کد خبر: 769150
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
مراسم افتتاحيه‌ سي‌وچهارمين دوره‌ جشنواره‌ فيلم فجر در حالي يك‌شنبه شب در تالار وحدت برگزار شد و به شوي «ما چقدر خوبيم» و دلجويي و كادو دادن به برخي سينماگران زياده‌خواه تبديل شد كه بسياري از حواشي غيرسينمايي عرصه سينما را آنها توليد كرده‌اند!
مصطفي شاه‌كرمي
عصر روز يك‌شنبه (۱۱ بهمن‌ماه) مراسم افتتاحيه سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر به دبيري محمد حيدري در تالار وحدت برگزار شد، ولي فيلمسازي چون ابراهيم حاتمي‌کيا که در اين دوره از جشنواره فيلم فجر با فيلم سينمايي «باديگارد» در بخش سوداي سيمرغ حضور دارد، در اين مراسم حاضر نشد، همچنين بسياري از صاحبان آثار در اين دوره جشنواره از جمله فيلمسازان انيميشن به مراسم دعوت نشده بودند. هرچند در اين مراسم حواشي و اتفاقات متعددي وجود داشت كه براي پرداختن به هر كدام از آنها به صورت بالقوه مي‌توان يك گزارش مفصل و مطول نوشت، اما دو حاشيه مهم اين مراسم نسبت به ديگر حواشي آن بيشتر قابل اعتنا و توجه است.
از جمله بخش‌هاي جنجالي مراسم افتتاحيه اين دوره از جشنواره، صحبت‌هاي محسن اميريوسفي بود. وي كه سابقه كارگرداني چند اثر توقيفي از جمله فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» را كه محتواي آن در حمايت از فتنه‌گران فتنه سال88 و تلاش براي مظلوم‌نمايي تام و تمام آشوبگران در مقابل ظلم و جفاي حاكميت و نظام است، در كارنامه سينمايي‌اش دارد، در اين مراسم به عنوان مدعي و كسي كه در حق او و آثارش ظلم واقع شده، حرف مي‌زد!
اين كارگردان پرحاشيه تا به حال اغلب آثارش به دليل داشتن تعارضات فاحش قانوني توقيف شده و اجازه اكران پيدا نكرده‌اند. آثاري از جمله «آتشكار»، «آشغال‌هاي دوست داشتني» و همين فيلم «خواب تلخ» كه به بهانه ساخت و توليد «بهترين آنونس و تيزر تبليغاتي» سيمرغ بلورين اين بخش از جشنواره فيلم فجر را در گروه هنر و تجربه كسب كرد.
محسن امير يوسفي فيلم «خواب تلخ» را که امسال اکران شد، در سال 83 ساخته بود و امسال به لطف تجاهل مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سينمايي اکران گرفت؛ لطفی که از سر اتفاق فقط و فقط هم شامل فيلم‌ها و سينماگراني مي‌شود كه با نظام و حاكميت زاويه دارند و باز هم به صورت كاملاً خودجوش و تصادفي اين جذب حداكثري و مخالف نوازي مسئولان وزارت ارشاد به هيچ وجه شامل حال سينماگران منتقد دولت يازدهم و آثارشان نشده و نمي‌شود!
وی سه سال پيش نيز فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» را كه اتفاقاً در مسير جهان‌بيني و تفكراتش بود، ساخت. این فیلم به دليل حمايت آشكار از فتنه‌گران و آشوبگران سال 88 كه مورد حمايت متخاصم‌ترين و غدارترين دشمنان ميهن و كشورمان بودند و همچنين نشاندن نظام و حاكميت مقدس اسلامي كشورمان در جايگاه و صندلي ظالم و متهم، توقيف شد و از ورود آن به جشنواره فيلم فجر جلوگيري به عمل آمد. كارگردان «آشغال‌هاي دوست داشتني» طي سه سال گذشته تمام تلاشش را با مساعدت برخي رسانه‌هاي همفكر و همپالگي‌اش براي فشار به مسئولان وزارت ارشاد و راه دادن اين اثر در جشنواره فجر يا اخذ مجوز اكران و نمايش آن به كار گرفت، اما توفيقي به دست نياورد. از آنجايي كه مسئولان كنوني وزارت ارشاد و سازمان سينمايي تحت هيچ شرايطي نمي‌توانستند به اثري موهن عليه نظام مجوز اكران و نمايش بدهند شايد به منظور جبران مافات و دلجويي كردن از اين سينماگر كه اتفاقاً حمايت طيف شبه‌روشنفكر و مرعوب غرب را در بدنه سينماي كشور و همچنين برخي رسانه‌هاي همفكر اين جريان كه به نوعي نقش بوق تبليغاتي را ايفا مي‌كنند، پشت سر خود داشت، سعي كردند ضرر و زيان وي را به نوعي برايش جبران كنند. اولين اقدام در اين مسير بخشيدن و هبه يك ميليارد تومان وام بلاعوضي بود كه اين فيلمساز براي ساخت «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» از بنياد فارابي گرفت. به نظر مي‌رسد حركت بعدي حمايتي از اين فيلمساز حاشيه‌آفرين براي جبران مافات، اهداي جايزه سيمرغ بلورين بهترين آنونس و تيزر جشنواره فجر انقلاب براي ساخت تيزر فيلم «خواب تلخ» بود. طرفه اينكه به دليل محتواي ضدارزشي و اخلاقي اين فيلم، هيچ وقت آنونس و تيزرهاي آن از تلويزيون پخش نشد! اينكه هيئت داوران بر چه اساسي جايزه بهترين تيزر و آنونس را به فيلمي كه هرگز تيزرش پخش نشده، اهدا كرده‌اند، سؤالي است كه اين افراد بايد پاسخگوي آن باشند.
دومين حاشيه مراسم افتتاحيه يك‌شنبه شب، دلجويي و قهرمان‌سازي از فاطمه معتمدآريا به بهانه آنچه برخورد و توهين مردم كاشان به وي اعلام شد، بود. هرچند از شخص وزير ارشاد و رئيس سازمان سينمايي تا برخي بازيگران سينما و تلويزيون سعي كردند چشم‌شان را روي واقعيت اتفاقات كاشان ببندند و حتي قيد «تروريستي» بودن به آن حادثه ببندند، اما واقعيت اين دروغ فاطمه معتمد آريا از آنجايي معلوم مي‌شود كه از شيشه شكسته ماشين حامل وي و حمله تندروها به آنها حتي يك فريم عكس و فيلم منتشر نكردند. شايد معتمدآريا و همراهانش دوربين و موبايل نداشتند يا شايد نخواسته‌اند از آن تصاوير دلخراش و حزن آفرين عكس و فيلمي بگيرند و منتشر كنند! شايد هم دروغ گفته‌اند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار