کد خبر: 766587
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
چرا بايد از نقض تعهدات طرف امريكايي نگران بود؟
«بار ديگر تأكيد مي‌كنم كه از خدعه و نقض عهد دولت‌هاي مستكبر به‌ويژه امريكا در اين مسئله و ديگر مسائل غفلت نشود» اين قسمت پنجم نامه رهبر معظم انقلاب اسلامي در پاسخ به نامه رئيس‌جمهور در خصوص سرانجام مذاكرات هسته‌اي است كه روز گذشته بر خروجي رسانه‌ها قرار گرفت.
محمد اسماعیلی
«بار ديگر تأكيد مي‌كنم كه از خدعه و نقض عهد دولت‌هاي مستكبر به‌ويژه امريكا در اين مسئله و ديگر مسائل غفلت نشود» اين قسمت پنجم نامه رهبر معظم انقلاب اسلامي در پاسخ به نامه رئيس‌جمهور در خصوص سرانجام مذاكرات هسته‌اي است كه روز گذشته بر خروجي رسانه‌ها قرار گرفت. محتواي اين بند نشان مي‌دهد معظم‌له همچنان از نقض تعهد طرف امريكايي نگران است و اين مسئله را چالشي براي آينده اجراي برجام مي‌دانند، آنگونه كه طي ماه‌هاي گذشته بارها به آن اشاره داشته و در نامه 9 ماده‌اي هم به آن تصريح مي‌كنند: «وجود پيچيدگي‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نيز گمان نقض عهد و تخلفات و فريبكاري در طرف مقابل به‌ويژه امريكا، ايجاب مي‌كند كه يك هيئت قوي، آگاه، هوشمند و... تشكيل شود.»ايشان همچنين در قسمت ديگري از نامه تصريح مي‌كنند: «در سراسر دوره‌ هشت‌ساله، وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي (از جمله بهانه‌هاي تكراري و خودساخته‌ تروريسم و حقوق بشر) توسط هر يك از كشورهاي طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ مجلس، اقدام‌هاي لازم را انجام دهد و فعاليت‌هاي برجام را متوقف كند.»
اقدامات و رفتار امريكايي‌ها از شروع مذاكرات در دولت يازدهم تاكنون صحت و درستي چنين نگراني‌اي را نشان مي‌دهد، به گونه‌اي كه از روز سوم‌ آذر- روز تنظيم متن برنامه جامع اقدام مشترك- تا فروردين 94 –بيانيه لوزان- و بعد از آن از 23تيرماه 94- روز نهايي شدن برجام- تاكنون طرف غربي به‌ويژه امريكايي‌ها بارها متون حقوقي تعيين شده با طرف ايراني را نقض كرده و تحريم‌ها و محدوديت‌هاي فراواني را عليه كشورمان تصويب و اجرايي كرده‌اند.
به عنوان روز 27 دي ماه 94، درست يك روز پس از آنكه تعدادي از تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران به دليل اجراي توافق هسته‌اي برداشته شد، وزارت خزانه‌داري ايالات‌متحده، تحريم‌هاي جديدي را بر سر برنامه موشكي ايران – نه برنامه هسته‌اي‌-  اعمال كرد.
اين تحريم‌ها ۱۱ شركت و فرد مختلف را نشانه گرفته كه در مسير توليد برنامه موشكي بالستيك جمهوري اسلامي ايران نقش داشته‌اند.
در همين راستا جك لو با صدور بيانيه‌اي با اشاره به وضع تحريم‌هاي جديد بيان مي‌كند:
«ما به ادامه تحريم فعاليت‌هاي ايران خارج از چارچوب برجام ادامه مي‌دهيم. اين تحريم‌ها شامل فعاليت‌هاي ايران در حمايت از تروريسم، فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده منطقه، اقدامات ناقض حقوق بشر و برنامه موشكي ايران است.
همچنين لازم است متذكر شوم به جز برخي موارد استثنا (مثل خريد فرش از ايران) ساير روابط اقتصادي ايران و امريكا همچنان ممنوع است و اشخاص امريكايي از جمله بانك‌هاي امريكايي نمي‌توانند وارد تراكنش و معامله با اشخاص ايراني شوند.» در بيانيه رسمي وزارت خزانه‌داري امريكا هم آمده است: «اين اقدام با هماهنگي و تأييد دولت امريكا به منظور جلوگيري از گسترش برنامه موشكي بالستيكي ايران اجرا شده است.»
 در حال حاضر، تحريم‌هاي ايالات‌متحده روي مسئله حمايت از تروريسم، حقوق بشر و فعاليت‌هاي موشكي ايران متمركز شده و ادامه خواهد داشت. تحريم‌هاي جديد وزارت خزانه‌داري مربوط به برنامه موشكي ايران است.ايالات متحده امريكا كه از 23تاكنون بارها تحريم‌هاي جديدي عليه جمهوري اسلامي ايران وضع كرده در يكي از نمونه‌هاي آن با تأييديه باراك اوباما بر مصوبه كنگره اين كشور مبني بر اعمال قانون محدوديت ويزايي براي مسافران ايران در قالب يك بودجه 1/1‌تريليون دلاري به قانون تبديل شد.
 در حالي تنها چند روز از زمان رسمي آغاز اجراي برجام مي‌گذرد كه مقامات غربي همچنان به وضع تحريم‌هاي جديد عليه كشورمان و به بهانه‌هاي ديگر تأكيد دارند، «لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه در گفت‌وگو با «اسكاي نيوز» اظهار مي‌كند كه اتحاديه اروپا هفته آينده امكان اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران را بررسي خواهد كرد و اين اقدام در پاسخ به آزمايش اخير موشك‌هاي بالستيك از سوي ايران صورت خواهد گرفت.
«آدام زوبين» معاون وزارت خزانه‌داري امريكا هم در موضعي مشابه مي‌گويد، واشنگتن برنامه هسته‌اي ايران را تهديدي براي خود مي‌داند و به تشديد تحريم‌هاي موشكي عليه ايران ادامه مي‌دهد.
اين اولين بار نيست كه مقامات يا رسانه‌هاي غربي از اعمال تحريم‌هاي جديد عليه كشورمان سخن به ميان مي‌آورند، طي ماه‌هاي اخير به كرات دراين باره اعلام موضع كرده‌اند.
  تأكيد بر حفظ ساختار تحريم‌ها و فشار بين‌المللي بر ايران
جك لو وزير خزانه‌داري امريكا پاييز امسال و در جلسه‌اي با سناتور‌هاي كنگره امريكا اطمينان مي‌دهد كه تحريم‌هاي ايران به زودي برداشته نخواهد شد و بعد از آنكه ايران تعهدات خود را اجرا كرد، وزارت خزانه‌داري امريكا تحريم‌ها را به صورت مرحله‌اي تعليق خواهد كرد. وي در اين باره تأكيد مي‌كند: «روشن بگوييم، هيچ تغيير فوري در تحريم‌هاي امريكا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل وجود نخواهد داشت و فقط زماني كه ايران شروط اساسي هسته‌اي را به‌جا آورد، امريكا شروع به تعليق تحريم‌هاي ثانويه هسته‌اي به صورت مرحله‌اي خواهد كرد؛ تحريم‌هايي كه كشورهاي طرف سوم را كه با ايران تجارت مي‌كنند، هدف قرار مي‌دهد. شكي نيست كه بايد در برابر احتمال پايبند نبودن ايران به تعهدات خود در اين توافق آماده باشيم، براي همين اگر ايران در زماني كه تحريم‌ها را تعليق كرديم، تعهدات خود را نقض كرد، مي‌توانيم خيلي سريع تحريم‌هاي سازمان ملل و امريكا را بازگردانيم. با توجه به اينكه بازگردانده شدن تحريم‌هاي سازمان ملل نيازمند رأي در شوراي امنيت است، امريكا اين توان را دارد كه اجراي دوباره اين تحريم‌ها را صورت بدهد.»

   اوباما: تحريم‌هاي يكجانبه امريكا باقي مي‌ماند
باراك اوباما نيز طي ماه اخير مانند ديگر مقامات اين كشور تأكيد مي‌كند كه شاكله تحريم‌ها عليه ايران همچنان به قوت خود باقي خواهند ماند. وي در گفت‌وگو با توماس فريدمن خبرنگار مشهور نيويورك تايمز در همين باره مي‌گويد: «‌ما هنوز در جعبه ابزار خود وسايلي براي برخورد با اين مسئله داريم. فقط به اين علت كه ما تحريم‌هاي مرتبط با هسته‌اي را برمي‌داريم، نه فقط ما توافقي به دست آورده‌ايم كه در چارچوب آن ايران هنوز از وارد كردن فناوري موشك‌هاي بالستيك به مدت هشت سال منع شده‌ و تحريم‌هاي تسليحاتي نيز به مدت پنج سال باقي مي‌ماند بلكه تحريم‌هاي يكجانبه ما يعني تحريم‌هاي امريكا در رابطه با فعاليت‌هاي ديگر و نگراني‌هاي ديگر همچنان به قوت خود باقي مي‌ماند، همچنين شروطي در سازمان ملل متحد وجود دارد كه هنوز ايران را از فرستادن تسليحات به حزب‌الله و حوثي‌هاي يمن ممنوع مي‌كند.»
  غربي‌ها معتقدند بقاي تنگناهاي مالي ايران مهم‌ترين ابزار براي تغيير حاكميت است
همانطور كه اشاره شد تئوري‌پردازان و مقامات رسمي ايالات متحده معتقدند تحريم مي‌تواند دستاوردهايي مانند تغيير رفتار جمهوري اسلامي ايران و در نهايت استحاله در حاكميت را به دنبال داشته باشد، بنابراين نبايد انتظار داشت كه امريكا و متحدانش در توافق جامع هسته‌اي هم خود را ملزم به برداشتن تحريم‌هاي مهم و اثرگذارعليه كشورمان كنند. حفظ ساختار تحريم‌ها عليه كشورمان را مي‌شود در سخنان بهار امسال باراك اوباما هم جست‌وجو كرد. رئيس‌جمهور امريكا در مصاحبه با روزنامه نيويورك‌‌تايمز تأكيد مي‌كند كه شاكله تحريم‌ها به قوت خود باقي خواهد ماند: «هنوز جزئياتي باقي مانده كه بايد روي آنها كار شود اما فكر مي‌كنم چارچوب كلي از ايران مي‌خواهد گام‌هايي كه لازم است در خصوص تأسيسات غني‌سازي فردو، سانتريفيوژها و غيره بردارد. آن وقت، تحريم‌هاي سازمان ملل تعليق مي‌شوند، البته تحريم‌هاي مربوط به اشاعه و تحريم‌هاي مربوط به موشك‌هاي بالستيك، مجموعه‌اي از تحريم‌هاست كه پابرجا مي‌مانند.»
غربي‌ها تلاش مي‌كنند با تفسيرهايي كه منافع آنها را تأمين كرده بيان ‌كنند تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران برداشته نخواهد شد و استدلال مي‌كنند تنها بخش كم‌اهميت اين تحريم‌ها كاهش پيدا خواهد كند، چراكه تغيير در حاكميت كشورمان را تنها در ادامه‌دار بودن تحريم‌هاي بين‌المللي ديده و معتقدند مي‌توانند اهداف 35ساله خود را بدين وسيله به دست آورند، برهمين اساس مي‌توان چرايي اهميت امريكايي‌ها را در بحث تحفظ تحريم‌ها عليه ايران اينگونه بيان كرد:
1 - اينكه تحريم‌ها را عامل اصلي انعطاف ايران در مذاكرات احتمالي آينده و در چالش‌هاي پيش رو دانسته و معتقدند ادامه تحريم‌ها مي‌تواند حتي به تغيير نظام ايران نيز منجر شود.
2 -تحريم‌ها را عامل اصلي مهار ايران در منطقه و جهان تصور مي‌كنند.
3 -با حفظ ساختار تحريم‌ها عليه كشورمان امريكا مي‌تواند متحدان منطقه‌اي‌اش همچون عربستان و اسرائيل را راضي نگه دارد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ميرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
0
دشمن ، دشمن است و ذات او خباثت و دشمني است .
به دشمن نمي توان اعتماد كرد ، چون در عمل ، دشمني خود را اثبات نموده و مي نمايد .
پس مائيم كه بايد در برخورد با دشمن ، رفتار خصمانه او را رصد كرده و بدرستي هر چه تمام تر ، تدبير كنيم ؛ تا در گرداب دشمني گرفتار نشده و بتوانيم پاسخ لازم را به او و دشمني هاي او بدهيم .
با دشمن نمي شود دوست شد .
با دشمن با زبان خودش بايد صحبت نمود و در مقابل مواضع دشمن ، بايد مواضع متناسب با دشمني او را گرفت .
عقل سليم به ما اين را حكم مي كند كه جنبه احتياط را در تمام امور داشته باشيم .
به قول معروف ، احتياط شرط اول رانندگي است .
همانگونه كه رهبر معظم انقلاب امام خامنه اي فرمودند : "... مسئله‌ی سلاح هسته‌ای یا صنعت هسته‌ای نیست، مسئله‌ی حقوق بشر نیست؛ مسئله‌ی جمهوری اسلامی است که مثل شیر در مقابل اینها ایستاده است. اگر جمهوری اسلامی هم در مقابل اینها مثل بعضی از رژیمهای منطقه، حاضر بود به ملت خودش خیانت کند، در مقابل اینها تسلیم بشود، با او کاری نداشتند. مسئله‌ی اینها زیاده‌خواهیهای استکباری است؛ این علت دشمنی با ملت ایران است." پس بايد در مقابل عربده كشي هاي دشمن ايستاد و نگذاشت كه او به هدفش كه نابودي جمهوري اسلامي است برسد .
يا علي .
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
سیاستمدار مستقلی که فقط منافع امریکا " مد نظر او باشد"وجود ندارد.
اتصال سیاستمداران امریکا با رژیم
صیهونیستی "افکارهای نژادپرستانه وخود خواهانه را در وجودانها بیشتر رشد
داده ست" نباید از امریکا انتظار رفتار مناسب و قابل اعتماد را داشت.باید امیدوار باشیم که اتحادیه اروپا منافع خودرا در اینده در گرو امریکا ندیده و
مستقل عمل کند "مخصوصا وارد بازی
های فابیوس نشوند"که فردی سرسپرده
رژیم صیهونیستی می باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار