کد خبر: 769538
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
بلاتکليفي، بين شهر يا روستا بودن، مهاجرت را رقم مي زند
روستا به عنوان بخش بزرگي از نظام اجتماعي و جمعيتي کشور که در آن بخش زيادي از عوامل انساني مولد سکونت دارند به حساب مي‌آيند. در روستاها عوامل و منابع ارزشمندي اعم از عوامل انساني و منابع طبيعي و اقتصادي به عنوان ذخاير استراتژيک کشور وجود دارند که منجر به پيشرفت جامعه نيز مي‌شوند. حفاظت از روستاييان و جلوگيري از مهاجرت ساکنان اين مناطق براي جامعه اقتصادي نقش استراتژيکي داشته و جوامع را از اقتصاد تک بعدي رها مي کند. همچنين اهرم قابل اتکايي در پشتيباني از نظام اقتصادي کشور در عرصه جهاني از طريق صادرات و ورود کالاهاي ملي است. با اينکه اهميت وجود روستاها امري بديهي و روشن است، اما با اين حال در دولت پيشين، روستاي «اورامان تخت» به شهر تبديل شد. البته اين آغاز مشکلات بود، چرا که نه تنها اين اقدام غيراصولي منجر به مهاجرت بخش عظيمي از مردم به شهرها شد، بلکه اين روستا تنها از جهت نام تغيير يافت و تغييري در امکانات اورامان تخت به وجود نيامد.
ميترا شهبازي
کم توجهی به وضعیت روستاها و تبدیل برخی از آنها به شهر منجر به از بین رفتن کانونهای تولید در روستا، نبود رغبت مردم به فعالیت و در نتیجه بیکاری شدید و مهاجرت آنان به شهر شده که ادامه این روند ممکن است به خالی شدن روستاها بی‌انجامد. استان کردستان نیز از این مسئله مستثنی نیست. اين استان اکنون 29 شهر و یک هزار و 730 روستا دارد که 35 درصد از یک میلیون و 440 هزار نفر جمعیت استان در روستاها و 65 درصد نیز در شهرها سکونت دارند.با تبديل غير اصولي روستاها به شهرها امروزه شاهد خالی شدن تدریجی روستاها از سکنه هستیم و روستاییان با مهاجرت به شهرها به گسترش حاشیه نشینی و بیکاری در این مناطق نيز اضافه می‌کنند.

سال 90 دولت دهم، روستای اورامان تخت را در شهرستان سروآباد به شهر ارتقا داد و در سال 91 نيز يک شهرداری در اين منطقه تاسیس کرد. روستایی که دولت قبلی در یکی از سفرهای استانی، آن را به شهر تبدیل کرده است. البته اين تغيير فقط از لحاظ اسمي بود و هيچ امکاناتي به اين منطقه افزوده نشد. تا جايي که اکنون ساکنان اورامان تخت نمي‌دانند منطقه خود را شهر خطاب کنند يا روستا، چرا که ظاهر و امکانات آن نويد روستايي بودن را مي‌دهد، اما بر اساس تقسيمات کشوري در بخش شهرها قرار دارد. اين تغيير نام و اقدام عجولانه نه تنها نتوانست دردي از اورامان تختي‌ها را برطرف کند، بلکه آنها را نيز در وضعيت بلاتکليفي قرار داد که در نهايت نتيجه‌اي جز مهاجرت نيروهاي جوان ندارد.

با اينکه شهرداران شهرهای کردستان تقریبا معضلات مشابهی دارند اما شهرهای تازه تاسیس با حجم بيشتري از مشکلات دست و پنجه نرم‌ مي‌کنند. این شهرها علاوه بر کمبود بودجه و اعتبار، نیروی کافی نیز در اختیار ندارند و انتظار از این شهرداری‌هاي شهرهاي جديد به نسبت شهرهاي قديمي، بیشتر است.

مشکلات پيش روي شهرهاي تازه تاسيس

استان کردستان 29 شهر با جمعیتی در حدود یک میلیون نفر دارد که حدود 15 شهر آن تازه تاسیس است و شهرداران این شهرها معتقدند برای اداره شهر با مشکلات فراوانی از بودجه و اعتبار تا امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی روبرو هستند. اورمان تخت از توابع شهرستان سروآباد نيز از اين موضوع مستثني نيست و شهردار شهر اورامان تخت نيز با بیان اینکه این شهر مشکلات بسیار زیادی دارد، مي‌گويد: اورامان تخت برخلاف اسمش اصلا تخت نیست، زمین صاف و هموار ندارد. بنابراين فعالیت عمرانی در آن سخت و هزینه بر است و این مساله یکی از مشکلات شهرداری است. بودجه شهرداری باید براساس شرایط جغرافیایی و بافت آن به تصویب برسد.

سید صابر حسینی با اشاره به اينکه شهر تازه تاسيس گاز، آب لوله کشی و فاضلاب ندارد، مي‌افزايد: اکنون 90 درصد معابر اين شهر احداث شده و برای ایجاد زیرساخت‌های این بخش‌ها باید معابر را از اول تخریب و حفاری کنند که امری هزینه بر و زمان بر است. همچنين کار عمرانی در اورامان با توجه به بافت سنگی و سطح ناهموار آن هزینه بر است و مشکل از اينجا شروع مي‌شود شهرداری درآمدی ندارد و در اجرای طرح‌های عمرانی نیز باید استانداری کمک کند تا طرح‌ها را بتوان به مرحله اجرا درآورد.

شهردار اوارمان با اشاره به حفظ بافت تاريخي شهر اورامان ادامه مي‌دهد: اين شهر برف گیر و سرد است به همين دليل هنوز گازرسانی در اين منطقه هم انجام نشده و مردم از سوخت مایع برای گرمایش استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن طرح هادی در اورامان اجرا کرده است، مي‌گويد: باید قبل از اجرای طرح هادی زیرساخت‌های آب، فاضلاب و گاز انجام می‌شد که انجام نشده و باید از اول حفاری صورت گیرد که این مساله موجب بروز مشکلاتی برای مردم و افزایش هزینه‌ها می‌شود.

شهردار اورامان همچنین می گوید: بعد از دو سال که از شهر شدن اورامان می گذرد اما هنوز امور آب و فاضلاب از شرکت آبفار به آبفا تحویل داده نشده و نبود بانک نيز در اين منطقه از مشکلات جدي مردم است. قبل از شهر شدن اورامان بانک ملی اینجا فعال بود اما بعد از آن تعطیل شد و دلیل آن را نیز به صرفه نبودن اعلام کردند.

شهر شدن اورامان نه تنها نتوانست فايده‌اي براي اين منطقه داشته باشد، بلکه همان معدود امکاناتي چون بانک را نيز از دست داد و تنها گزينه پيش رو ساکنان جوان اين شهر مهاجرت است. بنابراين متوليان باشد هرچه سريع‌تر فکري به حال امکانات اوليه اين منطقه کنند تا بيش از اين اورامان سوت و کور نشود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار