کد خبر: 765898
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
هرچند مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 نفسگير و البته فرسايشي بود، اما بايد دانست اعلام آغاز اجراي برجام، شروع مرحله جديدي از پيشبرد برنامه هسته‌اي ايران است كه به‌نظر مي‌رسد با پيچيدگي‌هاي به‌مراتب بيشتر و دشوارتر همراه باشد.
محمدجواد اخوان
هرچند مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 نفسگير و البته فرسايشي بود، اما بايد دانست اعلام آغاز اجراي برجام، شروع مرحله جديدي از پيشبرد برنامه هسته‌اي ايران است كه به‌نظر مي‌رسد با پيچيدگي‌هاي به‌مراتب بيشتر و دشوارتر همراه باشد. بسياري از ناظران و تحليلگران معتقدند شاهد چالش‌هاي جديدي بر سر منافع ملي و مصالح كشور خواهيم بود كه لزوم هوشياري هرچه بيشتر مسئولان كشور را مي‌طلبد. با توجه به شرايط پيش رو و برآوردي كه به رفتار دشمن مي‌توان داشت برخي الزامات حفظ منافع ملي و مصالح كشور در دوره پس از آغاز اجراي برجام را به‌ترتيب زير مي‌توان موردبررسي قرارداد:
1 ـ تجربه تاريخي مواجهه با غرب و به‌ويژه دولت ايالات متحده امريكا، به‌خوبي نشانگر اين واقعيت است كه تأمين منافع ملي جز از طريق عدم اعتماد و بدبيني به دشمن ممكن نيست. هرچند ممكن است برخي تعارفات و مجملات ديپلماتيك، باعث خوش‌بيني ساده‌انگارانه و سهل‌انديشانه شود، اما بايد دانست كه اتفاقاً هوشياري هرچه بيشتر در دوره پيش رو ضروري‌تر است.
 چنانكه از حضرت اميرالمؤمنين‌(ع) نيز منقول است كه «بعد از صلح كردن با دشمن از او سخت بر حذر باش، چراكه دشمن گاه خود را نزديك مي‌كند تا غافلگير كند، پس محتاط و دورانديش باش و حسن ظنت به او را متهم دان.» رمز پايداري و استمرار شتابان حركت انقلاب اسلامي نيز طي بيش از سه دهه گذشته تكيه بر عدم سهل‌انديشي در برابر غرب سلطه‌گر بوده است و به‌نظر مي‌رسد ضروري است در دوره پس از اجراي برجام نيز همين روند، بلكه با تأكيد بيشتر ادامه يابد. بنابراين پيش‌شرط هرگونه اقدام در دوره آتي، دقت نظر در همين اصل اساسي است.
2 ـ نكته قابل‌تأمل ديگر آن است كه بايد اين واقعيت را پذيرفت كه به‌‌رغم تلاش هيئت مذاكره‌كننده، آنچه به‌عنوان محصول نهايي مذاكرات تحت عنوان «برجام» معرفي شد، داراي نقاط ابهام و ضعف‌هاي ساختاري و موارد متعددي است كه در صورت فقدان مراقبت دقيق و لحظه‌به‌لحظه، مي‌تواند به خسارت‌هاي بزرگي براي حال و آينده‌ كشور منتهي شود. بررسي‌هاي كارشناسي و پيشنهاد‌هايي كه در شوراي عالي امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي مطرح شد، مكمل‌هاي خوبي براي جلوگيري از آسيب رسيدن به منافع ملي از منافذ برجام است و نهايتاً بايد گفت بندهاي نهگانه ابلاغي رهبر معظم انقلاب به رئيس‌جمهور بايد مبناي عمل جمهوري اسلامي ايران در دوره پيش رو باشد.
3 ـ همگان مي‌دانند مهم‌ترين توجيه پذيرش برجام از سوي جمهوري اسلامي ايران، رفع تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران بوده و از منظر نظام اسلامي، فلسفه وجودي برجام، لغو و عدم بازگشت تحريم‌ها و جلوگيري از وضع تحريم جديد است. همين نكته مهم در ابلاغيه مقام معظم رهبري هم مورد تأكيد قرارگرفته بود. هرچند بنا بر آن بود كه تضمين‌هاي كافي و قوي براي جلوگيري از تخلف طرف‌هاي مقابل اخذ شود، اما به‌هرحال موضع‌گيري‌ها و اظهارنظرهاي طرف مقابل، به‌عنوان تضمين تلقي گرديد كه اين موضوع نيز در صورت عدم هوشياري لازم مي‌تواند در آينده چالش جدي تداوم حيات برجام باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابلاغيه خود تأكيد كرده بودند: «هرگونه اظهاري مبني بر اينكه ساختار تحريم‌ها باقي خواهد ماند، به‌منزله‌ نقض برجام است.» دليل تأكيد بر اين اصل آن است كه در دوره پيش رو حتي اظهارنظر غربي‌ها نيز مي‌تواند تأثيرات منفي بر اقتصاد كشورمان بگذارد، اين پاشنه آشيل نيز به‌خوبي براي امريكايي‌ها مشهود است. اين‌چنين است كه سخنگوي كاخ سفيد چند ساعت مانده به اعلام اجراي برجام از روي ميز بودن گزينه اعمال تحريم عليه جمهوري اسلامي ايران سخن مي‌گويد و متأسفانه گاه عنوان مي‌شود كه اين‌گونه اظهارنظرها در تعارض با روح برجام است و همين رويكرد موجب تجري هرچه بيشتر طرف مقابل شده است.
4 ـ واقعيتي كه نمي‌توان آن را انكار كرد آن است كه ايران اسلامي در فرآيند توافق، قيودي را بر برنامه صلح‌آميز هسته‌اي خود پذيرفت كه در حال طبيعي مجبور به پذيرش اين قيود نبود. در مقابل اين تنازل كه كم‌ارزش هم نبود، انتظار دريافت امتيازهاي بزرگي از طرف مقابل مي‌رفت كه برخي از آنها به‌هرحال ميسر نشده است. در چنين شرايطي حداقل انتظاري كه براي حفظ منافع ملي مي‌رود، تكيه بر همان نكته كليدي ابلاغ‌شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي است كه «در سراسر دوره‌ هشت‌ساله، وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي (از جمله بهانه‌هاي تكراري و خودساخته‌ تروريسم و حقوق بشر) توسط هر يك از كشورهاي طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ مجلس، اقدام‌هاي لازم را انجام دهد و فعّاليت‌هاي برجام را متوقف كند.»
در اين راستا بايد آمادگي لازم براي اقدام متقابل در مقابل عهدشكني و توطئه طرف مقابل در دولت ايجاد شود و بايد تأكيد كرد كه هيچ‌گاه نبايد مصالح جناحي و گروهي موجب تداوم مسيري شود كه حركت در آن برخلاف منافع ملي است. بنابراين از مسئولان اجرايي انتظار مي‌رود هرگاه گمانه‌هاي تخلف طرف مقابل مشاهده شد، فوراً از طرق لازم براي پيشگيري اقدام كنند و در صورت نتيجه‌بخش نبودن، صادقانه واقعيات را با ملت ايران در ميان بگذارند و اجازه تحقير ملي توسط دشمن را ندهند. در همين راستا رسالت هيئت موسوم به نظارت بر اجراي برجام، تاريخي و مهم است.
5 ـ در خصوص كارخانه اراك قرار بر انعقاد قرارداد قطعي و مطمئن درباره‌ طرح جايگزين و تضمين كافي براي اجراي آن بود كه ظاهراً اين قرارداد فعلاً با يك شركت داخلي امضا شده است و بسياري از تحليلگران معتقدند كه به‌‌رغم برخي خوش‌بيني‌ها در خصوص مشاركت كشورهاي خارجي در نوسازي اين رآكتور، در آخر هم براي ساخت آن بايد به دانشمندان و متخصصان جوان ايراني روي ‌آوريم. هرچند قلب رآكتور امروز درآمده و ديگر نمي‌تپد، اما شايد اين قلب را بايد براي عبرت‌گيري آيندگان از ماحصل اعتماد به بيگانگان به موزه بسپاريم.
6 ـ تهيه برنامه پانزده‌ساله رسيدن به ۱۹۰ هزار سو ظرفيت غني‌سازي و حد لازم براي غني‌سازي صنعتي در پايان سال هشتم، نكته ديگري است كه در دوره پس از اعلام آغاز برجام بايد مورد پيگيري و اجرا واقع شود.
7 ـ نكته پاياني كه از همه مهم‌تر نيز است، پذيرش اين واقعيت است كه چه بخواهيم و چه نخواهيم، غرب و امريكا به دوره موسوم به پسابرجام به ديده طمع مي‌نگرد و يكي از مهم‌ترين راهبردهاي نظام سلطه يعني «نفوذ» براي پيگيري در همين دوره مورد تكيه غرب است. مقابله با نفوذ همه‌جانبه سياسي، فرهنگي، اقتصادي و امنيتي امريكا در دوره پيش رو يكي از مهم‌ترين رسالت‌هاي مسئولان بخش‌هاي مختلف و نيز جبهه مؤمن انقلاب اسلامي است. به تعبير دقيق و عميق حضرت امام خامنه‌اي «نيروهاي مؤمن ما در سرتاسر كشور بدانند كه حركت، به‌سمت اهداف و آرمان‌هاي اسلامي است؛ در اين هيچ ترديدي نيست و همه خودشان را آماده نگه بدارند، همه آماده باشند؛ نيروهاي مؤمن، نيروهاي اصيل و معتقد در سرتاسر كشور -كه بحمدالله اكثريت قاطع اين كشور را هم تشكيل مي‌دهند ـ آماده‌به‌كار باشند. آماده به‌كار به‌معناي آماده جنگ نيست؛ يعني هم آماده كار اقتصادي باشند، هم آماده كار فرهنگي باشند، هم آماده كار سياسي باشند، هم آماده حضور در ميدان‌ها و عرصه‌هاي مختلف باشند؛ آماده باشند، ما همه بايد آماده ‌باشيم. در مقابل اين جهت‌گيري‌هاي دشمنان -كه دشمنان ما شب و روز نمي‌شناسند ـ ما هم بايستي شب و روز نشناسيم و همه آماده‌ باشيم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار