کد خبر: 768291
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
مشكلات درماني استان همسايه پايتخت
استان البرز تا 6 سال قبل جزو تهران بود و همجواري با پايتخت، اين ظن و گمان را به وجود آورده كه از امكانات فراواني برخوردار است درحاليكه اينطور نيست. اين استان با وجود 2.5 ميليون نفر جمعيت، شهرهاي مختلف و وجود راه‌هاي ارتباطي مهم كشور از نظر درماني با مشكلات بسياري مواجه است. برخي شهرهاي اين استان بيمارستان ندارند و ساكنان اين مناطق براي درمان بايد راهي كرج شوند و از مراكز محدود اين شهر استفاده كنند. اين مسئله سال‌هاست مردم اين استان را رنج مي‌دهد تا جايي كه مسئولان كشوري و استاني در اين مورد نگراني‌شان را ابراز كرده‌اند اما در اين مدت اقدام چنداني انجام نشده و فقط در حد حرف باقي مانده است.
فرزانه فريدوني

ساكنان استان البرز براي درمان جزيي يا بايد راهي كرج شوند يا چاره‌اي غير از آمدن به تهران ندارند. زمانيكه بيمارستان‌هاي اين استان براي درمان بيماران با كمبود تخت مواجه هستند راهي به غير اين باقي نمي‌ماند. مسائل پزشكي و كمبود مراكز درماني در استان البرز به حدي رسيد كه وزير بهداشت و درمان پزشكي نيز در اين مورد اعتراض خود را بيان كرد و قرار شد در جلساتي مستمر با مسئولان البرز در اين خصوص تصميم‌گيري كنند.

سید حسن هاشمی در مرداد ماه 93 در سفر يك‌روزه به اين استان در مورد مشكلات درماني البرز گفت: البرز به جهت فقدان زیرساخت‌ها در این حوزه، نیازمند نگاه ویژه‌ای است و باید با توسعه سرانه درمانی چهره این استان را از بعد امکانات بهداشتی تغییر داد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم حمایت مسئولان اعلام كرد: فعالیت بیمارستان‌ها از لحاظ تخصصی، نیروی تخصصی و مدیریت بیمارستانی رضایت بخش است اما اين فضا و امکانات پاسخگوی نیاز مردم نیست.

وی با اشاره به افزایش بار مراجعات و کمبود نیرو در بیمارستانهای البرز افزود: تصمیماتی گرفته خواهد شد تا چند سال آینده این خدمات ارتقا پیدا کند و استان بتواند عقب ماندگی‌های خود راجبران کند.

هاشمي گفت: استان البرز نیازمند ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی است که باید بتوانیم با سرعت مضاعف نسبت به افزایش تخت‌ها اقدام لازم را انجام دهیم.

وزير بهداشت با تاکید بر پیگیری جدی برای ساخت یک مرکز درمانی در فردیس اعلام كرد: فقدان حتی یک تخت بیمارستانی در فردیس با جمعیتی بالای ۶۰۰ هزار نفر، یک مسئلهٔ جدی است که باید برطرف شود.

شرايط درماني در اين استان با توجه به حجم مراجعات و كمبود سرانه تخت بيمارستاني چندان تغيير نكرد و اين وضعيت تا جايي پيش رفت كه استاندار استان البرز نيز ابراز نگراني كرده و از مسئولان استاني و كشوري در خواست رسيدگي به اين مشكل كرد.

سیدحمید طهایی در اوايل سال با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی باید با هم تعامل داشته و وحدت رویه را حفظ کنند، گفت: مشکلات بخش بهداشت و درمان البرز خارج از نوبت بررسی می‌شود.

استاندار البرز با اشاره به اينكه تامین امکانات بهداشتی و درمانی مردم و شهروندان استان از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه به صورت جدی فعالیت دارد.

وي با تاکید بر اینکه در برخی موارد مشکلات موجود در بخش بهداشت و درمان استان خارج از نوبت بررسی و رفع شده است، از احداث بيمارستاني جديد در اين استان خبر داد.

محرومترين استان از لحاظ امکانات درماني!

طبق گفته مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان البرز اين استان محروم‌ترین استان کشور در زمینه تخت بیمارستانی است و در اين منطقه برای هر هزار نفر 0.4 تخت وجود دارد در حالی که متوسط این شاخص در کشور 1.2 است. این آمار و مقايسه آن با ساير استان‌ها، محرومیت استان البرز را نشان می‌دهد که دلایل متعددی مانند مهاجرت‌های فراوان به استان البرز باعث آن شده است. رشد جمعیت در کرج 3 برابر متوسط کشور است و همچنان نیز این رشد ادامه دارد و اين مسئله سبب شده تا این محرومیت‌ها به وجود بیاید.

صلاح‌الدین دلشاد در اين زمينه مي‌افزايد: بیشتر بیمارستان‌های کرج را خیرین توسعه، تجهیز و یا ساخته‌اند. در بخش بهداشتی نیز اين محرومیت‌ها وجود دارد، امکانات بهداشتی استان البرز کمتر از یک سوم برنامه‌ریزی‌هایی است که در وزارتخانه در نظر گرفته شده و خیلی از مناطق استان البرز فاقد مرکز بهداشت و درمان، خانه بهداشت و خدمات بهداشتی هستند. شهرستان فسا با جمعيتي بالغ بر 100هزار نفر بيمارستان دارد اما فرديس و اشتهارد با جمعيتي بيش از 600 هزار نفر فاقد بيمارستان بوده و بر اساس گفته مسئولان قرار است پروژه بيمارستان 100تخته خوابي فرديس بعد از 5 سال از سر گرفته شود.

ادامه هشدارهاي مسئولان!

دقيقا يكسال پس از ابراز نگراني وزير بهداشت و درمان، قائم مقام وزير در سفر به البرز از وجود مشكلات درماني در اين استان گلايه كرد. ایرج حریرچی گفت: متاسفانه امکانات بهداشتی درمانی استان البرز و شهر کرج متناسب با توسعه البرز گسترش نیافته است و مردم این استان مجبورند برای دریافت خدمات درمانی به تهران مراجعه كنند.

وي با بیان اینکه در حال حاضر سرانه تخت در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱.۷ است، افزود: از این لحاظ وضعیت خوبی نداریم و در استان البرز سرانه تخت ۰.۴ است. امیدواریم تا آبان ماه سال جاری با توجه به تخت‌های جدیدی که در کنار بیمارستان‌های موجود راه‌اندازی خواهیم کرد، تخت‌های درمانی استان البرز را به بیش از دو برابر وضعیت فعلی برسانیم و مشکلات درمانی مردم این استان را مرتفع کنیم.

اين وعده‌ها هيچ كدام محقق نشد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در دي ماه امسال از محروميت و كمبود امكانات درماني اين استان اعلام نارضايتي كرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب تاکنون هیچ بیمارستان دولتی در کرج که امروز مرکز استان البرز است، احداث نشده، این در حالی است که جمعیت استان در این مدت زمان به 10 برابر افزایش یافته است.

حمید درفشی افزود: هنوز امکاناتی نظیر سی تی اسکن، ام .آر. ای در مراکز درمانی دولتی استان البرز وجود ندارد و بیشتر از 70 درصد نیاز بیماران به اینگونه خدمات درمانی در تهران انجام می‌شود، در عین حال بیشترین تصادفات جاده‌ای کشور مربوط به راه‌های البرز است. نبود بخش‌های سرطان، کمبود درمانی در بخش زنان و زایمان، عفونی، بیماری‌های صعب العلاج و سوختگی از مشکلات درمانی این استان به شمار می‌رود.

وی اعلام كرد: تجهیزات و امکانات پزشکی استان البرز هنوز در حد یک شهر 300هزار نفری است. امکانات درماني البرز در بخش‌های مختلف در حد استان نیست و مسئولان باید برای آن چاره اندیشی کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار