کد خبر: 768057
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
«دغدغه‌ها و حاشيه‌هاي بازي در نقش تاج‌الملوك» درگفت‌وشنود با گيتي ساعتچي
سمانه صادقي

 «گيتي ساعتچي» از بازيگران پرسابقه سينما و تلويزيون ايران به شمار مي‌رود. مردم در بسياري از فيلم‌ها و سريال‌ها، از او خاطره دارند. او در مقام سخن گفتن از نقش‌آفريني خود در سريال معماي شاه، به نكاتي تاريخي از واكنش‌هاي سران رژيم گذشته به سريال‌هاي قبل از انقلاب خود اشاره كرده است كه جالب مي‌نمايد.

شما قبل از اينكه به ايفاي نقش تاج‌الملوك در سريال معماي شاه بپردازيد، درباره او چه مي‌دانستيد؟

قبل از اين سريال، تقريباً چيزي نمي‌دانستم! بعد كتاب خاطرات تاج‌الملوك را خواندم تا بفهمم چگونه زندگي كرده و چطور زني بوده است. شش ماه اين كتاب تاريخي و برخي آثار ديگر را كه آقاي ورزي به من داده بودند، مطالعه كردم و ويژگي‌هاي اين شخصيت را كه اصلاً برايم آشنا نبود، در آوردم. از گوشه و كنار چيزهايي شنيده بودم، ولي خودم كنجكاوي و تحقيقي نكرده بودم، اما با اين كتابي كه خواندم روحيه قلدر مآب و شخصيت او را شناختم.

به نظر شما اين شخصيت چه ويژگي‌هايي دارد؟

آدم مسلطي است! اتفاقاً سعي كردم اين وجه از اين شخصيت را در خانواده پياده كنم، اما در زمانه ما فايده ندارد و ديگر كسي تره هم براي حرف آدم خرد نمي‌كند! (با خنده)

بخش عمده فعاليت‌هاي هنري شما به قبل از انقلاب برمي‌گردد. شما هيچ‌يك از اعضاي خانواده سلطنتي را نديده بوديد؟

ابداً. ما را راه نمي‌دادند!البته گاهي برخي واكنش‌هاي آنها به كار خودمان را مي‌شنيديم. مثلاً يادم است وقتي سريال «ايتاليا - ايتاليا» را كار مي‌كرديم، ديالوگي داشت به اين مضمون كه «كيلو كيلو رد مي‌كني!» خبر اين ديالوگ به گوش اشرف پهلوي رسيده و او به خودش برداشته بود. فرداي آن روز كار سريال را متوقف و قطبي، آقاي نوذر آزادي را به راديو تلويزيون وقت احضار كرد. به هرحال بعد از بحث‌هاي زياد، او را مجبور كردند تا اين جمله را از سريال حذف كند. يا در مورد ديگر سر سريال «تلخ و شيرين» وليعهد به هويدا گفته بود اين پسر و دختر را بياوريد من ببينم كه البته اصلاً چنين ملاقاتي اتفاق نيفتاد! ديده بود ما در سريال خيلي فقير هستيم ـ نقش يك پسر و دختر فقير را بازي كرده بوديم ـ گفته بود اينها را بياوريد به هر كدام‌شان يكي يك پيكان بدهم! ما در سريال گداگشنه بوديم و او هم بچه بود و باورش شده و گفته بود: اينها را بياوريد كه به آنها پيكان بدهيم. بعد از طريق دفتر سينمايي فهميديم هويدا اين كار را نكرده است!

بالاخره پيكان نصيب‌تان نشد؟

خير، گفتند:«نه، اينها گداگشنه‌اند، لازم نيست پيكان به اينها بدهيد!» در هر حال از شوخي گذشته، هيچ برخوردي با هيچ‌كدام‌شان نداشتم، ولي در اثر مطالعاتي كه كردم، شناخت خوبي پيدا و سعي كردم ويژگي‌هاي او را در نقش در بياورم. در فاصله‌اي هم كه روي اين نقش مطالعه مي‌كردم، رفتارم در خانه هم همانطور شده بود و با همه همانطور برخورد مي‌كردم!

پس مطالعاتتان درباره اين شخصيت، منحصر به همان مواردي بود كه اشاره كرديد؟

بله، چند كتاب تاريخي از جمله خاطرات تاج‌الملوك و متن‌هايي را كه درباره اين شخصيت نوشته بودند به من دادند كه با دقت خواندم.

ايفاي نقش شما در اين سريال چه مدت طول كشيد و چقدر درگير اين سريال بوديد؟

حدوداً دو سال. در همه سكانس‌هاي مربوط به كاخ‌هاي سلطنتي نقش داشتم. بماند كه چقدر تمرين كردم و چه روزهاي سختي را براي تمرين از سر گذراندم. منظورم لباس و سنگيني گريم و اين موارد است. دو سه ساعت بايد زيردست گريمور مي‌نشستم كه خيلي برايم سنگين بود.

از اين دوره طولاني بازيگري در اين سريال خاطره تلخ و شيريني هم داريد؟

بله، خاطرات فراوان هستند و هر روز اتفاق قشنگي مي‌افتاد، حتي خاطرات تلخ آن هم قشنگ بود. يك بار چون لباس و كفش‌هايم سنگين بودند، زمين خوردم و مچ پايم پيچ خورد و مرا به بيمارستان طالقاني كه نزديك آنجا بود بردند. فردا صبح بايد بقيه كار را مي‌گرفتند، براي همين شبانه مرا به بيمارستان بردند و عكس گرفتند و درمان كردند.

ايفاي اين نقش برايتان سخت بود؟

خيلي برايم سخت بود. به همين دليل هم بعد از كار مريض شدم و به بيمارستان رفتم. همگي براي اين سريال خيلي زحمت كشيديم. كار سختي بود.

در بين كارهايي كه تا به حال انجام داده‌ايد، سريال معماي شاه چه جايگاهي دارد؟

براي من يك است. من اين كار را بهترين نقش‌آفريني خودم درطول مدت كارم مي‌دانم. كاري است كه به هرحال چه بخواهيم و چه نخواهيم در تاريخ باقي خواهد ماند و در ادوار مختلف ديده خواهد شد. طبعاً كساني هم كه اين سريال را بازي كردند، جلوه‌اي از بازيگري خود را به آيندگان نشان داده‌اند.

از جنبه غيرتاريخي چطور؟

باز هم اين كارم را بهترين مي‌دانم. چون از لباس پوشيدن و گريم گرفته تا ديالوگ‌هايم كه حالت دستوري داشت، برايم جالب بودند. تا‌كنون چنين نقشي را تجربه نكرده بودم.

پس كلاً از مقتدر بودن خوشتان مي‌آيد؟

بله، مخصوصاً كه تاج‌الملوك مثل «رئيس مافيا» خيلي قلدر بود. خودم هم اينجور هستم و حرف زور كتَم نمي‌رود، به همين دليل با اين نقش همذات پنداري داشتم.

بازخوردهايي كه از سوي تماشاگران دريافت كرده‌ايد چگونه بوده است؟

الان خوب شده است، ولي اوايل خيلي خوب نبود!

چرا؟

در اوايل عده‌اي بودند كه مي‌گفتند: چرا اينقدر خرج كرده‌اند؟ چرا اينقدر قضاوت‌هاي اين سريال صريح است؟ و... ما هر چه مي‌گفتيم تمام اسناد تاريخي نشان مي‌دهند خانواده شاه همين‌طور بوده‌اند، قبول نمي‌كردند! مي‌گفتم:«آنها كه قطعاً مثل من و شما زندگي نمي‌كردند، ريخت و پاش داشتند و دم به ساعت پاريس و لندن مي‌رفتند.» اينگونه آدم‌ها و انتقاداتشان، مقداري كمتر از اوايل پخش سريال شده‌اند.

بازي شما را چطور ديدند؟

همه گفتند خودِ خودش بودي! خيلي قبول داشتند.

به عنوان يك مخاطب، نه بازيگر، اين سريال را چطور ديديد؟

براي‌ خود من كه جالب است، هر آدمي دوست دارد تاريخ كشور خود را در قالب اينگونه برنامه‌ها ببيند. همانطور كه گفتم بعضي‌ها گلايه مي‌كنند فلان بخش‌هاي سريال، اغراق دارد يا با بهمان روايت تاريخي همخواني ندارد و از اين قبيل حرف‌ها! خيال مي‌كنند من واقعاً ملكه مادر هستم و بايد جواب بدهم! مي‌گويم برويد از محقق و نويسنده و كارگردان بپرسيد! من چه كاره‌ام؟ من صرفاً بازيگر نقش بوده‌‌ام.

ايفاي نقش شما تمام شده است يا هنوز ادامه دارد؟

تمام شده است، ولي ماه گذشته گفتند يك پلان مانده است و بيا بگيريم. صورتم نسبت به آن موقع لاغرتر شده است، ولي آقاي ورزي گفتند مهم نيست و گرفتند.

پس بازي خودتان را در معماي شاه قبول داريد و به آن نمره 20 مي‌دهيد؟

به آن نمره هزار مي‌دهم! ديگران راضي بوده‌اند و مي‌گويند نقش را درست در آورده‌اي و اين اسباب خوشحالي‌ام است. نمي‌دانم تعارف مي‌كنند يا واقعاً نقش در آمده است؟ به هرحال براي خودش تجربه‌اي بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار