کد خبر: 769387
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
تغيير شيوه يارگيري جناحي در دانشگاه‌ها از اردوكشي به اردوبري!
با رونمايي از آخرين نسخه اردوهاي مختلط دانشجويي با اين مضمون: «هشتمين سفر دانشجويي به اروپا به صورت مختلط و به مدت 14 روز با هزينه هر نفر 12 ميليون تومان در نوروز امسال با ظرفيت 30 نفر برگزار خواهد شد»...
نفیسه ابراهیم‌زاده انتظام
با رونمايي از آخرين نسخه اردوهاي مختلط دانشجويي با اين مضمون: «هشتمين سفر دانشجويي به اروپا به صورت مختلط و به مدت 14 روز با هزينه هر نفر 12 ميليون تومان در نوروز امسال با ظرفيت 30 نفر برگزار خواهد شد» و بعد از گذشت شش ماه از خيانت دانستن اين قبيل اقدامات از سوي رهبر انقلاب، به نظر مي‌رسد جرياني خاص با ايجاد جاذبه‌هاي اينچنيني  گفتمان‌سازي اهداف جناحي  و حزبي خود را  در آستانه انتخابات مجلس و با دادن كدهايي به نام آزادي در برگزاري اردوهاي مختلط و سفر به اروپا شيوه نويي در بهره‌كشي از نشاط سياسي جامعه دانشگاهي را پيگيري مي‌كند.
***
لابد اگر امروز و كمتر از 24 روز مانده به برگزاري انتخابات، رسانه‌اي از ادامه روند برگزاري اردوهاي دانشجويي مختلط يا تبليغ برگزاري اين اردوها در سطح دانشگاه‌ها به‌رغم تأكيد صريح مقام معظم رهبري و مصوبات شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها و تأكيدات مسئولان اجرايي آموزش عالي خبري را منتشر كند و احياناً ارتباطي ميان اردوهاي مختلط با فضاي تبليغاتي برخي جريان‌هاي سياسي و رويكرد جذب آراي برخي كانديداها بيابد، به داشتن توهم توطئه يا داشتن نيت تخريب دولت متهم مي‌شود. اما اين نگاه باعث نمي‌شود رسانه‌ها دست از كار خود بكشند؛ به ويژه اينكه جزئيات برخي از اين اردوها در نوع خود بي‌نظير است. آخرين نسخه از اردوهاي مختلط هفته گذشته و از اين قرار منتشر شد: «اخيراً تبليغاتي براي برگزاري اردوي مختلط دانشجويي تحت عنوان «هشتمين سفرهاي دانشجويي به اروپا» در برخي از دانشگاه‌هاي تهران انجام شده است. اين اردو به صورت مختلط و به مدت 14 روز با هزينه هر نفر 12 ميليون تومان در نوروز امسال با ظرفيت 30 نفر برگزار خواهد شد.» فارغ از اينكه اين تبليغات كجا، كي و توسط چه كسي انجام شده و آيا هفت دوره قبل اين اردو برگزار شده يا خير؟ آيا اساساً تبليغات در فضاي دانشگاهي نياز به مجوز دارد يا خير؟ آيا برگزاري اردوي دانشجويي مجوز مي‌خواهد يا خير؟ اهداف اردوهاي دانشجويي چيست؟ اردوي اروپايي چه هدفي خواهد داشت؟ چرا مختلط؟ و...
تيرماه سال جاري رهبر انقلاب در ديدار جمعي از دانشجويان به صراحت وارد بحث اردوهاي مختلط و اردوهاي خارج از كشور شدند: « اينكه ما بياييم دانشجوها را به خيال خودمان براي نشاط بخشيدن به محيط دانشجويي، به اردوي مختلط ببريم يا كنسرت موسيقي در دانشگاه تشكيل بدهيم، جزو غلط‌ترين كارها است.... جذّابيت از راه اردوي مختلط، صددرصد غلط و خطا است. بعضي‌ها اين‌جوري جذّابيت مي‌خواهند ايجاد كنند. يك مجموعه‌ دانشجويي، حالا يا به‌عنوان پُرطمطراقِ مجموعه‌ صنفي و علمي و تخصّصي، يا حتّي زير عنوان اسلامي، دختر و پسر را با هم بردارند ببرند كوه، بردارند ببرند سفر، بردارند ببرند اروپا؛ اردوهاي خارج از كشور! اينها قطعاً خيانت به محيط دانشجويي است و خيانت به نسل آينده‌ كشور است.»
اما آگهي تبليغاتي كه اين روزها براي اردوي دانشجويي اروپا در رسانه‌ها دست به دست مي‌شود هفته اول بهمن ماه منتشر شده است. يعني بعد از گذشت بيش از شش ماه از تأكيد رهبر انقلاب و موضع‌گيري‌هاي همراستاي مسئولان اجرايي.
 
استفاده متفاوت از ظرفيت دانشگاه‌ها!
از طرفي در هيچ دوره‌اي از انتخابات، جريان‌هاي سياسي نتوانسته و نمي‌توانند از ظرفيت دانشگاه‌ها و دانشجويان براي همراهي جامعه با آرمان‌ها و اهداف حزبي خود چشم بپوشند. بر اين اساس متناسب با شرايط راه و امكان بهره‌مندي از نشاط و آرمانخواهي جوانان دانشگاهي را براي خود فراهم مي‌كنند.
برگزاري اردوهاي مختلط و ايجاد جاذبه‌هاي اينچنيني به منظور گفتمان‌سازي اهداف جرياني و حزبي‌شان و دادن كدهايي به نام آزادي در برگزاري اردوهاي مختلط و سفر به اروپا شيوه نويي در بهره‌كشي از نشاط سياسي جامعه دانشگاهي است.
سهراب صلاحي، رئيس سازمان بسيج اساتيد و عضو شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها در اين باره به «جوان» مي‌گويد: طي دو، سه سال اخير شاهد بعضي ناهنجاري‌هاي فرهنگي در برخي از دانشگاه‌ها بوديم كه به دليل وجود رسانه‌هاي متعدد و حضور پررنگ آنها رسانه‌اي مي‌شوند. وي مي‌افزايد: جلوگيري از بروز اين ناهنجاري‌ها مديريت منسجم‌تري را ايجاب مي‌كند. دانشگاه مركز علم و محل پرورش نخبه است. اگر دانشگاه گرفتار ولنگاري باشد علم و نظريه علمي توليد نمي‌شود، در حالي كه اساس قدرت ما علم است. البته از همين دانشگاه‌ها است كه فضايي شده‌ايم و پروژه‌هاي اول دنيا را دنبال مي‌كنيم اما اين 20درصد توان دانشگاه‌هاي ما است و بايد براي بهره‌برداري از حداكثر توان مراكز علمي، مديريت‌مان را اصلاح كنيم و نگذاريم دانشگاه به باشگاه سياسي تبديل شود و در آن به جاي حلقه‌هاي علم، كنسرت موسيقي و رقص و اردوي مختلط برگزار شود. در صورت كوتاهي در اين مورد، پيامدهاي آن جبران ناپذير خواهد بود.
 
دست جريان‌هاي سياسي در گريبان دانشگاه
اين عضو شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها ادامه مي‌دهد: دست جريان‌هاي سياسي بايد از دانشگاه كوتاه شود و دانشگاه‌ها راهبرد و برنامه براي افق‌هاي بلند داشته باشند. پايه مقاومت ما اعتقادات ما است كه نبايد بگذاريم سست شود. دانشگاه ما بايد محلي براي شكستن مرز دانش باشد، اردوي مختلط در شأن دانشگاه نيست.
وي خاطرنشان مي‌كند: البته نزديك ايام انتخابات تحركاتي صورت مي‌گيرد كه مصارف انتخاباتي دارد. بعد از فرمايش آقا افرادي كه مبادرت به برگزاري اردوي مختلط و خارج از كشور براي دانشجويان مي‌كنند بايد به عنوان متهم و مرتكب جرم تحت پيگرد قرار بگيرند. اين جريانات تلاش مي‌كنند نشان دهند غربگرايي در دانشگاه‌ها زنده است. بايد براي دانشجويان روشنگري كنيم. در اين زمينه شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها مصوبات قاطع و خوبي دارد اما كوتاهي در اجرا را دستگاه‌هاي نظارتي و قوه قضائيه بايد پيگيري كنند.
 
دور از چشم شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها
از سوي ديگر و در شرايطي كه جامعه نخبگاني كشور روند گسترش آسيب‌هاي فرهنگي در دانشگاه‌ها را رصد مي‌كند، شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها كه گويا از آخرين دفاع وزير علوم از اردوهاي برگزار شده قانع شده، آخرين جلسه خود را كه دوشنبه گذشته برگزار شد به بررسي آيين‌نامه ارتقاي اساتيد اختصاص داد.
البته اغلب ناهنجاري‌هاي فرهنگي كه به قول صلاحي دو سه سال مي‌شود گريبانگير دانشگاه‌ها است، بعد از رسانه‌اي شدن و حتي بعد از تأكيد مقام معظم رهبري مورد توجه شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها قرار مي‌گيرد و تا قبل از آن شوراي اسلامي شدن يا از آنها بي‌خبر است يا اطلاعات به دست آورده را با اطلاعات رسيده از دانشگاه‌ها تطبيق مي‌دهد. اطلاعاتي كه تجربه نشان داده با ملاحظاتي همراه هستند. علاوه بر اين در طول سال‌هاي تشكيل اين شورا، تدبيري براي الزام آور شدن اجراي مصوبات شوراي مزبور انديشه نشده، هرچند تلويحاً مصوبات آن كه به تأييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌رسد در حكم قانون عنوان مي‌شود.
گفتني است، منصور كبگانيان، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در روزهاي گذشته طي اظهارنظر رسانه‌اي از رصد برنامه‌هاي فرهنگي در دانشگاه‌ها از سوي شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها سخن گفته بود. وي گفت: شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها بايد بر وضعيت فرهنگي دانشگاه‌ها نظارت كند. در مورد بخش‌هاي فرهنگي دانشگاه‌ها در نقشه جامع علمي كشور تأكيداتي وجود دارد ولي به طور كلي شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها بر بحث فرهنگي نظارت مي‌كند. كبگانيان افزود: شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها پذيرفته است كه بخش‌هاي فرهنگي دانشگاه را نظارت كند كه در اين زمينه بايد سياست‌هايي را تنظيم و بر اين بخش نظارت كند.
به گفته اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال حاضر شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها سياست‌ها را تنظيم كرده و معاونت فرهنگي وزارتخانه و دانشگاه‌ها بايد آن را اجرا كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
2
0
به طراحان ایجاد چنین برنامه های سفری که می تواند برای عده ای از
جوانان جذابیت داشته باشد"بایدگفت:
شیطان باید پیش شما کارورزی کند"تا
از شما طراحان عقب نماند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
2
0
...خجالت آور است .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار