کد خبر: 769831
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
سخنگوی وزارت بهداشت در مورد بیماری زیکا و نگرانی‌هایی که بابت ابتلا به این ویروس وجود دارد، گفت: تاکنون مواردی از این بیماری در خاورمیانه گزارش نشده است.

دکتر ایرج حریرچی با اشاره به وجود نظام مراقبت فعال در کشور برای کنترل حشره ناقل این بیماری، گفت: تاکنون موردی از این بیماری در کشور نداشته ایم و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه زیکا از ویروس های منتقله از حشرات است و پشه های نوع "آئدس" می‌توانند آنرا منتقل کنند، ادامه داد: این پشه می‌تواند علاوه بر ویروس زیکا، منتقل کننده چند نوع بیماری ویروسی دیگر مانند تب زرد، تب دنگی و چیکن گونیا هم باشد. چون پشه آئدس توانایی انتقال این ویروس ها را دارد معمولا بعد از ورود ویروس تب دنگی به یک منطقه، زمانی نمی گذرد که بیماری چیکن گونیا و اخیرا در بعضی مناطق خاص به دنبال آن زیکا ویروس هم گزارش می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: کشورهای آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی و بخش هایی از مناطق جنوبی ایالات متحده آمریکا در سال های اخیر شاهد رشد و گسترش فراوان پشه های آندس بوده‌اند. پشه‌ها بعد از خونخواری از انسان‌های مبتلا به بیماری ناشی از زیکا ویروس، می توانند بیماری را به انسان های دیگر منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه این ویروس اولین بار حدود 70 سال قبل در میمون های آفریقایی در جنگلی به نام زیکا شناخته شد و بعد از آن نیز موارد انسانی به صورت تک گیر در مرکز آفریقا و سپس آسیای جنوب شرقی گزارش شد، افزود: اکنون در درجه اول طغیان بزرگی در برزیل و بعد برخی کشورهای امریکای جنوبی و مرکزی و جزایر کارائیب در گردش است .

حریرچی تصریح کرد: این بیماری در 80 درصد موارد بی علامت است . حتی اگر علامت دار شود نیز معمولا خفیف است و دوره دو تا هفت روزه آن به طور ملایم طی می‌شود. از اردیبهشت ماه امسال که این بیماری در برزیل برای اولین بار شناخته شد تاکنون چند هزار مورد تولد نوزاد با سر کوچک یا همان میکروسفالی در برزیل ثبت شده است که احتمال داده‌اند به دنبال ابتلای مادر به این ویروس در دوران بارداری باشد. این احتمال در دست بررسی و مطالعه است و هنوز تایید نشده است.

وی افزود: بروز احتمالی سندرم "گیلن باره" در بعضی بیماران و همچنین عوارض جنینی فوق الذکر به دنبال ابتلا به زیکاویروس هنوز به طور قطع ثابت نشده‌اند، اما در صورت اثبات می توانند بسیار نگران کننده باشند.به همین علت سازمان جهانی بهداشت در جلسه روز 12 بهمن 94 به این تصمیم رسیده است که اعلام فوریت بهداشتی بین‌المللی کند.

به گفته حریرچی، علایم این بیماری ممکن است تب، بدن درد، دردمفاصل، بثورات پوستی و قرمزی چشم بروز کند. همچنین دوره نهفتگی یا کمون بیماری هنوز بطور دقیق شناخته نشده است و این بیماری به ندرت به مرگ منجر می شود و اغلب مواردی که در نهایت بیمار فوت شده است دارای بیماری زمینه‌ای مزمن بوده‌اند.

وی افزود: تشخیص زیکا با انجام ازمایش پی سی آر و جداسازی ویروس از نمونه خون انجام می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص راههای انتقال این بیماری گفت: یکی از این راهها، انتقال از طریق خون است، هرچند راه اصلی انتقال بیماری نیست. توصیه جهانی بر این است کسانی که به مناطق پرخطر سفر کرده اند تا سه هفته بعد از بازگشت از اهدا خون پرهیز کنند. تاکنون نیز فقط یک مورد انتقال جنسی از انسان به انسان گزارش شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: پشه "آئدس" در آب‌های راکد تخمگذاری می‌کند و جمع شدن آب های راکد در اطراف محل زندگی انسان ها محل مناسبی برای تخم گذاری پشه است.

حریرچی درباره راهکارهای کاهش خطر این بیماری نیز گفت: اطلاع‌رسانی و آگاه سازی و آموزش راه‌های پیشگیری از گزش پشه برای کسانی که قصد سفر به مناطق طغیان بیماری زیکا را دارند، خصوصا برای زنان باردار، فعلا باید انجام شود. همچنین برقراری و تقویت نظام مراقبت از این بیماری و استقرار روش‌های تشخیص انتخابی برای شناسایی بیماران سفر کرده به مناطق در خطر و افزایش ظرفیت تشخیصی آزمایشگاه‌ها اقدام مناسب دیگر است. سمپاشی و کاهش محل های مناسب برای تخم‌گذاری حشره عامل بیماری نیز باید انجام شود.

براساس گزارش وبدا، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون برای این بیماری هیچ واکسن و داروی اختصاصی کشف نشده است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار