کد خبر: 769518
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
سنگ فرش ميدان شهرداري در سال 94 تكميل مي شود!
ميدان شهرداري شاهراه اصلي و نقطه مركزي شهر رشت است و همه راه‌ها در اين شهر به اين منطقه ختم مي‌شود. بازار و مراكز خريد و ادارات دولتي در اين شهر در اين محدوده قرار دارد و بنا به تصميم مسئولان شهر در سال 89 قرار بر اين شد كه همه خيابان‌هاي منتهي به اين ميدان سنگ‌فرش شود. در زمان رياست دور قبل محمدعلی ثابت قدم اين طرح تصويب و با رضايت شوراي شهر و مديران شهري در سال 91 اين پروژه از خيابان علم‌الهدي آغاز شد. اين خيابان پياده‌راه شد و تنها راه ارتباطي بين ميدان شهرداري و سبزه‌ميدان، دو ميدان اصلي شهر قطع شد. با جابجايي ثابت قدم از سمت شهردار اين طرح نيمه تمام باقي ماند و حالا با روي كار آمدن اين مدير بار ديگر اين طرح از سرگرفته شده است.
فرزانه فريدوني

در سال 91 اين پروژه از خيابان علم الهدي شروع شد و مسير 500 متري بين ميدان شهرداري و سبزه‌ميدان سنگ‌فرش شد. در آن زمان برخي مسئولان شهري از اين طرح استقبال كرده و آن را باعث جذب گردشگر و شهروندان فراری از منطقه مرکزی شهر به دلیل ترافیک و آلودگی مي‌دانستند. اما در سويي ديگر برخي مديران نيز مشكلات بوجود آمده براي خودروهاي شخصي و عمومي و افزايش بار ترافيكي سبزه‌ميدان را مهم عنوان مي‌كردند. در اين شرايط و با به وجود آمدن معضلات ترافيكي براي خيابان‌هاي اطراف، اين طرح در سال 94 با ديگر مطرح شد.در اين پروژه قرار است رشت صاحب یکی از بزرگ‌ترین میادین سنگ فرش ایران می‌شود و سه خیابان سعدي، امام خميني (ره) و شريعتي سنگ فرش شوند و دورتادور این میدان پر از مراکز خرید، رستوران و کافه شود. ميدان شهرداري نيز میزبان برگزاری نمایشگاه‌های هنری، عکاسی، نقاشی، کنسرت‌های موسیقی و تئاترهای خیابانی باشد. طبق اين طرح ساختمان قدیمی شهرداری هم تخلیه شده و به موزه هنرهای معاصر گیلان تبدیل مي‌شود. شهردار رشت در ارديبهشت ماه سال جاري در اين مورد گفت: به لطف خدا و کمک شهروندان تکمیل پروژه پیاده راه فرهنگی رشت آغاز می‌شود تا گام بزرگ و مهمی در راستای گردشگری شهری برداریم.محمدعلی ثابت قدم افزود: یکی از اصلی‌ترین اهداف برای این پروژه هویت‌بخشی به شهر رشت بوده است و امیدواریم که این طرح در کمترین زمان ممکن تکمیل شود.سنگ‌فرش خيابان‌هاي منتهي به ميدان شهرداري از ارديبهشت ماه معلق بود و بين كسبه و مغازه‌داران و شهرداري اختلاف نظر وجود داشت.

توسعه شهر با پياده‌راه فرهنگي

در ابتداي آبان‌ماه بين شهرداري و شوراي شهر توافق انجام شد و طبق اين تصميم طرح پياده راه ميدان شهرداري به اجرا گذاشته شد. شهردار رشت در این خصوص گفت: اجرای پیاده‌راه در راستای توسعه شهری است، درواقع پیاده راه سازی در بافت مرکزی رشت به دنبال نگاه عدالت محور و توسعه محور برای شهر برنامه ریزی شده است.محمدعلی ثابت قدم هزینه اجرای سنگ‌فرش‌های مسیر پیاده راه را حدود پنج میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده، اجرای عملیات پیاده راه آغاز شده و انتظار داریم با انعقاد قراردادهای مناسب با بهترین دست اندرکاران، فضای سبز بافت مرکزی و همچنین طراحی و نصب المان‌های مسیر نیز صورت گیرد.به گفته شهردار رشتبرنامه ریزی شهرداری برای اتمام پروژه پیاده راه سازی اواخر بهمن ماه امسال و پیش از آغاز سال جدیدخواهد بود و با افتتاح این طرح در زمان مقرر، شهرداری در مقابل شهروندان شرمنده نشود.با گذشت يكماه از اجراي پروژه، خبري مبني بر كشف آثار باستانی و اشیاء عتیقه در اجرای پروژه پیاده‌راه‌سازی در رشت انتشار يافت كه اين موضوع توسط شهرداري و سپس ميراث فرهنگي تكذيب شد. این توقف در اجرای پروژه باعث نگرانی شهردار شد و ثابت‌قدم در اين مورد اعلام كرد: باتوجه به اینکه پروژه پیاده‌ راه فرهنگی باید در کمتر از90 روز افتتاح شود توقف کار باعث به تأخیر افتادن زمان افتتاح این پروژه می شود، لازم است که ناظر میراث‌فرهنگی در زمان اجرای پروژه حضور داشته باشد و موانع از سر راه اجرای این پروژه برداشته شود.مدیرکل میراث‌فرهنگی نیز گفت: در بافت مرکزی شهر رشت پس از حفاری‌های بعمل آمده، قطعات سفالی پیدا شده كه باید مورد بررسی باستان شناسان قرار بگیرد. اما پس از گذشت چند روز ميراث فرهنگي اعلام كرد كه اين اشياء از نظر تاریخی و باستانی هیچ ارزشی ندارد.

شروع با تاخير پروژه

در همان زماني كه طرح موردنظر به دليل پيداشدن آثار باستاني متوقف شد، مشكل ديگري در ادامه روند كار پيش آمد و دليل اصلي توقف پروژه ناهماهنگي‌هايي ميان پيمانكار، مشاور پروژه و معاونت عمراني عنوان شد.رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر پس از بازديد از مراحل كار در اذرماه گفت: شهردار وعده داده بود طي ۱۲۰ روز پروژه به بهره برداري مي‌رسد اما هنوز در اين مرحله قرار دارد. رجبي افزود: چرا حجم خاك برداري و گود برداري در ميدان شهرداري غيراستاندارد صورت گرفته، در برخي موارد ۷۰ و گاه تا يك متر گودبرداري شده و چرا بعد از اعتراض اعضاي كميسيون، مشاور قطع همكاري مي‌كند.از يك سو بار ترافيكي در شهر ايجاد كرده‌ايم و براي ساكنان اين منطقه مشكل به وجود اورده‌ايم، اگر اين پروژه در زمان مقرر به اتمام نرسد، اعتماد شهروندان به مديرت شهري و شورا كم مي‌شود.شهردار نيز در پاسخ به اين سوالات اعلام كرد: از نظر زمان اجراي پروژه به شوراي شهر اطمينان مي‌دهم كه در موعد مقرر به اتمام برسد. معاونت عمراني نماينده تام الاختيار من براي نظارت در حسن اجراي كار سه پيمانكار حاظر در پروژه است.پروژه مذكور كه تا اواخر دي ماه متوقف بود، پس ازاين مدت نيز بنا به دلايلي چون، بارش باران، برف پروژه سنگ فرش ميدان شهرداري به طوركج‌دار و مريز ادامه دارد. با توجه به اين شرايط، اكنون نيز اتمام پروژه تا پايان سال جاري در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار