کد خبر: 769942
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
نويسنده و تهيه‌كننده انيميشن در گفت‌و‌گو با «جوان»:
براي نخستين بار 8 پروژه پويانمايي در جشنواره امسال شركت كرد.
محمدصادق عابديني

حذف انيميشن از جشنواره فيلم فجر قطعاً لطمه زيادي به عرصه انيميشن مي‌زند. امسال براي نخستين بار در تاريخ انيميشن ايران، هشت پروژه پويانمايي در جشنواره شركت كرد و بهترين فرصت بود براي آن كه به عنوان يك صنعت مهم و صاحب جايگاه به انيميشن نگاه شود. الهام ابراهيمي از نويسندگان و تهيه‌كنندگان عرصه ساخت انيميشن در گفت‌و‌گو با «جوان» از اتفاق اخير مبني بر حذف انيميشن از جشنواره فيلم فجر ابراز گله‌مندي مي‌كند. وي با بيان اين مطلب كه پس از حذف انيميشن از جشنواره ما هنوز در شوك هستيم و نمي‌دانيم چرا اين اتفاق افتاد، عنوان كرد: روزهاي اول با ما تماس گرفتند و كارها را خواستند، از تعداد نفرات سؤال كردند تا براي افراد كارت صادر كنند حتي چهارشنبه هفته گذشته هم جلسه‌اي با آقاي حيدري و آقاي سيمونيان داشتيم. در آن جلسه قرار بر اين شد كه اين اتفاق به بهترين شكل ممكن بيفتد. ابراهيمي با اشاره به اينكه ما خواسته‌هاي خودمان را مطرح كرديم، افزود: قرار شد براي اكران كارها ساعت مناسبي را قرار دهند و جوايزي براي كارهاي برگزيده در نظر بگيرند كه متأسفانه هيچ كدام از اين قول و قرارها برقرار نماند و عملي نشد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه براي بازگشت انيميشن به جشنواره چه بايد كرد، گفت: انيميشن مانند كارهاي رئال نيست كه امروز تصميم گرفته شود و شش ماه ديگر اكران شود. تمام اين هشت انيميشني كه امسال به جشنواره رسيدند هر كدام حداقل دو سال و نيم يا سه سال زمان صرف توليد آنها شده است، تصور اينكه از امسال تا سال آينده هشت كار ديگر براي جشنواره آماده شود ممكن نيست مگر اينكه از دو سال قبل كاري شروع  شده و در مراحل توليد باشد كه البته خيلي بعيد است چراكه سازنده‌هاي بزرگ انيميشن محدود هستند.
ابراهيمي افزود: آقاي ايوبي امسال را سال انيميشن نامگذاري كرده بودند حال چرا اين اتفاق افتاد. در سال انيميشن، انيميشن از جشنواره حذف شد. ما هنوز به دنبال چرايي اين اتفاق هستيم و برايمان خيلي مهم است كه بدانيم چرا اين برخورد را با انيميشن كردند.
وي گفت: به عقيده بنده بهتر بود كه اين كارها منصفانه داوري شود و اگر انتقادي هم وجود دارد از مسير صحيح مطرح شود كه در آن صورت ما نيز پذيراي انتقاد هستيم، اعتقاد من اين است كه صنعت انيميشن در ايران به جايي رسيده است كه با بسياري از كشورهاي دنيا برابري مي‌كند.
اين تهيه‌كننده كشورمان در پاسخ به اين سؤال كه مسئولان در رابطه با حذف انيميشن از جشنواره چه پاسخي به شما داده‌اند گفت: در جواب ما مي‌گويند آسيفا اعلام كرده اين كارها استاندارد بين‌المللي ندارند، سؤال بنده اين است كه اگر موضوع كيفيت كارها است كه در جشنواره فجر مگر كارهاي رئال با كارهاي هاليوودي مقايسه مي‌شود كه كارهاي انيميشن را با ديزني مقايسه مي‌كنند، سؤال ديگري كه مطرح مي‌شود اين است كه ارتباط آسيفاي انيميشن به كار ما چيست؟ آسيفا يك ngo است كه براي حمايت از آواتارهاي انيميشن به وجود آمده است، آسيفا ارتباطي به كار سينمايي ندارد كه بخواهد اين كارها را ارزيابي كند و مرجع تصميم‌گيري قرار بگيرد.
وي خاطرنشان كرد: ما محكم و با صلابت پاي اين قضيه مي‌ايستيم كه روشن شود آسيفا اين صلاحيت را داشته تا كارهاي انيميشن سينمايي را ارزيابي و قضاوت كند و چرا دبير محترم جشنواره اين طور برخورد كرده‌اند؟ انيميشن چندين بخش مشترك دارد؛ صداگذاري، دوبله، موسيقي، كارگرداني و بخش‌هاي ديگر كه مي‌توانستند اين بخش‌ها را ارزيابي و داوري كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار