سال گذشته مدير کل وقت موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از صدور مجوز براي رپهايي كه مطابق با فرهنگ اصيل ايراني توليد شده باشد، خبر داد و اين موسيقي را همچون موسيقي پاپ يکي از پرمخاطبترين و فراگيرترين موسيقيها در جهان اعلام كرد. پيروز ارجمند گفته بود كه فرهنگ غني نواها در ايران پيشينهاي چند هزار ساله دارد و ما اين نوع خوانش را سالها قبل در فرهنگ کشورمان با عنوان «ترتيلخواني» داشتيم که جوامع اروپايي و امريکايي آن را به شکل مدرن شدهاش، «رپ» نامگذاري کردهاند و اين سبک از موسيقي طرفداران خاص خود را دارد. اينگونه موسيقي در کشور ما به شکلي دگرگون نشده باقي مانده و ما هنوز هم «ترتيلخواني» را به شکل فرهنگ کهن ايراني در کشور داريم و اگر قرار باشد اين نوع خوانش را با درونمايه و بنمايه موسيقي ايراني ياد کنيم که چيزي آميخته از گفتار و آواز باشد، بايد گفت «يک نوع آواز ملي» توليد کنيم که مختصات موسيقي ايراني در آن وجود دارد و از طرفي منطبق بر فرهنگ ملي و اجتماعي ايران باشد، اما رپرهاي ايراني اين شانس را نداشتند که بتوانند اثري مطابق آنچه ارشاد خواسته بود، ارائه دهند.
اما روز گذشته محمدباقر معلم، مدير دفتر موسيقي صدا و سيما با بيان اينکه رپ مرکبي است که صدا و سيما از آن به درستي بهره گرفته و جامعه شاهد افزايش تنوع طلبي مخاطبان است، اظهار كرد: صدا و سيما تلاش دارد تا از مرکبي که در جامعه وجود دارد بهره بگيرد، چراکه اگر بتوانيد از هر امکاني بهره درست ببريد، انگار جهان را بر نظم اوليه چيدهايد. ما نيز در دفتر موسيقي سازمان صدا و سيما محتواي خودمان را در ظرف مورد استقبال مردم ريختيم. اگر آن چيزي که درست است عرضه شود، ديگر چه فرقي ميکند رپ، پاپ يا تلفيقي باشد. معلم افزود: سازمان صدا و سيما سه قطعه موسيقي رپ، پاپ و تلفيقي با مضامين انتخاباتي و انقلابي به مناسبت فرا رسيدن دهه فجر و دو انتخابات پيشرو در اسفندماه سالجاري توليد کرده است. اين قطعات موسيقي در ايام فجر و انتخابات از آنتنهاي صدا و سيما پخش ميشوند. تفاوت رفتار وزارت ارشاد با سازمان صدا و سيما در مواجهه با موسيقي رپ باعث شده که بسياري از تيتراژهاي سريالها و برنامههاي تلويزيوني را آهنگهاي رپ تشکيل دهد، اما رپرها براي دريافت مجوز فعاليت از ارشاد پشت درهاي بسته معاونت هنري باقي بمانند.