کد خبر: 769643
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
بزرگ‌ترين دستاورد نظامي ارتش سوريه به دست آمد
ساكنان دو شهرك نبل و الزهرا واقع در غرب حلب سرانجام پاداش مقاومت چهار ساله خود را در مقابل محاصره گروه‌هاي تكفيري را گرفتند؛ نيروهاي مقاومت غروب روز چهارشنبه پس از دو روز عمليات فشرده و با پشتيباني هوايي روسيه توانستند به اين دو شهرك برسند...
محمد بابایی
ساكنان دو شهرك نبل و الزهرا واقع در غرب حلب سرانجام پاداش مقاومت چهار ساله خود را در مقابل محاصره گروه‌هاي تكفيري را گرفتند؛ نيروهاي مقاومت غروب روز چهارشنبه پس از دو روز عمليات فشرده و با پشتيباني هوايي روسيه توانستند به اين دو شهرك برسند؛ موفقيتي كه ناظران آن را بزرگ‌ترين دستاورد نظامي دولت سوريه در طول پنج سال گذشته عنوان مي‌كنند چرا كه شكست محاصره نبل و الزهرا همزمان به معناي محاصره شهر حلب توسط نيروهاي مقاومت نيز است.  
روز گذشته ارتش سوريه و نيروهاي متحد بدون توجه به جنگ رواني معارضان و حاميان آنها به عمليات خود جهت شكست حصر دو شهرك نبل و الزهرا و در نتيجه قطع خطوط ارتباطي تروريست‌ها با مرز تركيه ادامه دادند. منابع ميداني روز چهارشنبه گزارش دادند كه «نيروهاي مقاومت، در تماسي با بي‌سيم با نيروهاي مردمي نبل و الزهرا به آنان نويد دادند كه به شهرك بسيار نزديك هستند و پيروزي نزديك است.» ساعاتي بعد،  منابع خبري از رسيدن نيروهاي مقاومت به نبل و ‌الزهرا و شكست حصر اين دو شهرك خبر دادند. نبل و الزهرا در غرب مسير بين‌المللي حلب واقع شده‌اند كه به مرزهاي تركيه كشيده شده است، در نتيجه تسلط نيروهاي مقاومت بر اين مناطق باعث مي‌شود آخرين مسير كمك‌رساني به گروه‌هاي مسلح به شهر حلب از مرز تركيه قطع شود؛ مسئله‌اي كه از هم اكنون باعث نگراني مخالفان شده است. رويترز هم به نقل از يكي از فرماندهان شورشيان موسوم به «ابو يونس» گزارش داد كه « هيچ حمايتي وجود ندارد، رژيم مي‌تواند شهر حلب را محاصره و مسير شمال را قطع كند.» تحليلگران معتقدند شكست محاصره نبل و الزهرا به معناي دستيابي دولت سوريه به بزرگ‌ترين هدف نظامي خود است. ارون لوند تحليلگر مسائل سوريه در مؤسسه بروكينگز كه به داشتن روابط نزديك با گروه‌هاي مخالف معروف است در صفحه توئيتر خود نوشت: « بشار اسد هم اكنون تنها چند كيلومتر براي رسيدن به اولين هدف جنگي خود فاصله دارد: قطع كردن حلب از تركيه» حلب دومين شهر بزرگ سوريه محسوب مي‌شود و قبل از شروع بحران به پايتخت اقتصادي اين كشور معروف بود و گفته مي‌شود هر طرفي كه بتواند كنترل كامل اين شهر را به دست بگيرد تا حدود زيادي پيروز جنگ سوريه خواهد شد و به همين دليل نيز نبرد بر سر اين شهر به «مادر جنگ‌ها» معروف است.
   بن‌بست در ژنو
استفان دي ميستورا، فرستاده سازمان ملل سوريه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با تلويزيون سوئيس گفت: «احتمال فروپاشي كامل مذاكرات همواره وجود دارد ولي اگر اين بار نشست ژنو درباره سوريه شكست بخورد، ديگر هرگز اميدي وجود نخواهد داشت.» اين اظهارات دي ميستورا در حالي شروع مي‌شود كه وي قبل از شروع مذاكرات سعي كرده بود ديدگاه خوشبينانه‌اي داشته باشد و گفته بود «نبايد اجازه داد اين دور از مذاكرات با شكست مواجه شود.» ديپلمات‌هاي شركت‌كننده در اين مذاكرات تأكيد دارند كه گفت‌وگوها هنوز در مرحله آماده سازي است. بشار جعفري نماينده دائم دولت سوريه درسازمان ملل روز سه‌شنبه در پي ديدار و گفت‌وگو با استفان دي‌ميستورا نماينده بان كي مون در گفت‌وگوهاي صلح سوريه به خبرنگاران گفت: «هيئت نمايندگان دولت خواستار نام اشخاصي شده كه به نمايندگي ازطرف گروه‌هاي مخالف در اين گفت‌وگوها شركت خواهند كرد، ما هنوز منتظريم ببينيم با چه كساني قرار است گفت‌وگو كنيم.» سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه كه به عمان سفر كرده است روز چهارشنبه گفت كه يكسري افراد خطرناك در مذاكرات آشتي سوريه در ژنو به نمايندگي از اپوزيسيون سوريه حضور دارند كه در حال مطرح كردن شرط‌هايي هستند كه برخلاف توافق‌هاي اوليه است. لاوروف افزود: «در هيئت مخالفان سوري افرادي خطرناك ظاهر شدند كه در حال طرح پيش‌شرط‌هايي هستند كه هيچ ارتباطي با اصول كلي بيانيه ژنو، سندهاي وين يا قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل ندارد.» منظور وزير خارجه روسيه از افراد خطرناك اشاره به محمد علوش يكي از فرماندهان گروه جيش‌الاسلام است كه به صورت علني با جبهه النصره شاخه سوري القاعده متحد شده است. از نظر مسكو، تهران و دمشق جيش‌الاسلام يك گروه تروريستي محسوب مي‌شود كه بايد از بين برود.  در جبهه مقابل، مخالفان تلاش مي‌كنند بن بست در مذاكرات را به تشديد حملات ارتش سوريه و متحدانش عليه گروه‌هاي مسلح به‌ويژه در استان شمالي حلب نسبت دهند. سليم مسلط سخنگوي هيئت اعزامي معارضان تحت حمايت عربستان و تركيه به ژنو گفت: « از شرايط كنوني مشخص است كه رژيم و متحدانش به‌ويژه روسيه مصمم هستند تلاش‌هاي سازمان ملل را براي اجراي حقوق بين‌الملل رد كنند. اقدامات رژيم و روسيه فرآيند سياسي را در اين مرحله با تهديد مواجه مي‌كند.» از زمان تشديد حملات نيروهاي دولتي سوريه در استان حلب كه از روز دوشنبه شروع شده است، معارضان و حاميان خارجي آنها خواستار توقف اين حملات شده‌اند و رسانه‌هاي همسو با آنها نيز تلاش مي‌كنند القا كنند  اين حملات مذاكرات صلح را به خطر انداخته است.  همزمان با پيشروي‌ نيروهاي دولتي سوريه و متحدانش در محور حلب فشارهاي رسانه‌اي عليه دولت سوريه و متحدانش به‌ويژه روسيه براي متوقف كردن حملات و برقراري آتش‌بس تشديد شده است اما مقامات مسكو با رد اين درخواست‌ها اعلام كردند تا زماني كه تروريست‌ها در سوريه وجود دارند حملات ادامه خواهند يافت. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه كه به عمان سفر كرده است، روز چهارشنبه گفت: «روسيه حملات هوايي خود به سوريه را تا شكست گروه‌هاي تروريستي مسلح در اين كشور همچون شاخه وابسته به القاعده، متوقف نخواهد كرد.» وزير امور خارجه روسيه خاطرنشان كرد: «تا زماني كه جلوي قاچاق سلاح و تحركات تروريستي در مرز سوريه با تركيه گرفته نشود اعمال آتش‌بس دشوار خواهد بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار