارند و از فواید این تضارب آراء استفاده کنند. اگر در جامعه‌ای کسی از حذف دیگری لذت ببرد، آن جامعه پیشرفت نخواهد کرد و به تجربه نیز دیده‌ایم که جوامعی پیشرفت می‌کنند که در آنها نقد و ارایه نظر آزاد باشد.

روحانی با اشاره به اینکه در آستانه سالروز پیروزی انقلابی هستیم که شعار اصلی‌اش آزادی بوده و هست، گفت: در سی و هفت سال گذشته یکی از افتخارات بزرگ ما نقد و بیان آزادانه نظرات بوده است. البته ما هنوز نیازمند تبیین و تفسیر کامل مفاهیمی مثل انقلاب و انقلابی بودن هستیم.

رئیس‌‌جمهور با طرح این سوالات که نیازمند آن هستیم که همچنان به تبیین این بپردازیم که چه کسی انقلابی است، انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب چیست؟ ادامه داد: همه ما به خیابان‌ها آمدیم و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران سر دادیم و اساساً انقلاب را با این سه واژه مهم تبیین کردیم اما همچنان لازم است مفهوم آزادی را تفسیر کرده و در باره استقلال، جمهوریت و اسلامیت بحث کنیم.

روحانی اظهار داشت: در این مسیر باید وجود افکار متفاوت و مختلف را بپذیریم و بدانیم که وجود اندیشه مخالف و منتقد عیب نیست، بلکه باید کاری کنیم که مخالف ما معاند نباشد. مخالف کسی است که دارای فکر و اندیشه خاص است و اساساً امکان این وجود ندارد که همه را در یک مسیر و خط فکری قرار دهیم.

رئیس‌‌جمهور اختلاف به معنی تضارب آرا را امری مفید دانست و تصریح کرد: بیان نظرات مختلف و نقد اندیشه باعث رشد اندیشه و فکر می‌شود.

روحانی گفت: باید ایجاد فضای آزاد برای نقد و نظر را از دوران مدرسه به دانش‌آموزان بیاموزیم تا جامعه در مسیر واقعی پیشرفت و تعالی قرار گیرد. تشویق دانش‌آموزان و مردم به کتابخوانی و امانت گرفتن کتاب از کتابخانه‌ها نیز جامعه را به سمت و سویی هدایت می‌کند که کتاب جزو ضروریات خانواده‌ها قرار گیرد.

رئیس‌جمهور کتاب را همواره عنصری مؤثر در تحولات علمی و فرهنگی جوامع معرفی کرد و اظهار داشت: در تاریخ کشورمان بویژه در تحولات علمی و دانشگاهی ایران کتاب همواره جایگاه ویژه‌ای داشته است و اساساً افتخار کشور ما به عنوان جامعه مسلمان این است که معجزه پیامبر ما کتاب بوده است؛ کتابی که آغاز آن توصیه به خواندن است. یکی از افتخارات ایران از دیرباز این بوده که اهل کتاب بوده و همواره در طول تاریخ دارای کتابخانه‌های عظیم بوده است.

روحانی در این مراسم با اهداء لوح از 10 نفر از برندگان جوایز سی و سومین دوره کتاب سال و 10 نفر از برندگان جوایز بیست و سومین دوره کتاب سال جهانی جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
0
0
ما ان شاء الله همه پای صندوق های رأی می رویم ولی به این به اصطلاح اعتدالیون رای نمی دهیم . ما به کسانی رای می دهیم که عملا مطیع رهبری و دشمن آمریکا باشند نه او را کدخدا بدانند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار