کد خبر: 769621
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
اميني مطرح کرد
دکتر رحمت اميني، دبير تخصصي هنرهاي نمايشي هفتمين جشنواره فرهنگي دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور، خواستار توجه ويژه مسئولان در استفاده از ظرفيت‌هاي تئاتر کاربردي براي رفع مشکلات جامعه شد.
محمدصادق عابديني
اميني در نشست خبري اين جشنواره گفت: هنر تئاتر امروزه در دنيا از دو منظر بررسي مي‌شود؛ اول تئاتر به عنوان هنري روشنفکرانه که قصد ارتقاي فرهنگي جامعه را دارد. با اين ديدگاه آثاري نوشته و توليد مي‌شوند که در سالن‌هاي نمايشي سطح شهرها به صحنه مي‌روند. نگاه ديگر به تئاتر از نقطه نظر کاربردي است. تئاتر کاربردي مفاهيم مختلف جامعه‌شناسي و انساني را در برمي‌گيرد. اين رويکرد مؤيد اين نکته است که هنر تئاتر آيينه‌اي براي نقد جامعه است و براي همين بايد وارد نهادهاي تصميم‌گيرنده‌ کلان شود. اين استاد دانشگاه افزود: همواره معتقد بوده‌ام دو نهاد آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها مي‌توانند نقش عمده‌اي در گسترش هنر نمايش در کشور ايفا کنند. البته آموزش و پرورش تا حدودي فعال است، اما وزارت علوم همچنان جاي کار بيشتري دارد.
اميني اضافه کرد: ما اگر در ورزش بحث حرفه‌اي و آماتور را مطرح مي‌کنيم، اين رويکرد به هنرهاي نمايشي نيز قابل تعميم است. اساتيد شناخته شده و هنرمندان مطرح اين حوزه به عنوان حرفه‌اي‌هاي اين عرصه تلقي مي‌شوند و عزيزاني که در زمينه گسترش تئاتر تلاش مي‌کنند، در بخش آماتور فعال هستند.
اين مدير تئاتري با بيان اينکه «هنر در خدمت سلامت، همان بحث کاربردي است»، اظهار کرد: اگر هنرمنداني که خودشان دست‌اندرکاران سلامت جامعه هستند، قصد اجراي نمايشي با محوريت مسائل مرتبط را داشته باشند، بسيار بهتر از افرادي که مطالعه مقطعي در اين زمينه‌ها داشته‌اند، عمل مي‌کنند. دکتر اميني با اشاره به کاربرد تئاتر در روحيه‌بخشي و توانبخشي به بيماران در جهان گفت: در سفري که به همراه تعدادي از مديران و هنرمندان به کشور آلمان داشتم، متوجه شدم آنها بودجه هنگفتي اختصاص داده بودند که بدانند ديگر کشور‌ها چگونه از تئا‌تر در زمينه روحيه‌بخشي و توانبخشي به بيماران استفاده مي‌‌کنند؛ چون تنها جنبه هنري و سرگرمي‌سازي هنر نمايش براي آنها مهم نيست. وي ابراز اميدواري کرد با کمک مديران بتوانيم زمينه استفاده از تئاتر کاربردي را در جامعه گسترش دهيم. هفتمين جشنواره فرهنگي دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور از روز شنبه 17 بهمن‌ماه تا20 بهمن‌ماه برگزار مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار