کد خبر: 769533
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
روزگار سياه ميراث فرهنگي
اين روزها ميراث فرهنگي کشور حال خوشي ندارد و بي‌توجهي به آثار باستاني، اين هداياي گرانقدر را به ورطه نابودي کشانده‌ است. هر روز از گوشه و کنار کشور، خبرهايي مبني بر بي‌توجهي مسئولان و ترک خوردن تن خسته پل‌هاي تاريخي کشور مي‌شنويم. با اينکه حفاظت از چنين آثاري از اهميت بسياري در بين تمام جوامع دنيا برخوردار بوده و نشان دهنده تاريخ و کوهي از تجربيات ساکنان آن منطقه است، با اين حال گويي متوليان فعلي ما براي اين دست از مسائل اهميتي قائل نيستند و برنامه‌اي براي حفاظت از اين آثار پيش رو ندارد.اين روزها پل‌هاي عظيم الجثه کشور در حال سقوط و نابودي‌اند.
ميترا شهبازي

بناها و آثار باستاني و تاريخي از مواردي هستند که مردم يک سرزمين را به گذشته و تاريخ ساکنان پيشينش پيوند مي‌دهد و منجر به درس گرفتن مردم از تجربيات گذشتگان خود مي‌شود. کشور ما هم در گذشته‌هاي دور در بخش معماري دستي توانا داشته که اين موضوع نيز از آثار باقيماده کاملا مشهود است. اما معماري کشورمان مدتي طولاني است که نه تنها با الگو برداري از جوامع غربي هنر اصيل خود را فراموش کرده و در اين بخش به اصطلاح غرب زده شده است، بلکه متوليان کشوري نيز از اين وظيفه خود يعني حافظت از اين بخش چشم پوشي مي‌کنند. با ادامه اين وضعيت نيز بايد به زودي در انتظار نابودي تمام پل‌ها و ساز‌ه‌هاي تاريخي کشور باشيم.

پل "جویی" اصفهان قرباني خشکسالي

با استمرار و تداوم چندين و چندساله خشکسالي در استان اصفهان، يکي از قديمي ترين پل‌هاي تاريخي کشور با عنوان پل تاریخی «جویی» اين روزها حال خوشي ندارد و پيکرش ترک خورده است. پل تاریخی جویی مشهور به پل چوبی است که از معماری بی‌نظیر دوره صفوی، سال 1065 هجری قمری به حساب مي‌آيد. این پل تاریخی با عرض کم و طول 147 متر بین پل‌های تاریخی الله‌وردی‌‌خان و پل خواجو قرار دارد.کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اينکه پل جويي در آستانه فرايش است و متوليان بايد چاره‌اي براي آن بينديشند، مي‌گويد: با توجه به معماری پل‌ها استحکام آنها نیازمند جاری بودن آب و ایجاد رطوبت بر پایه پل‌هاست در حالی که با کاهش آب‌های سطحی و خشک شدن زاینده‌رود، لایه‌های خاک با کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی به هم فشرده شده و زمین نشست کرده است. اکنون نيز این فرونشست‌ها موجب ترک خوردگی پل شده است. منصور زیرک مي افزايد: ترک خوردگی به صورت عمودی از سقف شاه‌نشین به سمت پی ایجاد شده است که در صورت بی‌توجهی به این اثر تاریخی امکان تخریب آن در آينده‌اي نه چندان دور وجود دارد.

پل تاریخی قیز کورپوسی اردبيل در انتظار مرمت

از ديگر آثاري که اين روزها چشم انتظار توجه مسئولان است و نيازي ضروري به مرمت دارد، پل تاریخی «قیز کورپوسی» نام دارد. بر همين اساس مسئول دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل نيز بر مرمت اضطراری و حفاظت پل تاریخی «قیز کورپوسی» شهرستان کوثر واقع در مسیر تاریخی جاده ابریشم تاکید کرده است. ابراهیم شکری با اشاره به تأکید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر احیای مسیر جاده ابریشم و به طبع آن احیای کاروانسراها و پل‌های واقع در مسیر، مي‌گويد: بر این اساس، مقرر شده بود عملیات مرمت اضطراری پل قیز کورپوسی با مبلغ 600 میلیون ریال اعتبار، در سال جاری آغاز شود که متأسفانه با حذف اعتبار مربوطه از سوی فرمانداری شهرستان کوثر، آغاز این عملیات به سال‌های آتی موکول شد. این پل یکی از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین پل‌های واقع در مسیر تاریخی جاده ابریشم به حساب مي‌آيد که در بخش فیروز شهرستان کوثر بر روی رودخانه قزل اوزن قرار گرفته است. اما اکنون اين پل تاریخی با آسیب‌های جدی مواجه شده به طوریکه بدنه، پایه‌ها و عرشه آجری آن تا 70 درصد با تخریب روبه رو بوده و حتی دهانه میانی آن بطور کامل از بین رفته است.به گفته همایون داورنیا، مسئول پروژه پل تاریخی قیز کورپوسی، قدمت این پل تاریخی به دوره سلجوقی می‌رسد و به لحاظ ویژگی‌های خاص آن، در سال 1390 به شماره 30355 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پل تاريخي دوران سلجوقيان البرز محل اسکان معتادان

بي‌توجهي مسئولان البرز به آثار باستاني استان خود نيز به قدري افزايش يافته است که پل قديمی و تاریخی كرج که متعلق به دوران سلجوقيان است، اين روزها به جاي ميزباني از گردشگران علاقه‌مند به آثار باستاني، تنها مورد توجه معتادان و کارتن‌خواب ها قرار گرفته و هيچ گردشگري علاقه‌مند به حضور در اين محل نيست. دیوارهای سیاه و اسکان معتادان در اين منطقه تاریخی نشان از بی‌توجهی متوليان استاني به این اثر به‌جامانده از دوره سلجوقی دارد.با اينکه وضعيت اين سازه، نسبت به 2 پل يادشده بهتر است، اما عدم حفاظت از آن و بي‌توجهي‌هاي مکرر مسئولان به اين آثار باستاني، منجر به افزايش شمار کارتن‌خواب‌ها و معتادان در اطراف آن شده است. اکنون نيز اختلاف سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري بر سر حفاظت از اين اثر تاريخي مانع از تحقق هرگونه اقدامي در جهت نگهداري از اين سازه مي‌شود. با اينکه وضعيت تعداد بيشتري از پل‌ها و سازه‌هاي تاريخي به همين شکلي که گفته شده است، اما با اين حال متوليان همچنان از زير بار مسئوليت خود طفره مي‌روند و آثار باستاني کشور را در معرض نابودي قرار داده‌اند. اميد است مسئولان قبل از نابودي کامل باقي‌مانده‌هاي تجربه‌هاي پيشينايان به فکر چاره‌اي بيفتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار