سينماي دفاع مقدس مدتهاست که به عنوان تنها گونه سينمايي منحصر به سينماي ايران، مطرح است. با توجه به شباهتهاي زيادي که بين ژانر سينماي جنگ و دفاع مقدس وجود دارد، نياز به تعريف سينماي دفاع مقدس و ثبت فيلمهاي ساخته شده در اين گونه سينمايي به چشم ميخورد. اين ژانر سينمايي اکنون در آستانه 37 سالگي داراي يک فرهنگ جامع سينمايي شده است.
مسعود فراستي، منتقد شناخته شده سينماي ايران، اقدام به نگارش «فرهنگ فيلمهاي جنگ و دفاع ايران» کرده است. اين کتاب از سوي نشر ساقي منتشر شده و اکنون در اختيار علاقهمندان به سينماست. اين کتاب در بردارنده تمامي فيلمهاي جنگي ايران از سال 1357 تا 1391 است که بيش از 200 فيلم سينمايي و هزار فيلم کوتاه و مستند را پوشش ميدهد. فصلي از کتاب نيز به مجموعه روايت فتح ساخته شهيد سيدمرتضي آويني اختصاص پيدا کرده است. فراستي درباره «فرهنگ فيلمهاي جنگ و دفاع ايران» ميگويد: کتاب حاضر کوشش در جهت عرضه و دستهبندي فيلمهاي سينماي جنگ و دفاع مقدس است. در اين کتاب فيلمهاي جنگي را از فيلمهاي دفاع تفکيک کردهايم، چراکه بسياري از فيلمهاي جنگي ما، جنگياند اما نه دفاع مقدسي. وي در مقدمه اين کتاب نوشته است: جنگ ما که قطعاً مهمترين واقعه تاريخ بعد از انقلاب ماست، جنگ ميهني بوده و جنگ دفاعي، جنگي تحميلي و دفاعي مقدس. پيروزي در آن، شکل کلاسيک ديگر جنگها را نداشت. شهادتطلبي کليد آن بوده است. شرکتکنندگان در جنگ تحميلي ما، منحصر به نيروهاي نظامي نشده، کودک و جوان و پيرمرد در کنار سپاهي و ارتشي و بسيجي، دست به اسلحه برده و جنگيده و شهيد شدهاند. زنان به خصوص مادران، پشت جبهه فعال رزمندگان بودهاند. جنگ دفاعي و مقدس ما، «ميراث جمعي ما» است. ما به سينماي دفاع که مهمترين ژانر ملي سينماي ماست، سخت نياز داريم.