کد خبر: 769606
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
در پي حذف2 ميليون يارانه‌بگير در سال جاري كه منجر به اعتراض برخي از يارانه بگيران مستحق شد دولت ظاهراً طرحي را در دستور كار دارد كه نتيجه‌اش حذف 15 ميليون نفر ديگر يارانه‌بگير است.
وحيد حاجي‌پور
در پي حذف2 ميليون يارانه‌بگير در سال جاري كه منجر به اعتراض برخي از يارانه بگيران مستحق شد دولت ظاهراً طرحي را در دستور كار دارد كه نتيجه‌اش حذف 15 ميليون نفر ديگر يارانه‌بگير است. با اين حال معاون وزير رفاه مدعي است وزارت رفاه پيشنهادي براي حذف بيشتر افراد يارانه‌بگير ارائه نكرده و اين پيشنهاد توسط كارشناسان و نمايندگان كميسيون اجتماعي مجلس مطرح شده و بايد به قانون تبديل شود تا بتوان درباره آن بحث كرد.
به گزارش «جوان» چند روز گذشته خبري از كميسيون اجتماعي مجلس مبني بر «حذف ۱۵ ميليون نفر از پردرآمدها در سال جاري» بنا به پيشنهاد مسئولان وزارت كار اعلام شده بود كه دو روز پس از انتشار خبر،  وزارت كار از طرح اين پيشنهاد اعلام بي‌خبري كرد.
اين در حالي است كه بر اساس قانون هدفمندي، شعارهاي انتخاباتي دولت يازدهم و تكاليف بودجه‌اي بايد دولت اقدام به حذف يارانه‌هاي افراد غير‌نيازمند مي‌كرد ولي ظاهراً تمايلي به اجرا و يا حتي طرح اين مسئله در نزديكي انتخابات مجلس هم ندارد و آن را تكذيب كرده است.
البته سابقه تكذيب دولتمردان درباره حذف يارانه‌بگيران در فروردين امسال هنوز از ياد مردم نرفته و تناقض‌گويي‌ها درباره دلايل حذف يارانه‌بگيران هم منجر به نارضايتي از عملكرد غير‌شفاف نهادهاي حذف‌كننده يارانه‌بگير شد.
 همچنين طبق قانون بودجه سال 94قرار بود وزارت كار تا پايان امسال 6ميليون نفر را از دريافت يارانه حذف كند كه تناقض‌گويي مسئولان در ارائه آمار ادامه دارد و براساس اعلام جديد يك مسئول، شمار حذف‌شده‌ها از 3 ميليون نفر اواسط سال با طرح شكايت و ثبت آن در سامانه يارانه‌ها به 5/2 ميليون نفر كاهش يافته است.
پرونده حذف يارانه‌بگيران در حالي مطرح می‌شود كه چند روز گذشته اخباري درباره پيشنهاد دولت در كميسيون اجتماعي مجلس مبني بر حذف 15ميليون يارانه‌بگير در رسانه‌ها منتشر شد. اين خبر در حالي تيتر رسانه‌ها شد كه هيچ جزئياتي از آن مطرح نشد و مجلسي‌ها اين پيشنهاد را منتسب به دولت مي‌دانند و اما در مقابل دولت پيشنهاد اين طرح را از سر باز مي‌كند و به گردن مجلس و كميته امداد مي‌اندازد.
 نمايندگان مجلس بيان مي‌كنند كه اين موضوع پيشنهاد دولت بوده و وزارت كار به عنوان متولي امر مسئوليت شناسايي اين طرح را بر عهده دارد كه 15 ميليون ثروتمند را به نفع فقرا حذف كند. اما نكته مهم اينجاست كه وزارت كار كه تاكنون در حذف 3 ميليون نفر دچار مشكل بوده و حتي موفق به اجراي قانون بودجه 93 نشده چگونه ممكن است بتواند براي سال آينده 15 ميليون نفر را شناسايي كند.
 
 احتمال رد پيشنهاد دولت
اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در اين‌باره به تسنيم گفته است: دولت پس از روي كار آمدن در‌صدد كاهش رقم يارانه پرداختي به مردم بود تا از بار مالي آن بكاهد؛ چراكه دولت نسبت به اينكه توان حذف يارانه اقشار پردرآمد جامعه را ندارد، موضع‌گيري سختي داشت، اما اين تغيير ادبيات و اعلام حذف 15 ميليون نفر بسيار جالب‌توجه به نظر مي‌رسد.
قاضي‌زاده هاشمي گفت: دولتي كه توان حذف 6 ميليون نفر را نداشت، اكنون سخن از خروج 15 ميليون نفر از ليست يارانه‌بگيران به ميان مي‌آورد و اين در حالي بود كه حذف اين تعداد ثروتمند نيز با اصرار مجلس انجام شد.
ايرج عبدي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس درباره پيشنهاد جديد به وزارت كار براي حذف 15 ميليون يارانه‌بگيرگفته است: قرار شد يارانه اين تعداد ثروتمند حذف و به جيب 15 ميليون فقير برود. شناسايي ثروتمندان و فقرا با وزارت كار است ولي ثروتمندان هم مي‌توانند فقرا را انتخاب كنند.
در حالي كه از چند روز گذشته مجلسي‌ها اعلام مي‌كردند كه وزارت كار طرحي را به كميسيون اقتصادي مجلس مبني بر حذف 15ميليون نفر از دريافت يارانه ارائه كرده است مسئولان وزارت كار پيشنهاد اين طرح را بر عهده نگرفتند.
شاهد اين حرف صحبت‌هاي احمد ميدري، معاون رفاه وزارت كار است كه در واكنش به برخي خبرها مبني بر پيشنهاد وزارت رفاه براي حذف 15 ميليون نفر از يارانه‌بگيران، گفت: اين پيشنهاد توسط كارشناساني از كميته امداد و نهادهاي مرتبط با حمايت‌هاي اجتماعي در كميسيون‌ اجتماعي مجلس شوراي اسلامي تصويب شده است.
وي با اشاره به اينكه وزارت رفاه پيشنهادي براي حذف بيشتر افراد يارانه‌بگير ارائه نكرده است، گفت: اين پيشنهاد توسط كارشناسان و نمايندگان كميسيون اجتماعي مجلس مطرح شده و بايد به قانون تبديل شود تا بتوان درباره آن بحث كرد.

  حذف نكرديم، ارواح هم همچنان يارانه مي‌گيرند
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تشريح جزئيات طرح حذف ۱۵ ميليون نفر از ليست يارانه‌بگيران، همچنين به تداوم يارانه فوت‌شدگان اشاره كرد‌ه و گفته است: كارت‌هاي ملي قديمي براي پرداخت يارانه همچنان معتبرند و 5/1 ميليون نفر كارت ملي ندارند.
ميدري در پاسخ به اين سؤال كه آيا امكان حذف 15 ميليون نفر از يارانه‌بگيران را داريد يا خير، گفت: امكان حذف 80 ميليون نفر هم وجود دارد اما بايد ديد نمايندگان مجلس چه تصميمي در اين‌باره خواهند گرفت و شايد بودجه‌اي براي پرداخت يارانه توسط مجلس در نظر گرفته نشود.
وي درباره موافقت يا مخالفت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با طرح حذف 15 ميليون نفر از يارانه‌بگيران به خبرنگار فارس گفت: فعلاً امكان موافقت يا مخالفت با آن وجود ندارد چراكه بايد ابعاد آن مورد بررسي قرار بگيرد.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام اين خبر كه بيش از 5/1 ميليون نفر كارت ملي ندارند، تأكيد كرد: افرادي هستند كه كد ملي دارند اما كارت ملي ندارند كه بايد در ثبت احوال ثبت نام خود را انجام دهند.
ميدري با اشاره به جزئيات بيشتر يارانه‌بگيران و روند پرداخت آن خاطرنشان كرد: برخي از يارانه‌بگيران فوت كرده‌اند اما اطلاعاتي از آنها در ثبت احوال موجود نيست و همچنان يارانه مي‌گيرند، اين افراد در روستاها و قبرستان‌هاي غير‌رسمي دفن مي‌شوند.
وي گفت: سازمان ثبت احوال اعلام كرده كه 3 درصد از فوت‌شدگان اطلاعاتي به ثبت احوال نمي‌دهند و سازمان تأمين اجتماعي هم بعدها با تحقيق خودش متوجه فوت افراد مي‌شود.
 اين مقام مسئول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام اين خبر كه كارت‌هاي ملي قديمي همچنان معتبرند خاطرنشان كرد: ثبت‌نام افراد جديد براي دريافت يارانه هم از طريق سازمان هدفمندي يارانه‌ها انجام مي‌شود و به حوزه وزارت رفاه ارتباطي ندارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
0
0
فقط میخوان یارانه رو حذف کنند نه اه این که خزانه خالیه !! برای این که از بس ... از خزانه الان دیگه خالیه چیزیی نیست بگیرن ،دیگه گفتن یارانه رو قطع کنن که پولا باز جمع بشه اونا بزنن توی رگ ...




بخدا کیف ماله اوناست ..
ما بد بخت بیچاره اییم.
...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار