کد خبر: 768941
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
يادداشت جبار آذين منتقد و مدرس سينما بر کتاب «زندگي مه‌آلود پريا» به قلم سيدمرتضي مصطفوي
جبار آذين؛ پريا روايت زني از جنس عشق و شيدايي و صبر و کمال است که از کوچه‌هاي باور و ترديد مه‌آلود ديروز و امروز خود عبور کرده و تا اوج دستيابي او به آرامش و مانايي امتداد مي‌يابد.
گرچه رمان و رمان‌نويسان  ايراني از منظر تاريخ در ماراتن ادبيات داستاني نسبت به دوندگان ميدان کوتاه‌نويسي و کوتاه‌نويسان آهسته‌تر گام برمي‌دارند ولي نگاه و استقبال اجتماعي به ويژه ژرف‌نگري نسل جوان به زندگي و انسان‌ها و جست‌وجوي شورانگيز آنها همراه قهرمان‌هاي رمان‌هاي خانوادگي و اجتماعي نشان‌دهنده پويايي و حيات بخش رمان و رمان‌نويسان به ادبيات و حيات فرهنگي است.
در سال‌هاي پس از انقلاب انواع رمان‌هاي اجتماعي، سياسي، خانوادگي، تخيلي، جنايي و پليسي به دست نويسندگان حرفه‌اي و نوقلم نگارش و ارائه شده است اغلب اين آثار از لحاظ نوشتاري و داستاني و قوام ساختاري از استانداردهاي داستان‌نويسي جهان فاصله دارند و محتوا و مضمون محدود و قشري مانع قد کشيدنشان در ادبيات داستان کشور شده است، با اين حال در ميان خالقان اين رمان‌ها جوانان خوش‌قريحه و مستعدي هم در کنار حرفه‌اي‌ها عرض‌اندام کرده‌اند که نگاه و قلم و پرداخت خوب متبلور در آثارشان آنها را از نوشته‌هاي رايج بازاري و سياسي که به جاي خدمت به جامعه، مسير سوداگري را طي مي‌کند، دور كرده است.
سيدمرتضي مصطفوي از جمله هنرمندان با استعداد، صاحب قلم و نوانديش عرصه‌هاي هنر داستان‌نگاري و فيلمنامه‌نويسي است و آثاري که تاکنون از او ارائه شده، مقبوليت فرهنگي و اجتماعي داشته‌اند. تازه‌ترين هنرنمايي او خلق رمان اجتماعي و خانوادگي زندگي مه‌آلود پرياست. رماني استخوان‌دار و خوش ساختار با محتواي ارزشي و مضامين ملموس اجتماعي که زندگي مادي و معنوي انسان را از دريچه نگرش يک زن و همراهان ره گم کردگان پيرامون او به تصوير کشيده است. نوسان ميان رنج و شادي، تيره‌روزي و خوشبختي و مبارزه و تسليم در بطن فضاهاي واقع‌گرا و ماورا با بينشي اعتقادي، فلسفي، انساني و اخلاقي بستر اصلي قصه پريا و داستان فرعي رمان جذاب مصطفوي است. رماني که مضامين آن بي‌ترديد مخاطب را به سوي خود مي‌كشاند و وقتي با شخصيت‌هاي آن و به خصوص پريا همراه مي‌شود تا داستان را به پايان نرساند به آرامش نمي‌رسد. زندگي مه‌آلود پريا گامي رو به جلو براي نويسنده با آتيه آن و تلاشي موفق براي ارتقاي سطح و آثار ادبي سازنده اجتماعي است. در گرماگرم رونق بازار داستان‌هاي کوتاه و بلند سطحي و تجاري ايران، آفرينش رماني چون زندگي مه‌آلود پريا نعمت و غنيمت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار