کد خبر: 769965
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵
طرح وزارت جوانان گرهي از مشكلات جوانان باز نمي‌كند
پس از چند ماه تبليغ و صحبت بالاخره روز گذشته بيمه‌نامه ازدواج رونمايي شد؛ بيمه‌نامه‌اي كه هدف‌گذاري اصلي‌اش جوانان دم بخت نيستند و بيش از آنكه بتواند گرهي از كار جوانان باز كند و آنها را در رفتن به خانه بخت ياري برساند، يك كار اقتصادي است كه با عنايت به چالش‌هاي ازدواج جوانان مي‌تواند بازار گسترده‌اي را پيش روي وزارت ورزش و شريك بيمه‌اي‌اش قرار دهد.
زهرا چيذري
«آينده‌» ‌مهم‌ترين دغدغه‌اي است كه پيش روي همه ما قرار دارد، به همين خاطر هم هست كه ادعاي تأمين آينده شگردي است كه در صنعت بازاريابي و فروش كاربرد گسترده‌اي دارد. دغدغه آينده فرزندان نيز از همان ابتداي تولد، پدر و مادرها را با خود درگير مي‌كند. ازدواج هم يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اين آينده است. امروز اما جامعه ما با چالشي جدي مواجه است. بيش از 11 ميليون جوان در حال عبور از سن متعارف ازدواجند و هيچ كس به فكر آنها نيست. بيمه‌نامه ازدواج هم بيشتر از آنكه طرحي براي كمك به ازدواج اين جوانان باشد كاري اقتصادي است. به قول مسئولان وزارت ورزش و جوانان چشم‌انداز بلند‌مدت دارد و جوانان بالاي 35 سال از دايره شمول اين بيمه‌نامه خارج مي‌شوند.
 
بي‌خبري نمايندگي‌هاي بيمه از بيمه ازدواج
بيمه ازدواج اصلاً چيست و چه شرايطي دارد؟ اين نخستين سؤالي است كه در برابر چنين موضوعي در ذهن شكل مي‌گيرد. اگر براي يافتن پاسخ اين سؤال به سايت بيمه ايران يا نمايندگي‌هاي آن سر بزنيد احتمالاً پاسخي به دست نخواهيد آورد. خبرنگار «جوان‌» هم وقتي براي تهيه گزارش و كسب اطلاعات بيشتري به يكي دو شعبه بيمه ايران مراجعه كرد، پاسخ مشاور امور بيمه‌اي اين بود«‌هنوز چنين بيمه‌نامه‌اي به ما ابلاغ نشده‌.» ‌اين در حالي است كه به گفته محمدرضا رستمي اين بيمه‌نامه در 9 هزار و 500 شعبه در كشور قابل‌استفاده است و تمام دغدغه‌هاي ازدواج جوانان در اين بيمه‌نامه در نظر گرفته شده است. به گفته وي، در اين بيمه‌نامه مواردي همچون تأمين جهيزيه، تأمين مسكن، مهريه، فوت همسر و سلامت جنين و فرزندآوري لحاظ شده است.
 
بيمه‌اي براي كمتر از 10 ساله‌ها
غلامعلي ابراهيمي‌سوته، معاون مدير‌كل دفتر ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با «جوان‌» ‌درباره جزئيات اين بيمه‌نامه مي‌گويد: ‌هر خانواده مي‌تواند با پرداخت حداقل ماهانه 50 هزار تومان براي فرزند خود اين بيمه‌نامه را خريداري كند. البته براي بهره‌مندي از مزاياي اين بيمه‌نامه بايد حداقل پنج سال از پرداخت حق بيمه گذشته باشد تا فردي بتواند از مزاياي آن استفاده كند. به گفته وي براي كودكان يك تا 10 ساله ماهانه مبلغ 50 هزار تومان، ‌تا 20 سال مبلغ 150 هزار تومان و 20 ساله تا 35 سال مبلغ 200 هزار تومان بايد پرداخت شود تا بيمه به آنها خدمات بدهد و سقف سني 35 سال و حداقل مدت سرمايه‌گذاري پنج سال است.
اكبر افتخاري، مسئول فني بيمه نامه ازدواج نيز با بيان اينكه اگر حق بيمه ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شود در پايان ۲۰ سال 2 ميليون و ۶۰۰ هزار تومان بابت كمك بيمه مشاوره پيش از ازدواج، ۱۸ ميليون تومان بابت هزينه عقد و عروسي و ۱۸ ميليون تومان بابت كمك هزينه جهيزيه براي خانم‌ها يا كمك هزينه مسكن براي آقايان پرداخت مي‌شود.
افتخاري ادامه داد: همچنين براي تولد نخستين فرزند ۱۲ ميليون تومان و براي كمك هزينه لغو مراسم ازدواج 2 ميليون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت مي‌شود.
مسئول فني بيمه‌نامه ازدواج تصريح كرد: در صورت فوت همسر ۱۰ ميليون تومان بابت كمك هزينه مهريه به خانم‌ها ارائه مي‌شود و به طور خلاصه اگر فردي به مدت ۲۰ سال ماهانه ۵۰ هزار تومان براي خريد بيمه‌نامه ازدواج پرداخت كند در پايان ۲۰ سال حدود ۵۰ ميليون تومان از محل اين بيمه‌نامه دريافت مي‌كند.
آنطور كه ابراهيمي درباره بيمه مهريه ديده شده در بيمه ازدواج مي‌گويد بر اساس پرداختي و قراردادي كه در اين بيمه تعيين مي‌شود بخشي از مهريه كه مطابق قانون در اين بيمه نامه 110 سكه در نظر گرفته شده يا حتي تمام مهريه به صورت عندالمطالبه به زوجه پرداخت مي‌شود، البته اين بستگي به اين دارد كه پسر يا والدين وي در هنگام عقد قرارداد نحوه پرداخت مهريه را چگونه قيد كرده باشند؛ ‌اينكه آيا به زوجه پرداخت شود يا به زوج.
 
تكليف آنهايي كه ازدواج نمي‌كنند
اما اگر فرزند يا جواني كه بيمه‌نامه ازدواج را خريده اصلاً ازدواج نكند، تكليف چيست؟ ‌ابراهيمي در پاسخ به اين سؤال مي‌گويد: در اين صورت تسهيلات با سود 18 درصد به سرمايه‌گذار بازگردانده مي‌شود. به بيان ديگر اگركسي ازدواج كند به ازاي 12 ميليون پرداختي حدود 50ميليون تسهيلات مي‌گيرد اما در صورت ازدواج نكردن تنها مبلغ سرمايه اصلي خود را با سود 18 درصد مي‌گيرد. اين در حالي است كه سود سپرده‌هاي بانكي 20 درصد است.

18 ميليون 20 سال بعد چقدر مي‌ارزد؟!
20 سال انتظار براي دريافت تسهيلات با ماهي 50هزار‌تومان يا پنج سال انتظار با ماهي 200هزار تومان؛‌بديهي است پرداختي ماهانه 200هزار تومان براي جواني كه وضعيت اشتغال مناسبي ندارد كار ساده‌اي نيست و اگر بنا باشد خانواده بار اين بيمه‌نامه را به دوش بكشند باز هم 200 هزار تومان مبلغ زيادي از سبد هزينه‌هاي خانوار را در بر مي‌گيرد به خصوص اينكه يك خانواده بخواهد براي دو يا سه جوانش اين بيمه نامه را تهيه كند. از سوي ديگر اگر ازدواج در كمتر از پنج سال پايه صورت بگيرد تنها مبلغ سرمايه‌گذاري شده با سود 18 درصد به فرد تعلق مي‌گيرد. در كنار تمام اينها كمك هزينه 18 ميليون توماني براي جهيزيه يا مسكن با شرايط امروز جامعه بسيار ناچيز است و در پنج تا 20 سال آينده با عنايت به تورم جامعه ناچيزي اين مبلغ بيشتر نمايان مي‌شود. اگرچه معاون مدير‌كل دفتر ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان در برابر اين نكات معتقد است نرخ سود 18 درصد بيشتر از تورم است و طي سال‌هاي آينده تورم جامعه كمتر هم خواهد شد اما تجربه همه ما درباره تورم و وضعيت جامعه خلاف اين ادعا را ثابت مي‌كند.
به گفته وزير ورزش و جوانان دولت به تنهايي قادر به حل مشكلات جوانان نيست،‌ اين در حالي است كه دولت حتي برنامه مشخصي هم در اين حوزه ندارد تا با تعامل با ساير دستگاه‌ها و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي مردمي بخشي از چالش‌هاي اين حوزه را حل كند. بيمه ازدواج هم بيشتر يك دودوتا چهارتا و چرتكه‌اندازي براي بهره‌گيري از چالشي است كه امروز گريبانگير جامعه و خانواده‌هاست؛ ‌عنواني جذاب كه در عمل پوچ است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار