کد خبر: 767950
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
در پي اظهارات روحاني درباره صلاحيت‌ها و شوراي نگهبان صورت مي‌گيرد
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم از تصميم اين نهاد برجسته حوزوي براي تذكر رسمي به رئيس جمهور خبر داد و تأكيد كرد كه آقاي روحاني بايد اظهاراتش را به نحوي جبران كند.
آيت‌الله محسن فقيهي در گفت‌وگو با رسا، با اشاره به اظهارات رئيس جمهور مبني بر اينكه احراز صلاحيت‌ها از آن مردم است، گفت: آنچه كه مسلم است اين است كه مسئله انتخابات اجراي آن به دست دولت و نظارت آن به عهده شوراي نگهبان است و نظارت به اين معنا است كه شوراي نگهبان اگر احساس كرد كه تخلفي شده است مي‌تواند اعمال نظر كند ولي اگر اختياري نداشته باشد اين نظارت بدون فايده است. وي در ادامه با بيان اينكه نظارت همراه اختيار را به نظارت استصوابي تعبير مي‌كنند، ابراز داشت: معناي ناظر اين است كه اگر ناظر اشتباهي را متوجه مي‌شود بايد جلوي آن را بگيرد و بايد قدرت اين اختيار را هم داشته باشد تا بتواند عمل كند. آيت‌الله فقيهي ابراز داشت: از اين رو شوراي نگهبان مرجع اصلي نظارت بر مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان است و وقتي اين ثابت شد ديگر كسي نمي‌تواند در اين زمينه دخالت كند و در مورد وظايف اين شورا تصميمي بگيرد يا اظهار‌نظري كند. وي با انتقاد از هجمه گسترده اصلاح‌طلبان به شوراي نگهبان اضافه كرد: طبق آماري كه به ما داده‌اند، بخش قابل‌توجهي از اصلاح‌طلبان تأييد صلاحيت شده‌اند و تعداد زيادي نيز از اصولگرايان تأييد نشده‌اند؛ اين دوستان بايد بدانند مگر همه اصلاح‌طلبان بايد تأييد صلاحيت شوند، مگر همه اصولگرايان تأييد شده‌اند؟ عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تأكيد بر اينكه آقاي رئيس جمهور مي‌دانند كه احراز صلاحيت وظيفه شوراي نگهبان است، تصريح كرد: علي‌القاعده اين حرف رئيس جمهور را مي‌توان حمل بر صحت كرد و گفت براي ساكت كردن برخي افراد اين حرف را زده‌اند و الا احساس ما اين است كه توطئه‌اي در پشت پرده است.
 وي با بيان اينكه بايد همه ما مواظب اين توطئه باشيم، اظهار داشت: ممكن است اين توطئه زمينه يك فساد بزرگ در جامعه شود چرا كه وقتي شخصيت بزرگ يا مسئول كلاني اظهار‌نظري كند و بعد عده‌اي دنبال آن را بگيرند و سبب ايجاد تنش در جامعه شوند مسئوليت اين تنش و فساد بر عهده همان مسئولي است كه اين حرف را زده است. آيت‌الله فقيهي با تأكيد بر اينكه رئيس جمهور مسئول سخناني است كه گفته است و به همين راحتي هم نمي‌شود از كنار آن عبور كرد، افزود: جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز تصميم دارد تذكري رسمي را در اين باره به رئيس جمهور بدهد و رئيس جمهور هم بايد به نحوي اظهارات خود را جبران كند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در پاسخ به اين سؤال كه به نظر مي‌رسد اين اظهارات رئيس‌جمهور شباهت‌هايي با خواسته‌هاي فتنه‌گران دارد، خاطرنشان كرد: فعلاً بايد اظهارات ايشان را حمل بر صحت كرد، اما به هر حال بايد صحبت كرد و تذكر داد؛ جامعه مدرسين حوزه علميه قم در راستاي حمايت از شوراي نگهبان بيانيه‌اي را منتشر كرده است. در شرايط فعلي همه بايد از شوراي نگهبان حمايت كنيم.
  
ابراز تأسف فراكسيون روحانيت مجلس از مواضع روحاني
فراكسيون روحانيت مجلس هم در نامه‌اي به رئيس‌جمهور اعتراض خود را نسبت به مواضع اخير وي در خصوص بررسي صلاحيت‌ها از سوي شوراي نگهبان اعلام كرد كه متن اين نامه به شرح زير است.
به گزارش فارس در اين نامه خطاب به دكتر روحاني آمده است: سخنان شما در جمع استانداران و مسئولان اجرايي انتخابات كشور بار ديگر تعجب علاقه‌مندان به نظام و ارزش‌ها را برانگيخت و موجب تأسف و تأثر شد. جنابعالي براساس قانون اساسي بايد پاسدار قانون اساسي باشيد و به عنوان مجري انتخابات نبايد موضعي اتخاذ كنيد كه شائبه حمايت از يك جناح و باند جبهه سياسي خاص در اذهان متبادر شود. آيا امروز و در آستانه دو انتخابات مهم تضعيف نهاد قانوني و مقدس شوراي نگهبان جايز است. حضرت امام راحل (ره) فرمودند همه بايد مقيد به اين باشيد كه قانون را بپذيريد ولو برخلاف رأي شما باشد. (صحيفه امام جلد 14 صفحه 377). اين نامه مي‌افزايد: ما از عدم احراز يا رد صلاحيت هيچ نامزدي خوشحال نيستيم ولي شوراي نگهبان براي رعايت حق‌الناس براساس مستندات و مدارك متقن به وظيفه قانوني خود عمل مي‌كند و هر نامزدي كه صلاحيتش رد شده يا احراز نشده است مي‌تواند از طرق قانوني اعلام‌شده پيگيري كند. اين شبهه و شائبه هم پيش آمده است كه دولت براي براي فرار از پاسخگويي در مورد مشكلات عديده اقتصادي و پوشاندن ضعف‌هاي عمده خود اين‌گونه جنجال‌آفريني مي‌كند كه بايد گفت كه اين ترفندها ديگر كهنه شده است و مردم با چشمي باز متوجه اين حركات هستند و در زمان مناسب اقدام مقتضي را انجام خواهند داد. بار ديگر به جنابعالي تذكر مي‌دهيم كه به سوگند خود پايبند باشيد و از مواضع جناحي پرهيز كنيد.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ادریس بهادرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
2
3
از اینکه همچنان بعد از این همه دستاورد وبیرون آوردن زنجیر از پای اقتصاد بیمار کشور به دولت اتهام فرار از پاسخگویی بی انصافیست رییس جمهور یک کشور که باید در مقابل خواسته های به حق ملت از همه ابزار ممکن دفاع کند اگر شورای نگبان اصول گراها را حذف میکرد جامعتین همینطور اعترض میکرد یک خورده انصاف به خرج بدهید و عدالت داشته باشید تا کی شما موفق به عوام فریبی میشوید
عطا غلامی معلم بازنشسته شیراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
2
1
چشم ملت همیشه بسته است ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار