کد خبر: 769900
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
روایت مدیرعامل سابق ایران‌خودرو از بدعهدی فرانسوی‌ها در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین»:
جواد نجم‌الدین گفت: تلاش مجدد دولت برای انعقاد قرارداد با پژو عجیب بود. واقعا سوال این است چرا دوباره سراغ پژو و خودروسازان فرانسوی رفتیم!

جواد نجم الدین مدیرعامل سابق ایران خودرو در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین» در خصوص قرارداد گروه صنعتی ایران خودرو با پژو و بدعهدی‌های این شرکت خودروسازی اظهار کرد: قرارداد قبلی ما با پژو قرارداد محکمی بود و مشکلی نداشت، اما شرکت پژو در آن برهه براساس دستوری که به آنها داده شد، کار را رها کرد و از ایران خارج شد، لذا ما اگر از پژو شکایت کنیم می توانیم خسارت بگیریم.

وی افزود: مدیریت بعدی پیگیری و شکایتی را نسبت به قطع همکاری پژو انجام نداده است، بنابراین کسی نمی تواند ادعا کند که قرارداد قبلی ما با پژو محکم نبود. قرارداد قبلی با پژو را من نبستم، قبل از من بسته بودند، ولی قرارداد، قرارداد محکمی بود و براساس آن قرارداد 12 سال کار کردیم.

مدیرعامل سابق ایران خودرو گفت: ما از سالهای قبل با پژو همکاری می کردیم، اما از سال 2004 قرارداد ما با پژو تمدید شد. پژو بعد از تمدید قرارداد موظف بود که تا سال 2014 با ما همکاری کند، ما هم باید به آنها پول می دادیم و کارمان را دنبال می کردیم. براساس همان قرارداد هم کار کردیم. در سال 2012 جنرال موتورز بخشی از سهام شرکت پژو را خرید و به صورت دستوری به پژو اعلام کرد که شما باید ایران را تحریم کنید و همکاری خود را با ایرانیها قطع کنید که آنها هم تحریم کردند و رفتند.

نجم الدین افزود: البته زمانی که آنها تحریم کردند و رفتند، ما فرصت خوبی داشتیم، زیرا تنها بخشی از همکاری ما با آنها در خصوص پژو 206 باقی مانده بود و در باقی موارد خودکفا شده بودیم. هفت تا هشت ماه دیگر هم که آنها رفتند دیگر نیازی به آنها نداشتیم. در حال حاضر هم نیاز چندانی به انعقاد قرارداد مجدد با پژو نداشتیم و من نمی دانم که مدیران فعلی چرا برای قرارداد مجدد با پژو پیشقدم شده اند.

مدیران فعلی پاسخ دهند که تکلیف غرامت قطع همکاری پژو چه شد

وی با اشاره امکان دریافت غرامت از پژو به نسیم آنلاین بیان کرد: اکنون هم اگر براساس قرارداد قبلی، خسارت از این شرکت پیگیری شود، ما می توانیم از پژو غرامت بگیریم. بنابراین باید از مدیران فعلی ایران خودرو پرسید که در قرارداد جدید تکلیف غرامت نقض پیمان گذشته پژو چه شد؟

مدیرعامل سابق ایران خودرو تصریح کرد: قرارداد قبلی به صورتی بسته شده بود که اگر یکی از طرفین به دیگری خسارتی وارد می کرد آن طرف می توانست شکایت کند و غرامت بگیرد، حتی در قرارداد قبلی نام مرجعی که به این مسئله رسیدگی می کند هم مشخص شده بود.

نجم الدین در خصوص امکان بدعهدی دوباره پژو نیز گفت: بد عهدی دوباره پژو در صورت لغو برجام یا بازگشت دوباره تحریمها بستگی به قراردادی دارد که مسئولان فعلی با این خودروساز فرانسوی امضا کردند. ممکن است راههایی برای دریافت غرامت در صورت نقض پیمان مجدد پیش بینی شده باشد و ممکن است پیش بینی نشده باشد.

در قرارداد جدید باید به معنای واقعی خودروساز شویم نه مونتاژ کار!

وی خاطرنشان کرد: ما باید قراردادی را با پژو منعقد کنیم که جریانات سیاسی نتواند اثری روی آن بگذارد و قطع رابطه میان کشورها در آن بی تاثیر باشد، ولی در قرارداد فعلی مشخص نیست که چنین نگاهی وجود دارد یا خیر؟ قرارداد جدید باید به شکلی باشد که حق و حقوق کشور ما در آن محفوظ بماند و انتقال تکنولوژی هم به اصولی صورت گیرد، ما به معنای واقعی کلمه خودروساز باشیم و تنها مونتاژکار نباشیم.

مدیرعامل سابق ایران خودرو گفت: ما نمی توانیم در مورد قرارداد آینده پیش گویی کنیم چون ظاهرا هنوز قراردادی با ایران خودرو امضا نشده است و توافق صورت گرفته در حد MOU یا هم همان تفاهمنامه است. بنابراین هنوز هم جای بحث و چانه زنی در این تفاهمنامه وجود دارد. در خصوص تفاهمنامه های MOU  نمی توانیم قضاوت کنیم، زیرا ممکن است همه این موارد در آن رعایت شده باشد و ممکن است هیچ کدام از موارد هم در آن رعایت نشده باشد.

نجم الدین در خصوص لحاظ شدن ادبیات و روح اقتصاد مقاومتی در قراردادهای جدید به نسیم آنلاین گفت: اقتصاد مقاومتی یک نوع طرز تفکر است و چیزی نیست که بتوانیم به عنوان یک بند در قرارداد برای آن جایگاه تعریف کنیم. این که قرارداد جدید ایران خودرو و پژو براساس اقتصاد مقاومتی بوده است یا خیر به روح حاکم بر قرارداد و طرز تفکر منعقدکنندگان قرارداد بستگی دارد.

وی بیان کرد: اگر طرز تفکر مدیران ما این باشد که انتقال تکنولوژی در قرارداد جدید انجام شود، از خلاقیتهای فردی در آن استفاده شود، ما به معنای واقعی کلمه خودروساز شویم، کیفیت در خودروهای تولیدی وجود داشته باشد و وابستگی خارجی ما در این قراردادها کم شود، اقتصاد مقاومتی در آن دیده شده است . اگر این تفکر حاکم نباشد، اقتصاد مقاومتی را تنها به عنوان یک لفظ مورد استفاده قرار می دهیم اما در صحنه عمل قراردادهای خودمان را می بندیم.

مدیرعامل سابق ایران خودرو افزود: باید محتویات تفاهمنامه جدید ایران خودرو و پژو را بخوانیم تا بتوانیم در خصوص حاکم بودن طرز تفکر اقتصاد مقاومتی در آن قضاوت کنیم. در حال حاضر که اطلاعی از جزئیات توافق ایران خودرو و پژو وجود ندارد، تنها کاری که می توان کرد این است که اصول یک قراردادی که هم براساس تفکر اقتصاد مقاومتی باشد، حقوق ما در آن حفظ شود و ضعفهای قراردادهای قبلی جبران شود را پیدا کنیم و بعد از کسب اطلاعات با قرارداد اصلی مقایسه کنیم.

قرارداد تندر 90 قرارداد خوبی بود

نجم الدین در خصوص انتقادات پیرامون قرارداد تندر 90 عنوان کرد: این که قرارداد تندر 90 قرارداد خوبی نبود حرف درستی نیست، زیرا قرارداد، قرارداد خوبی بود و تنها بد اجرا شد به دلیل این که دولت وقت دو سال با بهانه های واهی آن را معطل نگه داشت. مطمئنا بعد از دو سال تمام پارامترهای محیط کسب و کار تغییر می کند. تکنولوژی روز هم تغییر می کند. وقتی قراردادی بد اجرا شود مطمئنا نتیجه درستی هم از آن نمی توان گرفت.

وی افزود: وقتی تعهدات موجود در قرارداد دو سال انجام نشود و معطل بماند مطمئنا یک پروژه، دیگر صرفه اقتصادی ندارد و به قیمت تمام شده ای که پیش بینی کرده بودیم نمی توانیم دست پیدا کنیم. باید بررسی شود که اصل قرارداد چه بود و الحاقیه ای که به آن متصل شد در اجرای آن خلل ایجاد کرد چه بود.

تندر 90 گران است

مدیرعامل سابق ایران خودرو بیان کرد: بنابراین به همین سادگی نمی توان در خصوص قرارداد تندر 90 اظهار نظر کرد و آن را خوب و یا بد دانست. زمانی که قرارداد تندر 90 بسته شد من مدیرعامل مگاموتور بودم و نقشی در انعقاد این قرارداد نداشتم. بعد که من به ایران خودرو آمدم قرارداد در حال اجرا بود و من هم خللی در روند اجرای آن ایجاد نکردم. البته من خودم هم قبول دارم که تندر 90 گران است، زیرا قرارداد آن خوب اجرا نشد.

نجم الدین گفت: قراربود رنو برای تولید تندر 90 سرمایه گذاری کند و بعد با یکدیگر کارخانه مشترک بزنیم ولی چون ایران در اجرای آن تاخیر ایجاد کرد قیمت تمام شده آن افزایش پیدا کرد. دولت یازدهم کاری برای تندر 90 انجام نداد و براساس همان قیمت قبلی این خودرو را تولید کرد که من هم قبول دارم که این خودرو گران است.

وی افزود: در زمان انعقاد قرار داد تندر 90 ، با توجه به قیمت ارز، پیش بینی قیمت 7 میلیون تومان برای تولید این خودرو شده بود، ولی قرارداد در زمان خودش اجرا نشد، بعد هم با یک الحاقیه کاری کردند که بد اجرا شود، در نهایت هم قیمت آن بالاتر شد. کسانی که قرارداد تندر 90 را بستند اگر تا آخر مجری می ماندند، قرارداد بهتری اجرا می شد.

تنها خودروی با کیفیت کشور تندر 90 است

نجم الدین اظهار کرد: انتقال تکنولوژی هم در این قرارداد وجود داشت. کیفیت تندر 90 هم خوب است و در حال حاضر تنها خودرویی در کشور که کیفیت دارد همان تندر 90 است، زیرا کیفیت آن تحت مدیریت رنو است و رنو پارس از لحاظ کیفی آن را تامین می کند. بنابراین تندر 90 به هیچ وجه مشکل کیفیت ندارد، بلکه مشکل قیمت دارد، زیرا قیمت گران است.

تلاش مجدد دولت برای انعقاد قرارداد با پژو عجیب بود

نجم الدین با عجیب دانستن قرارداد دوباره ایران خودرو با پژو به نسیم آنلاین بیان کرد: این که در رسانه ها فیات و فولکس واگن و خودروسازان آمریکایی مطرح شد، اما در نهایت بازهم انعقاد قرارداد با پژو انجام شد، کمی عجیب بود. باید دید آیا واقعا خودروسازان دیگر با خودروسازان ایرانی مذاکره کرده اند یا نکرده اند، اگر مذاکره انجام شده و شرایط بهتری به ایران خودرو پیشنهاد شده چرا آنها دوباره به سراغ پژو رفته اند؟!

پژویی ها "نرو" هستند

وی خاطرنشان کرد: اگر هم خودروسازان دیگر پیشنهادی به ما ندادند و ما در این شرایط دوباره به سراغ پژو رفته ایم باید طوری با آنها قرارداد ببندیم که بیشترین امتیاز را از آنها بگیریم. البته پژویی ها مقداری آدمهای "نرویی" هستند و به سادگی نمی توان با آنها کار کرد و اگر مصلحت این بوده که با پژو قرارداد ببندیم، باید سعی کنیم حداکثر امتیازات را از آنها بگیریم. زیرا هم گذشته خوبی نداشتند و هم در قرارداد با ما بدعهدی کردند. حداقل مدیران ایران خودرو طوری با مسئولان پژو صحبت کنند که در آینده خیلی بهتر کار کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار