کد خبر: 769986
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
پاسخ ماجراجويي سعودي براي اعزام نيرو به سوريه
وزيرخارجه سوريه هشدار داد هر متجاوزي عربستاني باشد يا تركيه‌اي كه پا به خاك كشورش بگذارد در تابوتي چوبي به وطنش بازخواهد گشت. رئيس كميته قانونگذاري مجلس دوماي روسيه هم اقدام سعودي را به ‌منزله «اعلان جنگ» توصيف كرد.
به گزارش «جوان» وليد المعلم، وزير خارجه سوريه روز شنبه در سخناني گفت: «عقل سليم و منطق مي‌گويد كه حتي تصور حضور سربازان سعودي در خاك سوريه غيرممكن است اما جنون رهبران عربستان هيچ چيز را غيرممكن نمي‌گذارد. آيا عربستان در يمن موفقيتي به‌دست آورده تا فكر اعزام نيرو به سوريه را بكند؟» عربستان و نيروهاي ائتلاف عربي در 11 ماه گذشته در جنگ عليه يمن نه تنها نتوانسته‌اند موفقيتي كسب كنند بلكه نيروهاي ارتش و انصارالله يمن با پيشروي در جنوب عربستان برخي شهرهاي سعودي را به كنترل خود درآورده و صدها تن از نيروهاي متجاوز را به هلاكت رسانده‌اند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، وليد المعلم تأكيد كرد كه هرگونه عمليات زميني در سوريه بدون تأييد دمشق «اقدام تجاوزكارانه» محسوب مي‌شود. احمد العسيري سخنگوي ارتش عربستان روز پنج‌شنبه گفته بود كه كشورش خواهان اعزام نيرو به سوريه به عنوان بخشي از نيروهاي نظامي ائتلاف ضد داعش امريكاست. اعلام موضع اخير رياض عليه سوريه همزمان با تعليق مذاكرات معارضان با دولت دمشق انجام شد.  معلم در ادامه درباره مداخله تركيه در سوريه گفت: «رجب طيب اردوغان‌، رئيس جمهور تركيه رؤياي احياي امپراتوري بزرگ عثماني را در سر مي‌پروراند اما واقعيت ميداني باعث شد رؤياهاي او نابود شود.» وزارت دفاع روسيه روز جمعه در گزارشي اعلام كرد كه تركيه آماده است تا در خاك سوريه مداخله كند و ادوات زرهي زيادي را در مرزهاي جنوبي خود مستقر كرده است.  به گزارش سي‌ان‌ان، دو منبع عربستاني ديروز از طرح اين كشور براي آموزش نظامي 150 هزار نيروي عربستاني، مصري، سوداني و اردني در خاك خود براي مداخله در سوريه به بهانه مبارزه با داعش خبر دادند.
از سوي ديگر، بشار الجعفري، نماينده سوريه در سازمان ملل در واكنش به تصميم رياض براي اعزام نيرو به سوريه گفت كه تروريست‌هاي داعش در سوريه نيروهاي سعودي هستند و نيازي نيست كه اين كشور نيروي جديدي اعزام كند. روزنامه يو اس‌اي تودي نيز در گزارشي نوشت كه عربستان از زندانيان اين كشور خواسته است در صورت رفتن به سوريه از زندان آزاد مي‌شوند. به باور ناظران، عربستان با اقدام اخير خود به دنبال اين است تا بي‌ثباتي و جنگ‌افروزي در منطقه را تشديد كند.
  
روسيه: دخالت عربستان اعلام جنگ است
علاوه بر دمشق، مسكو نيز به تصميم جديد عربستان واكنش نشان داده است. پاول كراشنين نيكوف، رئيس كميته قانونگذاري مجلس دوماي روسيه ضمن انتقاد از پيشنهاد عربستان سعودي براي حضور نظامي در سوريه اين اقدام را به ‌منزله «اعلان جنگ» توصيف كرد. پاول كراشنين نيكوف گفت: «رياض پيش از انجام هرگونه عمليات نظامي در سوريه بايد از دولت دمشق كسب اجازه كند.» ماريا زاخاروا، سخنگوي وزارت خارجه روسيه هم در واكنش به اقدام مداخله جويانه عربستان در صفحه توئيتري خود نوشت: «مگر عربستان سعودي همه مخالفان خود را در يمن زمينگير كرده است كه نيروهاي خود را به سوريه بفرستد.»
  
حمايت امريكا از اقدام سعودي
بر‌خلاف روسيه، امريكا از پيشنهاد عربستان سعودي براي اعزام نظاميانش به خاك سوريه استقبال كرده است. اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا ضمن حمايت از اين تصميم عربستان سعودي اعلام كرد هفته آينده اين موضوع را با محمد بن سلمان، همتاي سعودي‌اش در شهر بروكسل، مقر اتحاديه اروپا در ميان مي‌گذارد. يك مسئول در وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) نيز اعلام كرد كه كارتر درباره جزئيات عمليات نظامي زميني و نقش جديد نيروي زميني عربستان در مبارزه با داعش با محمد بن سلمان، گفت‌وگو خواهد كرد. كارتر دو ماه پيش در سخناني تأكيد كرد كه نيروهاي عربي به جاي حمله هوايي به داعش به صورت زميني وارد عمل شوند تا نتيجه بهتري بگيرند. جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد نيز جمعه شب گفت: «ما به طور مشخص از اعلام موضع متحدان خود در عربستان مبني بر آمادگي براي افزايش تعهدات نظامي براي اين اقدام استقبال مي‌كنيم.» به گزارش رويترز، ارنست اعلام كرد كه مشخص نيست اين پيشنهاد عربستان به معني تقويت قابل توجه نيروهاي زميني است يا استقرار نيروهاي عمليات ويژه.
  
عربستان وارد سوريه نمي‌شود
هرچند عربستان سعودي تلاش همه‌جانبه‌اي را در حمايت از تروريست‌ها انجام مي‌دهد ولي برخي ناظران معتقدند رژيم سعودي وارد فاز نظامي در خاك سوريه نمي‌شود. عبدالباري عطوان، تحليلگر مشهور جهان عرب روز شنبه در تحليلي در روزنامه رأي اليوم، نوشت: «عدم‌موفقيت در يمن و كاهش درآمدهاي نفتي سعودي، اين شرايط را در اختيار عربستان قرار نمي‌دهد تا وارد ديگر جنگ‌هاي پيچيده‌تري شود و با دشمناني رو‌به‌رو شود كه تسليحات بيشتر و توانايي‌هاي نظامي بيشتري دارند.» به گفته عطوان، عربستان و تركيه و برخي از كشورهاي عربي حوزه خليج فارس وارد جنگي عليه بشار اسد و ارتش آن نمي‌شوند بلكه وارد جنگي عليه روسيه، ايران، حزب‌الله و چه بسا چين در مرحله آتي مي‌شوند.
  
تلاش براي برگرداندن موازنه
اين اقدام عربستان درست در مقطعي رخ مي‌دهد كه اميدها براي رسيدن به حل صلح‌آميز بحران سوريه پس از به نتيجه نرسيدن گفت‌وگوهاي ژنو 3 و پيشروي ارتش سوريه در حلب كم شده است و تروريست‌ها مناطق تحت كنترل خود را يكي پس از ديگري از دست مي‌دهند و اين نگراني جبهه عربي- غربي را در پي داشته است. حلب قطب اقتصادي سوريه از سال 2012 در كنترل تروريست‌ها بود و به باور ناظران ارزيابي‌هاي اطلاعاتي امريكا را به اين سمت سوق داده بود كه آنها سرانجام مي‌توانند دولت دمشق را سرنگون كنند ولي اخيراً اكثر مناطق حلب به كنترل نيروهاي مقاومت درآمده و با محاصره اين شهر راه امدادرساني به تروريست‌ها از مرز تركيه قطع مي‌شود و اين شرايط سختي را براي تكفيري‌ها رقم خواهد زد، به همين منظور سعودي به دنبال راه چاره است تا به تكفيري‌ها كمك كند. عربستان و تركيه سعي دارند با مداخله زميني دوباره موازنه ميداني را به نفع تكفيري‌ها برگردانند و در مذاكرات آتي صلح سوريه از اين برگ به نفع خود استفاده كنند. برخي ناظران بر اين باورند چشم‌انداز مذاكرات صلح سوريه را تحولات ميداني سوريه تعيين مي‌كند و دولت سوريه الان در موضع برتري قرار گرفته است.
  
رزمايش رعد شمال
همزمان با تصميم رياض براي مداخله در سوريه، قرار است رزمايش مشتركي بين عربستان و متحدانش برگزار شود. نيروهاي نظامي مصر روز دوشنبه براي شركت در رزمايش‌هاي رعد شمال به عربستان مي‌روند. پايگاه خبري عربي پرس روز شنبه گزارش داد، سخنگوي رسمي ارتش مصر در صفحه اجتماعي (فيس بوك) تصاويري را از يگان‌هاي نظامي نيروهاي مسلح منتشر كرد كه در حال آماده شدن براي رفتن به عربستان و شركت در رزمايش‌هاي رعد شمال هستند. اين سخنگو نوشت: «اين رزمايش‌ها در راستاي تمرين‌هاي مشترك نيروهاي مسلح و تقويت روابط نظامي ميان مصر و كشورهاي دوست براي چند روز ادامه خواهد داشت.» احمد الشامي، سخنگوي ارتش سودان نيز اعلام كرد كه نيروهاي سوداني در رزمايش رعد الشمال شركت و عملاً اين كشور را به مقصد عربستان ترك كرده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
0
0
عربستان وتركيه نيروهاي فراري از جبهه هاي نبرد در سوريه را مجددا سامان دهي ميكنند واينبار بنام نيروهاي عربستاني ويا تركيه اي به سوريه اعزام مي كنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار