کد خبر: 769873
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
یک مقام آگاه نفتی با اعلام اینکه کویت با برگزاری نشست اضطراری اوپک مخالفت کرده است گفت: تاکنون مقامات عربستان به درخواست برگزاری نشست جواب نداده‌اند.
تسنیم: یک مقام آگاه نفتی درباره نشست اضطراری اوپک گفت: تاکنون شش کشور عضو موافقت خود را برای برگزاری این نشست اعلام کرده‌اند. وزیر نفت ونزوئلا در تلاش است تا موافقت دو کشور دیگر را نیز برای برگزاری نشست اضطراری اوپک جلب کند.

وی با اظهار اینکه تاکنون کویت مخالفت خود را نسبت به برگزاری نشست اضطراری اوپک اعلام کرده است گفت: البته تاکنون مقامات عربستان به درخواست برگزاری نشست جواب نداده‌اند؛ اما قطعاً چهار کشور عربستان، کویت، قطر و امارات متحده عربی مخالف این موضوع هستند.

وی با اشاره به اینکه تولید نفت خام این چهار کشور به علاوه کشور عراق از دسامبر سال گذشته افزایش داشته است گفت: عملاً افزایش تولید این کشورها موجب کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی شده است. در حال حاضر به ترتیب سطح تولید نفت کشورهای عراق، عربستان، کویت، امارات متحده عربی و قطر بیش از سهمیه مشخص شده است. این در حالیست که افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران هنوز آغاز نشده است.

این مقام آگاه نفتی با اعلام اینکه اگرچه عراق برای دست یافتن به سهم از دست رفته خود از بازار نفت به هیچ چیز پایبند نیست گفت: علی‌رغم این موضوع تاکنون عراق و روسیه - تولید کننده غیر عضو اوپک- آمادگی خود را برای برگزاری نشست اصظراری اوپک اعلام کرده‌اند اما چهار کشور -عربستان، کویت، امارات متحده عربی و قطر-  تاکنون نه تنها به دلایلی سیاسی آمادگی خود را مبنی بر کاهش تولید اعلام نکرده‌اند بلکه موافق برگزاری نشست اضطراری اوپک نیز نیستند.

 وزیر نفت ونزوئلا با هدف برگزاری نشست فوق العاده میان کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سفر دوره‌ای با هدف بررسی وضعیت حاکم بر بازار جهانی نفت را در دستور کار خود قرار داده است. الوجیو دل پینو تا کنون توانسته است موافقت شش کشور تولیدکننده عضو و غیر عضو اوپک را به دست بیاورد. ایران نیز با برگزاری چنین نشستی موافقتکرده است.

سرگی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه هم از آمادگی روسیه برای پیوستن به نشست اوپک خبر داده و گفته بود: "اگر نفع مشترکی در برگزاری نشستی بین اعضای اوپک و کشورهایی غیر عضو وجود داشته باشد، روسیه آماده چنین اجماعی خواهد بود."

قیمت نفت خام طی حدود 18 ماه گذشته از هر بشکه 100 دلار به حدود 30 دلار کاهش یافته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار