کد خبر: 769972
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
معلوم نيست چرا از تعداد جمعيت بيسوادان كشور كاسته نمي‌شود. هر بار كه مسئولي از آموزش و پرورش قصد مي‌كند در مورد وضعيت بيسوادي كشور صحبت كند، مستقيم به سراغ تعداد آنان و هزينه‌اي كه براي باسواد كردنشان نياز است، مي‌رود.
محمدرضا هاديلو
به عنوان مثال همين چند روز پيش بود كه رئيس سازمان نهضت سوادآموزي جمعيت بيسوادان كشور را يك ميليون و 366 هزار نفر اعلام كرد و مدعي شد ميانگين هزينه باسواد كردن بيسوادان در شهرها 822 هزار تومان است. يعني با يك حساب سرانگشتي مشخص مي‌شود كه بيش از يك هزارميليارد تومان براي برپايي جشن ريشه‌كني بيسوادي در كشور بودجه لازم است.
بر اساس آمار سرشماري سال 1390، حدود 3 ميليون و 500 هزار نفر از جمعيت بين 10 تا 49 ساله كشور اعلام بيسوادي كرده بودند كه از اين تعداد 400 هزار نفر اتباع خارجي هستند كه سازمان نهضت سواد‌آموزي اين گروه را از مجموع گروه‌هاي هدف خود كنار گذاشته است.  در همين راستا، اين سازمان گزارش داده كه از مجموع بيسوادان فوق 380 هزار نفر را هم به دليل نداشتن كد ملي و مشخصات پيدا نكرده‌  و تعدادي از اين جمعيت نيز از طرف نهادهايي مانند بهزيستي آموزش‌ناپذير معرفي شده‌اند.
با اين تفاسير وقتي رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشور از حضور يك ميليون و 366 هزار بيسواد در كشور، خبر مي‌دهد بايد چنين استنباط كرد كه بيش از يك ميليون و 100 هزار نفر در فاصله سال 1390 تاكنون باسواد شده‌اند و 750 هزار نفر ديگر از اين افراد نيز با وجود اينكه اعلام بيسوادي كرده‌اند، اما آمارهاي ثبتي سازمان نشان مي‌دهد كه اين افراد از قبل دبستان يا نهضت رفته‌اند و در همين راستا اين گروه را جدا كرده و برنامه جداگانه‌اي براي آنها تعريف شده است.
سازمان نهضت سواد‌آموزي افراد داراي مدرك پنجم دبستان را ديگر بيسواد محسوب نمي‌كند. اما اين سازمان با بررسي مشخصات افراد جامعه ثبت‌نام‌كننده در پايگاه هدفمندي يارانه‌ها به جمعيت 4ميليوني برخورد كرده كه وضعيت سواد آنها نامشخص است كه از اين تعداد 500 هزار نفر زير 25 سال سن دارند.
متأسفانه آنچه در بازار بيسوادان و باسوادكردن آنها وجود دارد، آمار و ارقامي كه پيوسته تغيير مي‌كند و مشخص نيست چرا تا يك ميليون نفر مي‌رسد و بعد از آن درجا مي‌زند.   هم اكنون زنان 55 درصد و مردان 45درصد بيسوادان كشور را تشكيل مي‌دهند اما نكته‌اي كه در اين زمينه قابل تأمل است اين است كه باسواد كردن مردان به دليل مشغله كاري و بي‌انگيزه بودن آنها سخت‌تر از زنان است و همچنين با‌سواد كردن افراد ساكن در شهر به مراتب سخت‌تر از افراد روستايي است.
حال اگر به اين توضيحات، برنامه سازمان نهضت سوادآموزي را كه مدعي شده سالانه 500 هزار نفر را تحت پوشش مي‌برد را بيفزاييم، به اين نتيجه مي‌رسيم كه تا دو سال آينده نرخ بيسوادي در كشور بايد به صفر برسد.  مسئولان نهضت معتقدند از مجموع 300 هزار نفري كه رسما به نام بيسواد وارد كلاس‌هاي سوادآموزي مي‌شوند حدود 25 درصد در طول دوره سوادآموزي ريزش مي‌كنند و تعدادي هم در امتحانات نمره قبولي نمي‌گيرند.  بر همين اساس براي تشويق بيسوادان به يادگيري سواد و جلوگيري از ريزش آنها در كلاس‌ها، برنامه‌هاي تشويقي از جمله پرداخت 134 هزار تومان پاداش را در صورت سواد‌دار شدن در نظر گرفته‌اند.  همچنين اگر يكي از اعضاي خانواده فرد بيسواد به او آموزش بدهد، مبلغ 670 هزار تومان را به فرد آموزش‌دهنده مي‌دهند كه اين ارقام در سال آينده افزايش هم خواهند يافت.
به هرحال برنامه‌ها جالب و جذابند اما اينكه تا چه حد در عمل مي‌توان به آنها جامه عمل پوشاند، مستلزم اين است كه بنشينيم و فعاليت‌هاي سازمان نهضت سواد‌آموزي را رصد كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار