کد خبر: 768403
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
معاون وزیر اسبق صنعت گفت: شرکتهای پژو و رنو نشان داده‌اند که شریک قابل اعتمادی نبوده‌اند.
کیهان: امیررضا واعظی آشتیانی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: ما باید با شرکتی وارد مذاکره و قرارداد شویم که حسن وفاداری را نشان داده و در عین حال سرمایه‌آور باشد، فناوری لازم و تکنولوژی انتقال دانش را داشته باشد و ما بتوانیم با الگوی مدیریت خودمان که بومی‌سازی شده این مهم را به سرانجام برسانیم. 

وی تأکید کرد: ما نیز باید مد نظر داشته باشیم بحث سرمایه‌آوردن، فن‌آوری آوردن و بحث الگوی مدیریتی که ما بتوانیم در کشور بومی‌سازی کنیم، آیا این اتفاقات می‌افتد؟ یااینکه ما می‌خواهیم شریک تجاری پیدا کنیم که این شریک تجاری هر موقع خواست از دادن تکنولوژی، تسهیلات و انتقال تکنولوژی سر‌باز بزند که شرکت پژو در این چند سال خلف وعده‌شان را نشان دادند.
وی اضافه کرد: چرا پژو که از سال 91 همکاری با ایران را قطع و شرکت ایران خودرو را 3 سال بدون قطعات کافی به حال خود رها کرد که نتیجه آن کاهش فروش و افت شدید کیفیت قطعات بود در آستانه بازگشت پیروزمندانه به بازار انحصاری ایران قرار گرفته است؟

معاون اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ابتدا ما باید تکلیف صنعت خودرو را مشخص کنیم؛ یعنی ما تولید‌کننده هستیم یامونتاژکننده و متأسفانه سالیان سال است که هیچ مسئولی که در عرصه صنعتی و یا اقتصادی مسئولیتی دارد به این پرسش جوابی نمی‌دهد.

واعظی آشتیانی گفت: اگر ما تولید کننده هستیم چرابعد از پنج دهه هنوز خودروهایی غیرکیفی تولید می‌کنیم، که با شرایط استاندارد داخلی خودمان هم مشکل دارند و توانایی صادرات حتی یک درصد از این خودروها را هم نداریم. اگر مونتاژ کننده هستیم، چرا محصولاتی را که در این دو دهه اخیر مونتاژ می‌کنیم توانایی صادرات آنها را نداریم؟ این یک سؤال بزرگ است که باید پاسخ بدهند. تا زمانی که به این سؤال پاسخی داده نشود (تولید کننده هستیم یا مونتاژ کننده) تکلیف صنعت خودرو مشخص نمی‌شود.

این کارشناس صنعت گفت: معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی مدعی بود که دولت این آمادگی را دارد قوانین سرمایه‌گذاری را تغییر دهد، وقتی که ما قوانین‌مان با مشکل مواجه است و هنوز قوانین را اصلاح نکرده‌ایم، چگونه دم از سرمایه‌گذاری می‌زنیم و از کشورهای دیگر از جمله خودروسازها می‌خواهیم که در ایران سرمایه‌گذاری کنیم. مقام معظم رهبری هنگامی که داشتند اقتصاد مقاومتی را ابلاغ می‌فرمودند اشاره داشتند که جاهایی که ما نیازمند اصلاح قانون هستیم مجلس و دولت کمک کنند که اصلاح قانون کنند، چه اصلاح قانون داخلی و چه اصلاح قوانین خارجی که سرمایه‌گذار خارجی می‌خواهد بیاید.

وی تصریح کرد: ما باید در رابطه با انتخاب شریک تجاری برای خودروسازها راهی را که در گذشته رفته‌ایم تکرار نکنیم. برندهای معتبری هستند که ما می‌توانیم با آنها وارد مذاکره شویم، چرا ما فکرمان را معطوف به پژو و رنو کرده‌ایم؟ امروزه کشورهایی که دارای تولید خودرو هستند، بیش از 70 درصد تولیدشان صادرات می‌شود و مابقی در کشورشان تزریق می‌شود؛ آن هم با سیستم‌هایی که در آن روشهایی تعریف شده است که با خودروهای فرسوده جایگزین شوند.
واعظی آشتیانی در ادامه گفت: اینکه ما با شرکت پژو قرارداد ببندیم تکرار همان روزهای گذشته است و منطقی نیست، پس از این مذاکرات چه اتفاقی قرار است بیفتد، این گونه نباشد که ما محصولات آنها را بیاوریم بدون انتقال دانش و تکنولوژی روز و به سمت تولیدات نامرغوبی که نتوانیم نه در داخل از آنها استفاده و نه قابلیت صادرات داشته باشیم، برویم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
0
0
معاون وزیر اسبق صنعت "جناب روحانی
وهمراهان ایشان "نیازی به مشاوره در امور بستن قراردادها ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار