کد خبر: 769540
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
حکایت بی سامانی بلندترین غار آبی آسیا در کرمانشاه
حکایت شرکت توسعه گردشگری و طویل‌ترین غار آبی آسیا به «اجاره‌نشین خوش‌نشین» تبدیل شده و گل سرسبد جاذبه‌های کرمانشاه این روزها حال و روز خوبی ندارد. قوری قلعه قدمتی دارد به وسعت 65 میلیون سال اما هنوز شگفتی‌هایش در دل زمین پنهان است؛ در زیر کوه شاهو غوغایی برپاست که جهان را حیران کرده از زیبایی‌های بی‌مثالش.غاری شگفت‌انگیز که هفتمین اثر طبیعی ملی ایران زمین را به نام خود ثبت کرده است؛ «قوری‌قلعه» یا به زبان بومیان «قوری‌قلا» یدک‌کش لقب طولانی‌ترین غار آبی آسیاست که اسیر بی‌مهری‌ها و کم‌لطفی‌های متولیانش شده است.
خدیجه یوسفی فرد

در حالي که شرکت توسعه گردشگری سالهاست عهده‌دار حفاظت و ساماندهی غار قوری‌قلعه است ،در این سالها تغییرات آنچنانی و در خور نام و شأن این اثر طبیعی خارق‌العاده را در این مجموعه شاهد نبوده‌ایم و این شرکت سرمایه‌گذاری چندانی در این مجموعه انجام نداده است.

فعالیت‌های انجام شده تنها به بلیت‌فروشی ختم می‌شود و البته زیرساخت‌هایی هم در این مجموعه انجام شده، اما این شرکت در مجموع عملکرد و کارنامه خوبی در این زمینه نداشته و نتوانسته تغییرات محسوسی در ارائه خدمات و رسیدگی به این اثر داشته باشد.

تهیه مطالعات جامع برای غار قوری‌قلعه خبر خوشایندی بود که مطرح شد؛ اما تاکنون این طرح روی کاغذ مانده و ضرب و تقسیم‌ها و چرتکه‌اندازی‌هایش هیچ دردی را از این مجموعه دوا نکرده است .همین بی‌برنامگی در توسعه و ساماندهی مجموعه غار قوری‌قلعه موجب شده تا این اثر وضع مناسبی نداشته باشد و وعده‌های ساماندهی آن همچنان روی زمین بماند.

تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای ورود بخش خصوصی

اخیرا زمزمه‌هایی از واگذاری این مجموعه طبیعی گردشگری که همواره پذیرای گردشگران و توریست‌های بسیاری است به بخش خصوصی شنیده می‌شود تا شاید سرمایه‌گذاران بومی بتوانند با کنار زدن بخش دولتی که همواره در این عرصه‌ها ناکارآمد عمل می‌کند رونق دوباره را برای این منطقه به ارمغان آورند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این خصوص به "جوان" گفت: این مجموعه از حدود سال 87 در اختیار شرکت توسعه گردشگری قرار گرفته است.

علی فعله‌گری افزود: به هر حال آئین‌نامه مناطق نمونه گردشگری باید رعایت شود و پس از آغاز به کارم شرکت توسعه گردشگری را موظف کردم به اینکه مطالعات جامع آن‌را ظرف 6 ماه ارائه دهد.

وی ادامه داد: مسائل و مشکلات زیادی گریبانگیر شرکت توسعه گردشگری در این منطقه همچون مشکلات معارض و عدم مدیریت یکپارچه بوده که باید با یک مدیریت واحد، تصمیم واحدی برای آنجا گرفته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: به شرکت توسعه گردشگری اعلام کردیم که یا خودش برای آنجا طرح داشته باشد و یا آن‌را به بخش خصوصی واگذار کند تا در بخش‌های قابل واگذاری سرمایه‌گذاری کنند.

فعله‌گری با بیان اینکه طرح توسعه این مجموعه در حال طی مراحل نهایی است، افزود: برای کاروانسرای شاه‌عباسی بیستون نیز همین سیاست را در پیش گرفتیم و اعلام کردیم که شرکت مادر تخصصی توسعه گردشگری باید به این موضوع ورود کند که این اتفاق هم افتاد.

وی با اشاره به سفر معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به استان کرمانشاه در هفته دولت امسال، گفت: وی دستور اکید داد که ظرف دو ماه آینده باید تکلیف این مجموعه مشخص شود.

فعله‌گری یادآور شد: اعضای شرکت توسعه گردشگری طی روزهای اخیر با استاندار کرمانشاه دیدار و از مجموعه قوری‌قلعه بازدید کردند و تصمیمات خوبی در سطح کلان برای این مجموعه گرفته شد .

اجراي طرح توسعه غار قوری‌قلعه به‌زودی

اظهارات چندی پیش مدیر شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما نشان از تلاش‌های این شرکت برای آغاز طرح جامع توسعه غار قوری‌قلعه داشت و اینکه در سفر مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران این طرح کلید اجرایی آن زده شود.

وحید شامبیاتی با اشاره به طرح توسعه این غار که مدت‌ها روی کاغذ مانده است، گفت: طرح توسعه غار قوری‌قلعه 100 هکتار و شامل مجموعه‌های اقامتی، تفریحی، رستوران‌ها و در مجموع پکیج کاملی است که در روزهای آینده در مورد آن تصمیمات نهایی اخذ و عملیات آن آغاز می‌شود.

وی به واگذاری این مجموعه طبیعی به شرکت توسعه گردشگری از سال 89 تاکنون اشاره کرد و افزود: در این مدت زیرساخت‌هایی از جمله فاضلاب، برق، پارکینگ، محدوده‌سازی و ... در این مجموعه ایجاد شده است.

وعده ایجاد تغییرات محسوس در این مجموعه تا نوروز 95 خبر دیگری بود که مدیر شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی استان کرمانشاه مطرح کرد.

شامبیاتی در مورد ورود سرمایه‌گذاران به این مجموعه برای انجام پروژه‌های گردشگری نیز گفت: قرار است از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در کنار شرکت توسعه گردشگری به‌ عنوان شرکت دولتی نیز بهره‌مند شویم.

ایده یک سرمایه‌گذار بومی برای ساماندهی قوری‌قلعه

یک سرمایه‌گذار بومی شهرستان روانسر در اين خصوص گفت: طرح توسعه غار قوری‌قلعه را تهیه کرده‌ام و آن را در جلسات متعدد با استاندار سابق، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و مدیرکل مناطق نمونه گردشگری کشور مطرح کرده‌ام، اما شرکت توسعه گردشگری که در حال حاضر متولی این غار است با این موضوع همراهی نمی‌کند.

وی با اشاره به سابقه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خود در بخش‌های مختلفی همچون صنایع تبدیلی کشاورزی و دامپروری صنعتی، افزود: اکنون در بخش توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های این بخش مشغول هستم و قصد سرمایه‌گذاری در غار قوری‌قلعه را دارم.

اين سرمايه گذار غار قوری‌قلعه را از پتانسیل‌های خدادادی اورامانات برشمرد و گفت: این سرمایه به فراموشی سپرده شده و از سال 76 که این غار به بهره‌برداری رسید تاکنون بسیار دست به دست شده و اقدام مثبتی در آن صورت نگرفته است.

وی توسعه و ساماندهی فضای اطراف این غار را از برنامه‌های اصلی خود برشمرد و گفت: هدف اصلی‌ام بازگشایی و ادامه مسیر به طول 200 متر با استفاده از نظر کارشناسان خبره داخلی و خارجی با کمترین آسیب به غار است تا با این کار 3.5 کیلومتر از غار آماده بازدید شود.

وضعیت نابه‌سامان غار قوری‌قلعه خود گواه روشنی بر ناکارآمدی مجموعه متولی آن است و به دلیل و برهان دیگری نیاز نیست؛ این وضعیت به هیچ وجه مناسب و در شأن مجموعه گردشگری قوری‌قلعه به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری که قابلیت بین‌المللی شدن را هم دارد، نیست .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار