کد خبر: 769616
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
رونمايي از فيلم «ايستاده در غبار» در جشنواره فيلم فجر
در حالي شب گذشته فيلم سينمايي «ايستاده در غبار» در کاخ جشنواره فيلم فجر به نمايش در آمد که اين فيلم توانست در سينماهاي مردمي با به دست آوردن آراي تماشاگران جزو محبوب‌ترين آثار جشنواره قرار گیرد.
محمدصادق عابديني
فيلم سينمايي « ايستاده در غبار» اولين ساخته سينمايي محمدحسين مهدويان در سومين شب جشنواره فيلم فجر به نمايش در آمد. اين فيلم سينمايي که شباهت‌هاي زيادي به کارگرداني مهدويان در مجموعه «آخرين روزهاي زمستان» دارد، روايتي از زندگي سردار جاويدالاثر احمد متوسليان است. اين فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران حضور دارد.
  
«ايستاده در غبار» پرچمدار سينماي دفاع مقدس
باوجود آنکه برخي از آثار سينمايي حاضر در جشنواره فيلم فجر به طور ضمني به دفاع مقدس اشاره دارند، در «ايستاده در غبار» شاهد اشاره مستقيم فيلمساز به دوران دفاع مقدس و زندگي يکي از سرداران جنگ تحميلي هستيم. اين ويژگي «ايستاده در غبار» باعث شده که فيلم را پرچمدار سينماي دفاع مقدس در جشنواره سي‌و‌چهارم فيلم فجر بدانيم. در سال‌هاي اخير ميزان ساخت فيلم با موضوع جنگ تحميلي با کاهش چشمگيري نسبت به دوره‌هاي قبل جشنواره روبه‌رو شده است. اين موضوع گرچه با درخشش فيلم «چ» در جشنواره دو سال پيش کمتر به چشم آمد، اما درخشش فيلم «چ» و اميدهايي که به ديده شدن «ايستاده در غبار» وجود دارد، نمي‌تواند مانع نقد کاهش توليد فيلم‌هايي شود که به صورت مستقيم به جنگ تحميلي مي‌پردازد. جاي خالي توليدات دفاع مقدسي در کشورمان در حالي است که هنوز سينماي امريکا به جنگ جهاني دوم و جنگ سرد با شوروي مي‌پردازد و کمتر پيش مي‌آيد که در ليست آکادمي اسکار نامي از فيلم‌هايي با اين موضوعات حضور نداشته باشد.
امريکايي‌ها برعکس ما به تأثير مناسب اين‌گونه فيلم‌ها در بالابردن روحيه ملي واقفند. آنها همچنين با بهره‌گيري از توان بالاي سينمايي‌شان فيلم‌هاي بيوگرافيکی درباره چهره‌هاي شاخص جامعه امريکا توليد مي‌کنند. چهره‌هايي که در اکثر مواقع در افکار عمومي جهان، چهره‌هاي مثبتي نيز به شمار نمي‌روند، اما هاليوود از منفورترين چهره‌هاي سياسي اين کشور نيز قهرمان‌سازي مي‌کند.
در مقابل اين حجم فعاليت سينماي امريکا، در سينماي کشورمان توليد فيلم‌هاي بيوگرافيک به شدت پايين و انگشت‌شمار است. مگر اينکه به واسطه حضور نهاد‌ها و حمايت آنها، فيلم‌هايي درباره چهره‌هاي تاريخ معاصر مانند «شهيد چمران» و «سردار جاويدالاثر متوسليان» فيلم توليد شود.
   
«ايستاده در غبار» در بين محبوب‌هاي مردمي
با انتشار اسامي فيلم‌هاي برتر در آراي مردمي، فيلم ايستاده در غبار ساخته محمدحسين مهدويان توانست در ميان فيلم‌هاي برتر جشنواره قرار بگيرد. بر اساس گزارش ستاد شمارش آراي تماشاگران جشنواره فيلم فجر که سحرگاه چهارشنبه 14 بهمن‌ماه اعلام شد، به ترتيب حروف الفبا پنج فيلم «ابد و يک روز» ساخته سعيد روستايي، «اژدها وارد مي‌شود» ساخته ماني حقيقي، «ايستاده در غبار» ساخته محمدحسين مهدويان، «بارکد» ساخته مصطفي کيايي و «لانتوري» ساخته رضا درميشيان در فهرست دومين روز انتخاب بهترين فيلم از نگاه تماشاگران قرار گرفته‌اند.
مهدويان درباره دلايلي که باعث شده است «ايستاده در غبار» موفق به کسب آراي مردمي شود، مي‌گويد: دو عامل نوع روايت و عناصر جذابي که در اين فيلم در نظر گرفتيم موجب شده تا کار به خوبي با مخاطبان ارتباط برقرار کند، اما اينکه اين فيلم در بخش آراي مردمي جزو فيلم‌هاي برتر است براي من به عنوان يک کارگردان بسيار پرمعني است.
اين کارگردان مي‌افزايد: در حقيقت مهم‌ترين اتفاقي که براي اين فيلم رخ داده، قرار گرفتن در ليستي است که مردم به آن رأي داده‌اند. اين موضوع براي من بسيار لذتبخش و خوشايند است، زيرا فرم روايت را برگ برنده اين فيلم در ميان ساير فيلم‌ها در جشنواره فيلم فجر مي‌دانم.
مهدويان همچنين درباره تصاوير خاص اين فيلم توضيح مي‌دهد: در اين فيلم هيچ تصوير مستندي استفاده نشده و تمام تصاوير ساخته شده است، اما وقتي تماشاگر اين فيلم را تماشا مي‌کند، فراموش مي‌کند که با يک فيلم روبه‌رو است. در حقيقت کار متفاوتي که من در اين فيلم نسبت به فيلم‌هاي ديگر انجام داده‌ام، اين است که در نحوه روايت هم دست به تغيير فضا زده‌ام.
اين فيلم سينمايي شب گذشته در برج ميلاد(کاخ جشنواره) به نمايش درآمد. «ايستاده در غبار» مي‌تواند براي کساني که خاطره خوبي از ديدن مجموعه «آخرين روزهاي زمستان» دارند، نويد يک اثر بهتر داراي ابعاد ديده نشده درباره سرداري باشد که يک ملت بيش از سه دهه منتظر بازگشت وي به آغوش ميهن هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار