کد خبر: 769995
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
با تأييد صلاحيت هزار و 500 نامزد ديگر
با اعلام رسمي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات، شمار نامزدهاي تأييد‌صلاحيت‌شده انتخابات مجلس شوراي اسلامي از 6 هزار نفر فراتر رفت و آنگونه كه وزير كشور پيش‌بيني كرده بود، رقابت خوبي در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي شكل خواهد گرفت.
با اعلام رسمي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات، شمار نامزدهاي تأييد‌صلاحيت‌شده انتخابات مجلس شوراي اسلامي از 6 هزار نفر فراتر رفت و آنگونه كه وزير كشور پيش‌بيني كرده بود، رقابت خوبي در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي شكل خواهد گرفت. نتیجه عینی این حجم از تأیید صلاحیت‌ها این است که اکنون سبدهمه جناح‌های سیاسی پرشده است.
سيامك ره‌پيك، سخنگوي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات ديروز در مصاحبه با خبرگزاري صداوسيما گفت: با تأييد صلاحيت هزار و 500 داوطلب ديگر، تعداد داوطلبان تأييد صلاحيت شده مجلس شوراي اسلامي به 6 هزار و 300 نفر افزايش يافت. وي گفت: با تأييد صلاحيت 15 درصدي داوطلباني كه شكايت كرده بودند مجموع تأييد صلاحيت شدگان به 55 درصد افزايش يافت كه در مقايسه با دوره‌هاي پيشين انتخابات، ركوردي چشمگير است. ره‌پيك افزود: با افزايش تعداد داوطلبان تأیید صلاحيت شده، رقابت براي هر كرسي مجلس از بين 16 داوطلب به بيش از 20 داوطلب افزايش يافت. وي با بيان اينكه تعداد كل داوطلبان مجلس نهم اعم از تأييد و ردصلاحيت‌شده و عدم احراز شده، 5هزار و 300 نفر بود، گفت: فقط تعداد داوطلبان تأیید صلاحيت شده مجلس دهم از كل داوطلبان مجلس نهم بيشتر است.  سخنگوي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات اظهار داشت: تعداد داوطلبان تأييد صلاحيت شده در هيئت نظارت برانتخابات، 40 درصد بود كه اين رقم در شوراي نگهبان به 55 درصد افزايش يافت. وي افزود: در هيچ دوره‌اي از انتخابات مجلس اين تعداد داوطلب تأیید صلاحيت شده نداشتيم، البته بخشي از اين افزايش ناشي از افزايش داوطلبان مجلس و بخشي هم ناشي از افزايش تعداد تأييد صلاحيت‌شده هاست.
ره‌پيك در بخش ديگري از سخنان خود گفت: وضعيت داوطلبان مجلس اعم از تأیید و يا ردصلاحيت شده در هر حوزه انتخابي  و استاني به صورت تفكيكي در آخرين ساعات شب گذشته در اختيار وزارت كشور قرار گرفت. وي همچنين به روند اعتراض داوطلباني كه از سوي شوراي نگهبان رد صلاحيت شده‌اند اشاره كرد و افزود: اين افراد دو گروه هستند؛ گروه نخست كساني هستند كه توسط هيئت مركزي نظارت بر انتخابات تأیید صلاحيت شده بودند اما از سوي شوراي نگهبان رد شدند و گروه ديگر كساني هستند كه صلاحيت آنها از سوي هيئت مركزي نظارت هم رد شده بود.
ره‌پيك ادامه داد: گروه نخست كه به آنها «رد ابتدايي» هم گفته مي‌شود مي‌توانند بر اساس اطلاعيه صادر شده ظرف سه روز شكايت خود را اعلام كنند و شوراي نگهبان هم به مدت يك هفته اين شكايات را بررسي مي‌كند. وي گفت: گروه دوم از آنجايي كه از سوي هيئت مركزي نظارت رد صلاحيت شده و شكايت هم كردند و به شكايت آنها رسيدگي نيز شده است مجاز به شكايت مجدد نيستند. سخنگوي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات در ادامه به آخرين وضعيت داوطلبان مجلس خبرگان رهبري اشاره كرد و گفت: هم اكنون در حال بررسي و تجديد نظر پرونده داوطلبان مجلس خبرگان رهبري قرار داريم و نتيجه بررسي صلاحيت‌ها 21بهمن مشخص مي‌شود.  ره‌پيك در پايان ابراز اميدواري كرد: دستگاه‌هاي اجرايي، نظارتي، گروه ها، احزاب و شخصيت‌ها در چارچوب قانون فعاليت كنند و اعلام مواضع و اقدامات آنها با رعايت قانون باشد تا انتخاباتي با آرامش، امنيت و با مشاركت بالا داشته باشيم. انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به طور همزمان روز جمعه 7 اسفند برگزار خواهد شد. پيشتر 40 درصد داوطلبان مجلس شوراي اسلامي در هيئت‌هاي نظارت استان‌ها تائيد صلاحيت شده بودند كه با بررسي‌هاي شوراي نگهبان 15 درصد ديگر (1500 نفر) به احراز صلاحيت شده‌ها افزوده شد.  حسينعلي اميري، سخنگوي وزارت كشور هم گفت: اين دوره در مقايسه با دوره‌هاي گذشته، تعداد ثبت نام‌ها به ميزان قابل توجهي افزايش يافت زيرا بيش از 12 هزار نفر براي نامزدي مجلس ثبت نام كرده‌اند كه همين امركار بررسي‌ها را در هيئت‌هاي اجرايي و نظارت و شوراي نگهبان كاري سخت، دقيق و طاقت فرسا كرده بود .
سخنگوي وزارت كشور تصريح كرد: آمار 6180 داوطلب تأیید صلاحيت شده به همراه 5205 داوطلب رد صلاحيت شده و يا احراز نشده در اختيار وزارت كشور است و به فرمانداري‌هاي حوزه‌هاي انتخابيه اعلام مي‌شود و فرمانداران نيز طي نامه‌اي مكتوب با ذكر مستندات قانوني كه به موجب آن شوراي نگهبان فرد را بررسي كرده است، به داوطلب ارائه مي‌شود. قائم‌مقام وزير كشور خاطرنشان كرد: براي كساني كه در مراحل قبلي تأييد شده‌اند و در اين مرحله صلاحيت آنان رد شده است، سه روز فرصت در نظر گرفته شده است تا با ارائه مدارك و مستندات تقاضاي تجديدنظر خود را به شوراي نگهبان ارائه كنند.  اميري گفت: شوراي نگهبان طبق قانون از 20 تا 26 بهمن فرصت دارد تا به اين شكايات رسيدگي كند و سپس فهرست قطعي نامزدها به مراكز حوزه‌هاي انتخابيه اعلام و اسامي نامزدها توسط فرمانداري‌ها در 27 بهمن منتشر خواهد شد. وي افزود: از 29 بهمن تا 5 اسفند نيز به مدت يك هفته فرصت تبليغات نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي است و از 24 ساعت پيش از 7 اسفند ممنوعيت تبليغات خواهيم داشت تا ان‌شاءالله روز هفتم اسفند شاهد برگزاري دو انتخابات مهم مجلس دهم و خبرگان پنجم باشيم. اميري گفت: مهلت سه‌روزه داوطلبان تأييد صلاحيت نشده انتخابات مجلس براي شكايت، فقط منحصر به داوطلبان رد صلاحيت شده در بررسي‌هاي شوراي نگهبان است. وي افزود: براساس اعلام نتايج اين بررسي‌ها در اين مرحله اگر كساني در مراحل قبلي يعني در بررسي صلاحيت‌ها در هيئت‌هاي اجرايي و نظارتي تأييد شده باشند اما شوراي نگهبان صلاحيت‌شان را احراز نكند يا رد كند از زمان اعلام نتايج سه روز مهلت شكايت دارند. اميري گفت: اين افراد مي‌توانند با ارائه اسناد و مدارك مثبته، از خودِ شوراي نگهبان درخواست تجديدنظرخواهي كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار