کد خبر: 769099
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
باز هم پاي خشکسالي در ميان است
استان خراسان جنوبي در توليد محصول چغندرقند در بين تمام استان‌هاي کشور مقام هشتم را دارد. توليد اين محصول که به منابع آبي فراواني احتياج دارد، در استاني که مدتهاست درگير خشکسالي است، موانع و مشکلاتي را براي کشاورزان و اشتغال‌زايي ساکنان اين استان به وجود آورده است. از جمله اين مشکلات مي‌توان به رکورد 10 ساله کارخانه قند قهستان در شهرستان درميان اشاره کرد که بعد از فراز و نشيب‌هاي بسيار سرانجام محکوم به تعطيلي شد. اکنون 2 سال پياپي است که از اعلام ورشکستگي اين کارخانه مي‌گذرد و تعداد بيشماري از کساني که به صورت مستقيم و غيرمستيم با اين واحد صنعتي در ارتباط بوده‌‎اند، بيکار شده‌ و موجب افزايش نگراني متوليان شده است. حالا تصميم گرفته اند با بازگشايي دوباره اين کارخانه معضل بيکاري در اين شهرستان را از بين ببرند!
ميترا شهبازي

ديو سياه خشکسالي 16 سال است که بر سر استان خراسان جنوبي سايه گسترانده و کشاورزي اين استان را با مشکلات فراوان روبه‌رو ساخته است. متوليان نيز بعد از مشاهده استمرار کمبود سرانه بارش‌ها تصميم به کاهش کشت محصولات پرآب گرفتند که محصول چغندر نيز جزو محصولات پر آب به حساب مي‌آيد، بر همين اساس براي حفظ منابع آبي استان، کاهش کشت اين محصول ضروري است.کشاورزان زیادی در مناطق درمیان و قاینات مشغول کشت چغندر هستند اما ادوات مناسبی برای کاشت، داشت و برداشت این محصول در نظر گرفته نشده است. چغندرکاران با وجود هزینه های زیادی که در 9ماه از سال برای آماده‌سازی زمین و بارآوری محصول صرف می‌کنند، درآمد مناسبی ندارند و اغلب خواهان توجه مسئولان برای برطرف شدن مشکلاتشان هستند. به همين دليل نيز، متوليان پس از رکود دوساله کارخانه قند قهستان تصميم به بازگشايي و تجهيز اين کارخانه گرفتند تا قدري از مشکلات پيش رو را برطرف کند.

بدهي 17 ميلياردي توماني

کارخانه قند قهستان که از سال ۱۳۴۰ فعالیت خود را در شهرستان مرزی درمیان آغاز کرده، حدود ۵۴ سال است که مشکلات معيشتي حدود ۳۲۰ کارگر و تعداد زیادی از کشاورزان منطقه را برطرف مي‌کند اما طی ۱۰ سال گذشته به دلیل خشک‌سالی‌های متوالی و تأمین نشدن نقدینگی محکوم به تعطيلي شد. البته مهمتر از اين، مشکلاتي چون مدیریت نادرست، فرسوده بودن تجهیزات، کمبود نقدینگی و بدهی به چغندرکاران، کارگران و دولت از مهم‌ترین مشکلاتی است که سبب شده این کارخانه با بدهی ۱۷ میلیارد تومانی تعطیل‌ شود. شهرستان درمیان یکی از شهرستان‌های مرزی خراسان جنوبی بوده که افزايش روز افزون جمعيت یکی از موضوعات جدی در آن به شمار مي‌آيد. بنابراين تعطیل شدن کارخانه خلأ جدی نبود صنایع تبدیلی برای محصولات کشاورزان، از بین رفتن زمینه اشتغال هزاران نفر و درنهایت مهاجرت جمعیت را در پی داشت که به همین دلیل موضوع احیا و راه‌اندازی مجدد کارخانه طی چند سال گذشته به‌صورت جدی از سوی مجموعه استان پیگیری شد. دهه فجر امسال نيز قرار است کارخانه قند قهستان تولدي ديگر به خود ببيند چرا که با خرید کارخانه توسط بخش خصوصی بار دیگر نور امید در دل مردم شهرستان درمیان روشن‌شده است.به گفته فرماندار درمیان با ورود اعضای جدید در هیئت‌مدیره کارخانه و پیگیری مسئولان جان تازه به رگ‌های کارخانه قند قهستان تزریق‌شده و با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است بخشی از بدهی‌های کارخانه پرداخت شود. همچنين علاوه بر تغيير مديريت کارخانه، در چند ماه گذشته بسیاری از دستگاه‌های فرسوده و قدیمی کارخانه تعمیر و بروز شده و قرار است طی دهه فجر امسال تست دستگاه‌ها آغاز و دوباره مشعل کارخانه روشن شود.فرماندار درمیان با اشاره به راه‌اندازی مجدد این کارخانه مي‌گويد: بسیاری از کارگران کارخانه که در حال حاضر در مرخصی بیکاری هستند دوباره بر سرکار خود بازمی‌گردند.محمد بشیری زاده، خشک‌سالی، سوء مدیریت و واردات بی‌رویه شکر در دولت گذشته را مهم‌ترین مشکل پیش روی این کارخانه در چند سال گذشته عنوان کرده و مي‌افزايد: همه این عوامل سبب شد که کارخانه قند قهستان باسابقه ۵۴ ساله به تعطیلی کشیده شود. اما اکنون کارخانه قند قهستان توسط پنج نفر از بخش خصوصی، خريداري شده و خوشبختانه مدیران جدید کارخانه افراد توانمندی هستند که توانستند از بانک‌ها و تأمین اجتماعی فرصتی را برای پرداخت بدهی‌ها بگیرند.

بازگشايي دوباره اشتباه است

در حالي که فرماندار درميان از بازگشايي دوباره کارخانه قند قهستان اظهار اميدواري مي‌کند و رفع تمام مشکلات پيش روي استان را در گرو فعاليت دوباره اين واحد صنعتي مي‌داند، اما چندی پیش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفته بود: مخالف قاطع احیای کارخانه قند قهستان هستم و به هیچ وجه با احیای این کارخانه موافق نخواهم بود.به اعتقاد وی وقتی خراسان جنوبی با بحران آب مواجه است و آب باید به صورت فنجانی مصرف شود، مسئولان استان به این نتیجه رسیده‌اند که نباید چغندر در استان کشت شود و در چنین شرایطی احیای یک کارخانه مرده، نه تنها ارزشي ندارد، بلکه در طولاني مدت مشکلاتي بيش از اشتغال‌زايي را براي ساکنان اين استان به وجود مي‌آورد که جبران پذير نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار