کد خبر: 769800
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
ديدار وزيرخارجه با نخست‌وزير انگليس
محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران در سفر به انگليس در ديدارهاي فشرده در لندن پنج‌شنبه شب طي نشستي در پارلمان انگليس مواضع ايران را درباره مسائل مختلف داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي تبيين كرد.
محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران در سفر به انگليس در ديدارهاي فشرده در لندن پنج‌شنبه شب طي نشستي در پارلمان انگليس مواضع ايران را درباره مسائل مختلف داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي تبيين كرد. ظريف در خصوص تنش‌هاي ميان ايران و عربستان گفت كه عربستان سعودي نيازمند تعريف دوباره وضعيت منطقه و منافع خود است. ظريف در ديدار با مقامات انگليسي، روابط ميان ايران و انگليس را مثبت توصيف كرد و گفت كه دو كشور مي‌توانند درخصوص موضوعات منطقه‌اي با يكديگر كار كنند و لندن خواستار ارتقاي مناسبات با ايران است.
وزير خارجه ايران كه براي شركت در اجلاس بين‌المللي كمك به سوريه و براي سخنراني در انديشكده چتم هاوس، به انگليس دعوت شده بود شامگاه پنج‌شنبه پيش از سخنراني خود در اين انديشكده، در پارلمان انگليس حضور يافت و درباره موضوعات مختلف منطقه‌اي سخنراني كرد. ظريف در پارلمان انگليس به تنش‌هاي اخير ايران و عربستان اشاره كرد و گفت: «عربستان سعودي نيازمند تعريف دوباره وضعيت منطقه و منافع خود است، همانگونه كه ايران با اين رويكرد توانست برنامه‌هاي هسته‌اي خود را به موضوعي مشترك و نه مورد رقابت دو رقيب مبدل سازد.»به گفته ظريف، در حادثه سفارت عربستان كه هيچ تبعه سعودي كمترين صدمه‌اي نديد، ايران اقدامات لازم براي برخورد با خاطيان را اتخاذ كرد، اما آنها با بهانه‌جويي رابطه را قطع كردند. وي همچنين تصريح كرد كه ايران هرگز خواستار قطع رابطه با عربستان نبوده و ظرف شش ساعت پس از حمله به سفارت عربستان در تهران آن را محكوم و عوامل اخلالگر را بازداشت كرده است. ظريف در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايران عربستان را تحريم خواهد كرد يا نه گفت: «اگر قرار بود تحريم‌ها تأثيرگذار باشد، امريكا در جريان تحريم‌هايش عليه ايران به نتيجه رسيده بود.»وي با بيان اينكه ايران چنين تصميمي را ندارد، تصريح كرد: «ايران بر لزوم همكاري با تمام همسايگانش تأكيد دارد.»
ظريف پس از پارلمان انگليس بلافاصه به انديشكده چتم هاوس رفت و به ايراد سخنراني پرداخت. وزير خارجه ايران در سخنراني خود در چتم هاوس با ابراز تأسف از اينكه دولت‌هاي غربي به دليل روابط تجاري و منافع حاصله از فروش سلاح به برخي كشورهاي منطقه، نقض حقوق بشر در اين كشورها را ناديده مي‌گيرند، خاطرنشان كرد: «در حادثه منا، كمترين قصور دولت عربستان اهمال و ناديده گرفتن مسئوليت‌هاي ذاتي خود در قبال حجاج به‌ويژه حجاج ايراني بوده است، با وجود اين ما در برابر اين اهمال كه منجر به كشته شدن صدها ايراني شد، رابطه را قطع نكرديم.» اخيراً سازمان‌هاي حقوق بشري انگليس از فروش سلاح‌هاي انگليسي به عربستان در جنگ يمن انتقاد كرده‌اند و حتي وزارت دفاع انگليس حضور مشاوران نظامي اين كشور در اتاق عمليات جنگ يمن را تأييد كرده است.
 
ديدار با مقامات انگليسي
هرچند هدف اصلي ظريف از سفر به لندن براي شركت در جلسه انديشكده چتم هاوس و سخنراني در آن بود ولي بيشتر وقت اين سفر به ديدار با مقامات انگليسي از جمله ديويد كامرون، نخست وزير و فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس و سخنراني در پارلمان اين كشور صرف شد. سفر ظريف به انگليس يك هفته پس از سفر حسن روحاني، رئيس جمهور ايران به كشورهاي فرانسه و ايتاليا انجام شد. فيليپ هاموند در اين ديدار با تأكيد بر ضرورت عادي‌سازي روابط ميان دو كشور گفت: «با همكاري هم مي‌توانيم براي چالش‌هاي منطقه‌اي راه حل پيدا كنيم.» هاموند افزود: «در اين ديدار توافق كرديم تا چند هفته ديگر دو كشور صدور ويزا براي شهروندان عادي و گذرنامه‌هاي عادي را شروع كنند.»
سيدجلال ساداتيان كاردار اسبق ايران در انگليس با بيان اينكه بعيد نيست تهران و لندن براي تبادل سفير به توافق برسند، گفت: «ما نبايد خوفي از داشتن روابط با انگليس و ساير كشورها داشته باشيم و مي‌توانيم با آنها تعامل كنيم.» روابط سياسي ايران و انگليس پس از تسخير سفارت انگليس در پاييز 1390 كاهش يافت و سفارت‌هاي دو كشور بسته شد و در شهريور امسال و به دنبال عادي‌سازي روابط غرب با ايران پس از توافق هسته‌اي سفارتخانه‌هاي دو كشور بازگشايي شدند. ظريف همچنين در ديدار با جرمي كوربين، رهبر حزب كارگر انگليس درباره مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر كرد.
هرچند ظريف در سخنراني خود در لندن درباره رويكرد خصمانه عربستان در منطقه موضع قاطعي گرفته است ولي در اين سخنان به مداخلات انگليس در امور داخلي ايران از جمله حمايت از معترضان در انتخابات رياست جمهوري سال 1388 در ايران و تبليغات رسانه‌هاي اين كشور عليه ايران اشاره نكرده است.
 
اختلاف‌نظر در حقوق بشر
ظريف درباره اختلاف نظر بين ايران و غرب بر سر مفاهيمي همچون حقوق بشر نيز تاكيد كرد: «در اين زمينه با غرب اختلاف نظر داريم اما مشتاقانه مايليم با طرف‌هاي غربي درباره برداشت خودمان از اين مفاهيم و اختلافات موجود، گفت‌وگو كنيم.» وزير خارجه كشورمان در بخش ديگري از سخنانش تغيير صورت گرفته در قانون ويزاي امريكا كه منجر به منع مسافرت اتباع ايران دوملتي به اين كشور مي‌شود را ناهمگون و اقدامي غيرمنصفانه خواند و گفت: «هيچ ايراني يا مسافر به ايران تاكنون اقدام تروريستي انجام نداده است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
0
0
جناب ظریف"بعد از ایتالیا و فرانسه "
نوبتی هم باشد"نوبت انگلیس والمان ست"که یک سری قرارداد با چهارکشور
برجام بسته شده باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار