کد خبر: 769516
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
پیست اسکی ناحیه‌ای است که کاملاً برای اسکی و دیگر ورزش‌های زمستانی اختصاص یافته است، در اروپا پیست اسکی یک شهرک یا روستایی است که در یک ناحیه اسکی قرار دارد و این ناحیه باید از لحاظ داشتن امکانات گردشگری کامل باشد. اسکی و گردشگری زمستانی، صنعت گردشگری را حتی در مرده ترین فصل زنده نگه می دارد و ایران با داشتن ظرفیت های مثال زدنی دراین بخش از گردشگری خوش درخشیده است.در ایران از مشهورترین پیست‌های اسکی می‌توان به پیست‌های اسکی آبعلی، دیزین، آلوارس و فریدونشهر در استان اصفهان اشاره کرد.
راضیه کشاورز

  پیست اسکی فریدون‌شهر ، مرتفع‌ترین پیست اسکی فلات مرکزی ایران سال 1383 در ‎ 180 کیلومتری غرب استان اصفهان در منطقه ای کوهستانی و در سه کیلومتری مرکز شهرستان فریدونشهر برای فعالیت دوستداران این رشته زمستانی تأسیس شده است. پیست اسکی شهرستان فریدونشهر از مکان های گردشگری و توریستی استان اصفهان به شمار می رود که هر سال با بارش نعمت الهی برف و سپید پوش شدن آن خیل عظیمی از مردم استان اصفهان، چهار محال و بختیاری، تهران و همچنین شهرستان های همجوار به این مکان عزیمت می کنند. دسترسی به این پیست از طریق جاده ارتباطی اصفهان به الیگودرز، سخ راهی فریدونشهر، پس از شهرستان فریدونشهر، جاده فریدونشهر به سیبک، سه راهی جاده روستای چوقیورت امکانپذیر است.

پیست اسکی فریدونشهر تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است که شیب تند و منحصر به فرد حدود 35 درجه در میان 22 پیست اسکی دیگر کشور دارد وآمارها گویای آن است که سالانه بیش از سي هزار نفر از ورزشگاه زمستانی فریدونشهر بازدید و استفاده می‌کنندو امسال فعالیت پیست اسکی فریدونشهر پس از بارش های برف در این منطقه ، رسما از 26 آذرماه آغازبه کار کرد و با استقبال بی‌نظیری از سوی علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی و دوست‌داران این نعمت سفید و پاک خداوند مواجه است بوده ، فعالیت این پیست
ارتفاع پایه پیست اسکی شهرستان فریدونشهر از سطح دریا بیش از 2630 متر برآورد شده که در بالاترین نقطه پیست به ۳ هزار متر رسیده و به مرتفع‌ترین پیست اسکی فلات مرکزی ایران معروف شده است.
برگزاری جشنواره های تندیس برفی، تیوپ سواری، ساخت آدم برفی و گلوله بازی و همچنین پخت انواع آش و لبو داغ و آشامیدنی های گرم از دیگر جاذبه های تفریحی پیست اسکی فریدونشهر است که خانواده ها و تورهای مسافرتی را به این مکان سوق می دهد .
فرماندار فریدونشهر در گفتگو با "جوان" گفت: پیست اسکی فریدونشهر با وسعت 67 هکتار تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است که شیب تند و کم نظیر حدود 35 درجه در میان 22 پیست اسکی کشور دارد.ناصراسدی اضافه کرد : ارتفاع پایه پیست فریدون شهر از سطح دریا دو هزار و 630 متر است و در بالاترین نقطه پیست به سه هزار متر می‌رسد که با این مشخصات مرتفع‌ترین پیست اسکی فلات مرکزی ایران است .
وی افزود: این پیست اسکی ظرفیت پذیرش 10 هزار گردشگر را دارد و روزهای تعطیل هم سه هزار گردشگر برای ورزش های اسکی ، اسنوبرد ، صحرانوری ، سرعت و حتی برف بازی به این شهرستان سفر می‌کنند.فرماندار فریدونشهر ادمه داد: این پیست مجهز به بالابر تله اسکی ، برف کوب ، سراچه ، رستوران ، قهوه سرا ،پارکینگ ، بخش اداری و نگهبانی است.اسدی با اشاره به اینکه ارتفاع برف در این پیست هم اکنون بیش از یک متر است، اظهارداشت: پیست اسکی فریدون‌شهر ، شیب تند 35درجه ای دارد.وی یاداور شد: از جمله امکانات ایجاد شده برای این پیست باسابقه می‌توان به تعریض جاده دسترسی و ایجاد پارکینگ‌های روباز در محل ورزشگاه، رستوران، کافی‌شاپ، سایت اداری و نگهبانی و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری در گردشگری زمستانی درآمدزا است

شهرستان فریدونشهر قطب اسکی استان اصفهان محسوب می شود که به گفته کارشناسان ، در روزهای تعطیل هزاران گردشگر برای ورزش های اسکی ، اسنوبرد ، صحرانوری ، سرعت و حتی برف بازی به این شهرستان سفر می‌کنند .مسؤول روابط عمومی هیأت اسکی فریدونشهر در گفتگو با "جوان" از استقبال بی‌نظیر گردشگران زمستانی از پیست اسکی فریدونشهر خبر داد. وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای ورود و خروج افراد به پیست اسکی فریدونشهر، تنها در یک ‌روز شاهد ورود بیش از 12 هزار نفر در قالب تورهای گروهی و انفرادی بودیم.
مسؤول روابط عمومی هیأت اسکی فریدونشهر با اشاره به تأمین امنیت در پیست اسکی فریدونشهر، تاکید کرد: بی شک با ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در گردشگری زمستانی و حمایت‌های دولت در حوزه تبلیغات، این بخش از صنعت گردشگری می‌تواند در‌آمدزا باشد.
یسلیانی به برگزاری 3 دوره جشنواره استانی تندیس‌های برفی در فریدونشهر اشاره و خاطرنشان کرد: در صورت مشارکت جدی‌تر دستگاه‌های متولی امر گردشگری و همچنین بخش خصوصی، برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها کمک شایانی به شناساندن زیبایی‌های طبیعی فریدونشهر و جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌کند.
بازار ورزش های زمستانه در این موقع از سال گرم گرم است. این شاخه تخصصی از گردشگری در 50 سال اخیر رشدی درخور توجه داشته است. تخمین زده می شود که حدود 120 میلیون نفر اسکی باز، طرفدار پر و پا قرص برف و گردشگری و ورزش، در دنیا وجود داشته باشند و بیش از 2000 پیست اسکی در 80 کشور دنیا از جمله ایران بازار این ورزش پر هیجان را گرم نگه می دارند.برای مقصدهای گردشگری زمستانه، برف در حکم طلاست، در حقیقت آب و هوا و میزان بارش برف در این مناطق سرمایه اصلی برای توسعه گردشگری محسوب می شود. ورزش های زمستانی به دلیل هیجان و آدرنالین زیادی که تولید می کنند جذابیت بسیاری دارند؛ آمارها نیز نشان می دهد که اغلب گردشگران حاضرند برای انجام ورزش های زمستانی تنها 10 درصد هزینه بیشتر و 2 ساعت راه دورتر را تحمل نمایند.در چنین شرایطی به نظر می رسد که دست اندرکاران ورزش های زمستانی راه سخت و دشواری در پیش دارند تا بتوانند خواسته های دوستداران ورزش های زمستانی را محقق کنند .


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار