کد خبر: 767889
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
كمبود دام زنده و توقف جوجه‌ريزي مرغداران قيمت‌ها را بالا برد
بازار گوشت قرمز و مرغ تنها بازاري است كه قيمت آن قابل پيش‌بيني نيست، چراكه دامداران و مرغداران هر زمان كه تصميم بگيرند، قيمت‌ها را افزايش مي‌دهند. بر اساس اخبار رسيده از بازار، از دو روز گذشته قيمت مرغ ۱۲۰۰ تومان و گوشت نيز براي دومين بار در يك ماه اخير تا ۴ هزار تومان گران شده است.
بهناز قاسمی
به گزارش «جوان»، آزادسازي قيمت كالاهاي مصرفي و موادغذايي كه از يك ماه اخير با انتشار اخبار مربوط به رفع تحريم‌ها آغاز شده است، اين روزها به اوج خود رسيده است، به طوري كه روز گذشته اخباري مبني بر حذف قيمت كالا از روي اجناس و تعيين قيمت توسط بازار از سوي برخي از توليدكنندگان و اصناف منتشر شده است. همچنين اخبار رسيده از بازار نيز حاكي رشد قيمت گوشت گوسفندي بين 2تا 4 هزار تومان حكايت دارد. به گفته رئيس اتحاديه دامداران، كمبود دام زنده و افزايش صادرات گوشت به صورت زنده به كشورهاي همسايه مهم‌ترين دليل رشد قيمت‌هاست. سعيد سلطاني مي‌افزايد: دليل ديگر رشد قيمت‌ها براي دومين بار در يك ماه اخير افزايش قيمت علوفه است و از آنجايي كه در اين فصل دامداران مجبور به خريد خوراك دام هستند، هزينه خوراك گله افزايش يافته و به تبع آن قيمت نيز گران مي‌شود. اما فعالان بازار با رد دلايل رئيس اتحاديه معتقدند كه دامداران از اوضاع بازار و آزادسازي قيمت‌ها سوءاستفاده كرده و در آستانه عيد نوروز، قيمت‌ها را تدريجي افزايش مي‌دهند. با اين اقدام هم رشد قيمت‌ها محسوس نخواهد بود و هم اينكه در سال جديد كه در نيمه اول سال تقاضا كاهش مي‌يابد، قيمت‌ها رشد كرده و زيان احتمالي دامداران جبران مي‌شود. البته در روز گذشته قيمت گوشت قرمز در ميدان بهمن فقط 2800 تومان گران شده بود، اما خرده‌فروشان سطح شهر در نقاط مختلف تهران به دلخواه خود قيمت‌ها را تا ۳ هزار تومان نيز گران كردند.
همچنين رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي با اعلام «افزايش ۴ هزار توماني قيمت گوشت گوسفندي در يك ماه گذشته» مي‌گويد: از وزارت جهاد كشاورزي مي‌خواهيم به صورت قاطع، جلوي صادرات دام زنده را بگيرد. قيمت كنوني هر كيلوگرم گوشت شقه گوسفندي به 33 هزار تومان رسيده، درحالي كه قيمت اين محصول در ابتداي دي ماه 28 تا 29 هزار تومان بوده است.   علي اصغر ملكي با اشاره به صادرات دام زنده از مرزهاي غربي كشور مي‌افزايد: از اسفند ماه با عرضه بره‌هاي جديد به بازار قيمت اين محصول كاهش محسوسي خواهد داشت، اما در اين مقطع از وزارت جهاد كشاورزي خواسته مي‌شود كه به صورت قاطع از خروج دام زنده از كشور جلوگيري كند.
 وي تأكيد مي‌كند كه كاهش قيمت جهاني پوست گوسفند و عدم صادرات پوست و دنبه نيز بر افزايش قيمت گوشت گوسفندي مصرفي مردم در داخل تأثير مي‌گذارد، زيرا مابه‌التفاوت كاهش قيمت ساير اجزاي گوسفند مانند كله پاچه، پوست، دنبه و... روي گوشت سر‌شكن مي‌شود.

 افزایش 1200 تومانی مرغ
اما از بازار مرغ نيز خبر رسيده كه در دو روز گذشته قيمت مرغ كيلويي هزار و 200 تومان گران شده است و قیمت‌ها به 6هزار و 500تومان رسیده است.  به عبارت ديگر جنجالي كه در اوايل دي ماه مرغداران به راه انداختند، مبني بر ارزاني قيمت‌ها و زيان مرغداران، ظاهراً در بهمن ماه با ترفند توليدكنندگان زيانشان جبران و قيمت‌ها رشد كرد.
يوسفي، رئيس اتحاديه توليدكنندگان مرغ گوشتي ماه گذشته در رابطه با كاهش قيمت مرغ گفت: وضعيت بازار مرغ بسيار بد است و شركت پشتيباني دام بايد مقداري از مازاد مرغ را از بازار جمع‌آوري كند. وي مدعي شد كه دست‌هايي در كار است تا نگذارند قيمت مرغ بالا برود، در اين ميان برخي از صادركنندگان مرغ به مناطق ديگر نيز بي‌نصيب نيستند، برخي از آنها تمايل دارند تا قيمت مرغ را در همين حد پايين نگه دارند.
يوسفي گفت: در گذشته هرگاه شركت پشتيباني دام مرغ مازاد را جمع‌آوري مي‌كرد، عرضه و تقاضا مناسب‌تر شده و مرغ نيز با قيمت مناسب‌تري از لحاظ سود براي توليدكننده در بازار عرضه مي‌شد اما متأسفانه امسال چنين اتفاقي صورت نگرفت.
رئيس توليدكنندگان مرغ گوشتي اظهار داشت: بايد قيمت مرغ زنده با وجود خريد 6 هزار و500 تا 7 هزار توماني خريد پشتیباني امور دام الان به 4 هزار و 100 مي‌رسيد اما اين اتفاق صورت نگرفت دليلش نيز همان سنگ‌اندازي‌هايي بود كه مطرح كردم.
يوسفي تصريح كرد: در حال حاضر قيمت مرغ در كشتار‌گاه 3 هزار و 300 تومان است و تا به حال نيز مرغداران ضرر زيادي را متحمل شده‌اند، بنابراين بهتر است از اين پس مرغداران توليد خود را كمتر كرده يا قيمت تمام شده توليدشان را پايين‌تر بياورند.
بر اسا‌س اين گزارش بعد از 5/1 ماه، ظاهراً مرغداران با توقف يك دوره جوجه‌ريزي و كاهش عرضه در بازار، موفق به افزايش قيمت‌ها شدند به طوري كه روز يك‌شنبه كيلويي هزار تومان و روز گذشته نيز ۲۰۰ تومان به صورت عمده قيمت‌ها افزايش يافته است. به گفته كارشناسان، مرغداران تنها توليد‌كنندگاني هستند كه در مدت۴۵ روز به اصل و سود پول خود و سرمايه‌گذاريشان دست مي‌يابند و به همين دليل است كه به راحتي مي‌توانند با افزايش يا كاهش جوجه‌ريزي بازار را در دست بگيرند و هيچ مسئولي در اين سال‌ها به امکان صادرات مرغ داخلي واكنش نشان نداد‌ه، چراكه هيچ كشوري حتي عراق و افغانستان حاضر به خريد مرغ از ايران نيستند و مرغ‌هاي داخلي به دليل ايراد در پرورش مرغ و نداشتن استانداردهاي لازم حتي در وزنشان قابليت صادرات را ندارند و از این رو مرغداران صرفاً با كاهش و افزايش توليد، بازار را كنترل كرده يا با فشار بر شركت پشتيباني امور دام، توليداتشان را در زمان ارزاني قيمت‌ها به دولت مي‌فروشند.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
0
0
طلايه حل مشكلات معيشتي مردم در 100 روزه اول . ظاهرا" در حال خودنمايي است !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار