کد خبر: 768523
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
سعيد کمالي‌دهقان، راوي مستند ضدايراني «براي ندا» عکسي سلفي با دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري اسلامي کشورمان منتشر کرد.
سعيد کمالي‌دهقان، خبرنگار روزنامه گاردين در صفحه فيس‌بوک خود عکسي سلفي با دکتر حسن روحاني در سفر اخير وي به پاريس منتشر کرده است.
سعيد کمالي‌دهقان، خبرنگار روزنامه گاردين انگليس است که در سال‌هاي اخير روي مسائل ايران فعاليت کرده است، اما عمده شهرت وي به مصاحبه‌هايي است که با نويسندگان مشهور جهان گرفته است.
وي از سويي ديگر نيز مورد توجه است، از آن جهت که چند ماه بعد از انتخابات 88 و وقوع فتنه به ايران آمد تا مستندي را روايت کند که درباره دختري بود به نام ندا آقاسلطان. ندا آقاسلطان کسي است که روز 30 خرداد 88 در يکي از کوچه‌هاي فرعي در منطقه اميرآباد به صورت مشکوکي به قتل رسيد و فيلم جان دادن وي به سرعت در رسانه‌هاي جهان منتشر شد. نامزد وي نيز چندي بعد به اسرائيل پناهنده شد.
کمالي‌دهقان که براي ساخت اين فيلم مخفيانه به ايران آمد درباره چگونگي ساخت فيلم «براي ندا» مي‌نويسد: وقتي به ايران بازگشتم که اين بار از خانواده ندا فيلمبرداري کنم هيچ تصوري نداشتم که آيا قادرم تيم حرفه‌اي را براي کار مخفيانه در تهران استخدام کنم يا حتي آيا خانواده‌اش براي مصاحبه با من حاضرند يا خير؟ تماس تلفني خانواده ندا تحت کنترل و مراقبت بود بنابراين در ابتدا من هيچ تماس مستقيمي با آنها نداشتم. ولي بعد از چند روز از رسيدنم به تهران پيامي دريافت کردم که آنها با ملاقات با من موافقت کرده‌اند. ... هيچ وقت فراموش نمي‌کنم اولين بار که به خانه ندا رفتم وقتي زنگ در را زدم دلم شروع به تاپ‌تاپ کرد چون مي‌ترسيدم هر آن ممکن است دستگير شوم. قبل از رسيدنم به آنجا، من به ندا به عنوان يک سمبل آزادي احترام مي‌گذاشتم ولي بعداً او براي من فردي شد که احساس مي‌کردم براي ساليان متمادي او را مي‌شناسم. او دختري مانند ميليون‌ها دختر ديگر در ايران بود که خواهان کمي آزادي شخصي بود. او دختري بود که وارد سياست نشده بود حتي رأي هم نداده بود ولي يک روح آزاد بود که نمي‌توانست وقتي‌که دولت ايران هموطنانش را مي‌کشد ساکت بنشيند. ... بعد از سپري کردن يک ماه در تهران و مصاحبه با تمامي اعضاي خانواده او، من مجبور بودم راهي بيابم تا فيلم‌هايم را از کشور خارج کنم. من کسي را پيدا نکردم که کمکم کند بنابراين من 15 نوار مصاحبه‌هايم را در چمدانم گذاشتم و تهران را به مقصد لندن ترک کردم. هنوز به ياد مي‌آورم وقتي که پروازم سه ساعت تأخير پيدا کرد چقدر حالت عصبي داشتم، تمام وقت فکر مي‌کردم که دولت ايران به دنبالم است. ... دولت ايران سرکوبگر است ولي آنقدر در سرکوبش پيچيده نيست. اين دولت از تمامي روش‌هاي تکنيکي در دسترسش براي اعمال تفسيرهاي خودش از حقايق استفاده مي‌کند. ... مخالفان رژيم هم بايد از شيوه‌هاي پيچيده استفاده کنند به ويژه در زماني که تظاهرات‌هاي خياباني سرکوب شده است.»
انتشار فيلم «براي ندا» از شبکه‌هاي معاند نظام فرصتي براي تشديد مسائل و رخدادهاي فتنه 88 از سوي گروه‌هاي آشوبگر بود. حال اين سؤال پيش مي‌آيد که نزديک شدن اين شخص به رئيس‌جمهور کشورمان در سفر وي به پاريس آيا با هماهنگي تيم اطلاع‌رساني دولت بوده يا اين اتفاق مثل ساير موارد اتفاقي اين سفر(کنفرانس خبري زير مجسمه سردار فاتح ايران) کاملاً اتفاقي رخ داده است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار