کد خبر: 768683
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
«پرويز مؤيدعهد» چهره ماندگار معماري ايران و طراح مصلاي بزرگ امام خميني(ره) درگذشت.
«پرويز مؤيدعهد» چهره ماندگار معماري ايران و طراح مصلاي بزرگ امام خميني(ره) روز پنج‌شنبه (هشتم بهمن‌ماه) در سن 86 سالگي چشم از جهان فروبست.
زنده‌ياد مؤيدعهد، اول اسفند سال 1308 در تهران متولد شد. از کودکي استعداد و مهارت خاصي در نقاشي و طراحي داشت. تحصيلات عاليه را در فرانسه و در رشته معماري و شهرسازي گذراند. در سال 1336 با مدرک دکترا از دانشگاه سوربن پاريس به زادگاهش بازگشت و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران شد.
همان زماني‌که در دانشگاه‌هاي مختلف تهران تدريس مي‌کرد، در دنياي معماري شناخته‌شده و سرشناس بود. از دانشکده سلطنتي انگلستان، به او نشان درجه‌ اول معماري داده بودند. او صاحب مدال لورآي از دانشگاه بوزار فرانسه بود که در آن زمان، بزرگ‌ترين و مهم‌ترين مدال معماري جهان به‌شمار مي‌رفت. مهم‌ترين اثر پيش از انقلاب او در ايران، طرح محوطه نمايشگاه بين‌المللي تهران است که نقطه قوت اصلي اين نمايشگاه محسوب مي‌شود.
هنگامي که تبعيدگاه حضرت امام خميني(ره) به فرانسه منتقل شد، مؤيدعهد در پاريس بود و خود را براي درک محضر اين مرد الهي به نوفل‌لوشاتو رساند و شايد اثر ملاقات با آن روح خدا بود که توفيق طراحي يکي از بزرگ‌ترين مصلاهاي جهان در ام‌القراي جهان اسلام نصيب او شد. وي که کارهاي جهاني فراواني داشت و مرتب به نقاط مختلف مسافرت داشت، هيچ‌گاه توجه به مصلي را از اولويت خارج نساخت. اين اواخر که جسمش ياري نمي‌کرد و رفت‌وآمد خيلي سخت شده بود، مقيد بود هر کاري که از دستش برمي‌آيد، انجام دهد. آخرين سفر و حضورش در مصلي در پاييز سال 1394 انجام شد و براي بخشي از مسائل مصلا که احتياج به بازطراحي، تبيين و توضيح داشت، مسئولان اجرايي به او مراجعه مي‌کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار