کد خبر: 764936
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
ايراني‌ترين پروژه نفتي به بهره‌برداري رسيد
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبيا(ص): قرارگاه با اعتقاد بسيجي و روحيه انقلابي پاي كار است/ پس از دو بار تعويق در افتتاح فاز 15 و 16 پارس جنوبي، ايراني‌ترين پروژه گازي كشور با حضور رئيس‌جمهور به بهره‌برداري رسمي رسيد.
وحید حاجی‌پور
پس از دو بار تعويق در افتتاح فاز 15 و 16 پارس جنوبي، ايراني‌ترين پروژه گازي كشور با حضور رئيس‌جمهور به بهره‌برداري رسمي رسيد.
به گزارش «جوان» اين پروژه 9 سال پيش به قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) واگذار شد و سال جاري و در شرايط سخت تحريم به بهره‌برداري رسيد. با افتتاح اين فاز، روزانه 20 ميليون دلار به درآمد ارزي كشور اضافه مي‌شود. مسئولان مي‌گويند با توجه به كمبود خوراك گاز اتان در مجتمع‌هاي پتروشيمي كشور، راه‌اندازي اين فازها مي‌تواند تحولي سازنده در بحث خوراك پتروشيمي‌ها ايجاد كند. رئيس‌جمهور براي افتتاح اين فاز روز گذشته به عسلويه رفت و گفت: افتتاح فاز 15 و 16 پارس جنوبي كه اجراي آن را قرارگاه خاتم‌الانبيا(ص) برعهده گرفت، علاوه بر كار ارزشمند اين قرارگاه به معناي هماهنگي و همكاري بين دولت و نهادهاي اين كشور از جمله سپاه پاسداران است. حسن روحاني اظهار داشت: خرسندم در اين ماه عزيز و با توجهات مولاي ما و با تلاش مسئولان و مردم، طبق وعده‌اي كه مسئولان دادند امسال هم شاهد افتتاح دو فاز 15 و 16 هستيم، همانطور كه سال گذشته فاز 12 كه تقريباً معادل سه فاز است افتتاح شد و ان‌شاءالله سال آينده هم ملت ايران شاهد افتتاح چند فاز ديگر از جمله فاز 17 و 18 خواهند بود.  رئيس‌جمهور افزود: افتتاح اين فازها به معناي اين است كه توطئه تحريم نمي‌تواند در پيشرفت كشور خللي ايجاد كند، ما در شرايط سنگين تحريم، فاز 12 را در سال گذشته و امسال هم در شرايط تحريم فاز 15 و 16 را افتتاح مي‌كنيم.  براساس اين گزارش، هدف‌ از توسعه‌ فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي، توليد روزانه‌ 6/56 ميليون‌ مترمكعب‌ گاز طبيعي‌، 75 هزار بشكه‌ ميعانات‌ گازي‌، 400 تن‌ گوگرد و توليد سالانه‌ يك ميليون‌ تن‌ گاز مايع («LPG» پروپان و بوتان) و يك ميليون‌ تن‌ اتان‌ براي تأمين‌ خوراك‌ واحدهاي‌ پتروشيمي‌ است.  وي اضافه كرد: رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتي تأكيد مي‌كنند، يعني روي پاي خودمان بايستيم، حتي تعامل با جهان نيز بر مبناي ابتكار خودمان باشد.  رئيس‌جمهور تأكيد كرد: فناوري تنها در نفت و گاز و صنعت و ‌آي‌تي نيست، در سياست خارجي نيز نياز به فناوري داريم، در گفت‌وگو با جهان نيز نياز به فناوري داريم، علم فقط در مسائل صنعت نيست، ما در زمينه سياسي نيز نياز به علم، دانش و فناوري داريم.  روحاني بيان كرد: بعد از روز اجرا و پايان تحريم، عظمت كار ملت ايران را براي مردم توضيح خواهيم داد، مردم بدانند و همسايگان بدانند و دنيا هم بداند كه اين ملت، ملت غيوري است كه مي‌تواند از همه پل‌هاي سخت زمانه عبور كند و كشتي اين كشور را به ساحل امن برساند. وي گفت: تحريم درست كردن سخت نيست، ولي تحريم برداشتن سخت است و امروز همه بايد دست به دست هم بدهيم و براي ايران تلاش كنيم.  رئيس‌جمهور به برگزاري انتخابات اشاره كرد و اظهار داشت: انتخابات بايد صحنه رقابت آزاد، سالم و عادلانه باشد، جاي تهمت و تخريب نيست، چرا واقعيت‌ها را به مردم بزرگ ايران نگوييم. دولت منتخب مردم را تخريب كنيم، چه سودي دارد، دروغ در مدت كوتاهي برملا مي‌شود.  روحاني تصريح كرد: اگر فازهاي پارس جنوبي يكي پس از ديگري شكوفا شود، تنها به نفع استان بوشهر نيست، لوله گاز لوله صلح و ارتباط است، لوله تعامل با جهان است.
وي ابراز داشت: اگر توليد گاز از يك ميليارد مترمكعب عبور كند، بايد بخشي را صادر كنيم به كشورهاي همسايه و غيرهمسايه و اين يعني ارتباط و تعامل با جهان، همانطور كه در اجلاس سوم سران توليدكنندگان گاز در تهران ديديد، گاز باعث وحدت و اتحاد كشورها شده است.
رئیس‌جمهور افزود: ما در حالی كه همه كشورهاي توليدكننده و صادركننده نفت در مشكلات عجيبي گرفتار شده‌اند، امسال بودجه سال 95 را در شرايطي تقديم مي‌كنيم كه اتكاي ما به نفت 25 درصد خواهد بود، در حالي‌كه كشورهاي ديگر منطقه كه صادركنندگان هستند، تقريباً بالاي 90 درصد اتكاي آنها به نفت است و كسري آنها 100 ميليارد دلار است.
 روحاني اضافه كرد: نباید از رکود حرف زد چون کشور را با نفت 30 دلاری و در شرایط تحریم‌ها اداره می‌کنیم. من به ملت قول مي‌دهم با عبور از تحريم سال آينده سال عبور از ركود باشد.
وي بيان كرد: پارس جنوبي مي‌گويد: من در روز پايان راه هم سالي 100 ميليارد دلار دستاورد خواهم داشت، وقتي اتكاي ثروت به كار و تلاش و فناوري داخلي است، به تعامل سازنده با جهان است و اين اهميت دارد.
روحاني با تقدير از قرارگاه خاتم‌الانبيا(ص) نيز گفت: اين قرارگاه از ابتداي دولت همراه ما بوده و كارهاي بزرگ و مهمي انجام داده و عملكرد اين قرارگاه قابل تقدير است.
  
زحمتي كه قرارگاه كشيد
پاتك ابرپروژه سپاه به تحريم‌هاوزير نفت با قدرداني از تلاش‌هاي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص)، شركت نفت و گاز پارس و پيمانكاران اجرايي فازهاي ١٥ و ١٦ پارس جنوبي افزود: از سال ٨٥ تاكنون با صرف هزينه ٦ ميليارد دلاري، زحمت‌هاي زيادي در اين پروژه كشيده شده است.
زنگنه با بيان اينكه براي فرآورش گاز در پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي دهها هزار فرآيند در اين پالايشگاه‌ها انجام مي‌شود، اظهار كرد: امروز متخصصان صنعت نفت به توانايي بالايي در اين زمينه رسيده‌اند. فازهاي 15 و 16 در حالي در مدار توليد قرار مي‌گيرد كه متخصصان داخلي آن را در شرايط تحريم اجراكرده‌اند.
وزير نفت افزود: علاوه بر ساخت 70 درصد تجهيزات فازهاي 15 و 16 در داخل كشور براي ساخت بسياري از تجهيزات سر چاهي فازهاي پارس جنوبي برنامه‌ريزي‌هاي لازم شده است. زنگنه با بيان اينكه مصارف و خوراك صنايع پتروشيمي‌ها از محل فازهاي 15 و 16 تأمين مي‌شود، گفت: علاوه براين توليد ميعانات گازي از اين دو فاز، خوراك پالايشگاه ستاره خليج‌فارس و سيراف تأمين مي‌شود.
  
سود 40 ميليارد دلاري خاتم براي كشور
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) هم در اين آيين گفت: ۹ ابر پروژه‌ در دست اجراي قرارگاه خاتم سپاه در صورت همراهي دولت، كمتر از دو سال به اتمام مي‌رسد كه صرفه‌جويي ۴۰ ميليارد دلاري را براي كشور به همراه خواهد داشت. سردار عبادالله عبداللهي با بيان اينكه قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) جايگاه مهمي در دستيابي به تكنولوژي ساخت و راه‌اندازي پروژه‌هاي متعدد نفتي و گازي دارد، اظهار داشت: اين قرارگاه با اجراي پروژه‌هاي متعدد در حوزه نفت و گاز توانسته جايگاه مناسبي از نظر فني و اجرايي در اين حوزه استراتژيك كشور كسب كند.
وي با بيان اينكه قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) با حضور در عرصه صنعت نفت و گاز توانمندي بالاي خود را در اين حوزه نشان داد، تصريح كرد: فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي نخستين پالايشگاهي است كه تمام مراحل آن در زمان افتتاح در بهره‌برداري كامل قرار دارد كه اين مهم در منطقه پارس جنوبي بي‌سابقه است.
عبداللهي با بيان اينكه قرارگاه خاتم با اين توانمندي كه در فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي از خود نشان داد، جايگزين شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي شده است، تصريح كرد: اين قرارگاه با اجراي فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي در شرايط تحريم توانست جايگزين مناسبي براي شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي در عرصه نفت و گاز و پتروشيمي باشد.
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) با اشاره به اينكه اين قرارگاه نقش مهمي در اجراي فاز‌هاي 15 و 16 پارس جنوبي داشته است، بيان كرد: تاكنون 16 ميليارد و 700 ميليون مترمكعب گاز از دو فاز 15 و 16 وارد شبكه سراسري گاز شده و اين در حالي است كه 15 ميليارد بشكه ميعانات گازي از اين دو فاز استحصال شده است. عبداللهي با اشاره به اينكه در ساخت فاز‌هاي 15 و 16 پارس جنوبي 125 ميليون نفر ساعت كار شده است، افزود: اكنون توانمندي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) در اجراي پروژه‌هاي مختلف به گونه‌اي است كه هيچ نيازي به نيروهاي خارجي نداريم.
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) گفت: در جلسه‌اي كه با آقاي زنگنه داشتيم با توجه به اينكه در مورد گاز با تركمنستان به مشكل خورده بوديم او ناراحت بود و من عرض كردم تا قبل از سال 92 و در زماني كه تعيين كرده‌ايم مي‌توانيم كسري گاز را تأمين كنيم كه اين كار نيز عملي شد. عبداللهي با بيان اينكه هر قولي كه ما به آقاي زنگنه داده‌ايم انجام شده است، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبيا با اعتقاد بسيجي و روحيه انقلابي پاي كار است. وي با اشاره به اينكه اين قرارگاه پروژه‌هاي نه‌گانه در صنعت نفت را در دست اجرا دارد، افزود: اين پروژه‌ها با سرمايه‌گذاري 25‌ميليارد دلاري در حال اجراست كه پيشرفت 85 درصدي دارد. اگر 2/2 ميليارد دلار به اين پروژه‌ها تزريق شود سالانه 40 ميليارد دلار عايد كشور مي‌شود.
وي با اشاره به ديگر پروژه‌هاي قرارگاه اظهار داشت: يكي از اين پروژه‌ها ستاره خليج‌فارس است كه 360 هزار بشكه و 60 ميليون ليتر ميعانات گازي دارد. ما كاري نداريم كه چرا اين پروژه اولويت‌بندي نشده چون به ضرر كشور است، اما الان تمام لوله‌ها و مخازن ما پر است و اگر يك ترين از اين پروژه راه‌اندازي مي‌شد نيازي به بنزين خارج از كشور نداشتيم.
  
درآمد سالانه 7/2 ميليارد دلار
معاون وزير نفت هم در اين مراسم از درآمد سالانه 7/2 ميليارد دلاري فازهاي 15 و 16 پارس‌جنوبي خبر داد. ركن‌الدين جوادي اظهار داشت: با تلاش شبانه‌روزي و با توان بالاي متخصصان داخلي شاهد افتتاح يكي از فازهاي بزرگ و مهم پارس جنوبي هستيم. فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي اهميت و ارزش بالايي براي كشور دارند و سالانه بيش از 7/2 ميليارد دلار براي كشور درآمدزايي خواهند كرد.
معاون وزير و مديرعامل شركت ملي نفت ايران خاطرنشان كرد: سال گذشته شاهد افتتاح فاز 12 به عنوان بزرگ‌ترين فاز پارس جنوبي بوديم و ظرفيت توليد گاز در كشور افزايش چشمگيري يافت و با افتتاح اين فاز، ظرفيت توليد گاز باز هم افزايش يافته است.
  
سرمايه‌گذاري 6 ميليارد دلاري
مجري طرح توسعه هم در اين مراسم از سرمايه‌گذاري 6 ميليارد دلاري براي تكميل اين دو فاز خبر داد. رضا فروزش اظهار داشت: فازهاي 15 و 16 از فازهاي مهم و تأثيرگذار در پارس جنوبي به شمار مي‌روند و نقش مهمي در توليد و فرآورش گاز و درآمدزايي براي كشور دارند. وي افزود: تكميل اين فازها، حاصل تلاش‌هاي بي‌وقفه متخصصان و كارگران در گرماي طاقت‌فرساي عسلويه بوده و امروز نتيجه اين تلاش‌ها و سختي‌ها به ثمر نشسته كه فصل نويني در صنعت نفت به شمار مي‌رود.
مجري طرح توسعه فازهاي 15 و 16 پارس‌جنوبي خاطرنشان كرد: براساس پيش‌بيني‌هاي انجام‌شده، روزانه بيش از 56 ميليون مترمكعب گاز در اين فازها توليد و فرآورش و به شبكه سراسري ارسال خواهد شد. فروزش تصريح كرد: توليد روزانه 80 هزار بشكه‌ ميعانات‌ گازي براي عرضه به صنايع پالايشگاهي و همچنين توليد روزانه 400 تن گوگرد براي صادرات به بازارهاي جهاني و توليد سالانه يك ميليون تن اتان نيز از ديگر اهداف توسعه اين طرح بزرگ بوده است.
وي از سرمايه‌گذاري 6 ميليارد دلاري براي تكميل فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي خبر داد و افزود: براساس آمار و ارقام موجود، تاكنون بيش از 6 ميليارد دلار براي تكميل اين فاز و بهره‌برداري از آن صرف شده كه شامل 3 ميليارد دلار براي ساخت پالايشگاه و تأسيسات خشكي، 2 ميليارد دلار در بخش‌ دريا و يك ميليارد دلار براي حفاري چاه‌هاست. مجري طرح توسعه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي اضافه كرد: اميدوار هستيم روز به روز شاهد موفقيت بيشتر و مهم‌تري در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي باشيم و ساير فازهاي در دست اجرا نيز در مدار توليد قرار بگيرند.
گفتني است فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي به عنوان نماد پروژه نفتي ايراني شناخته مي‌شود كه قرارگاه خاتم‌الانبيا(ص) آن را در سخت‌ترين شرايط تحريم به بهره‌برداري رساند.
قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) سپاه با استفاده از تجهيزات مدرن و پيشرفته و بهره‌مندي از نيروي انساني متعهد و متخصص توانسته است در شرايط تحريم جايگزين مناسبي براي شركت‌هاي خارجي در عرصه نفت، گاز و پتروشيمي و اجراي موفق فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي در بستر تحريم ظالمانه غرب عليه ملت ايران آن هم بدون هيچ‌گونه وابستگي به مهندسان خارجي و با تكيه بر توان داخلي از مصاديق توانمندي و حضور موفق قرارگاه در اين عرصه باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ابوالفضل حکیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
0
0
خواندم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
خب براي همين كارهاي خيرشان است كه مستر ... داراي سابقه الكرسنت و الكرسنت و ما ادراك مالكرسنت به فكر قراردادهاي جديد فوق الكرسنت افتاده است تا در همين يكسال مانده به آخر دولت فعلي . بار خود و دوستان و اربابان آنور آبي اش را براي صدهاسال ببندد و ......... !!!

هههههههههههههههههههههه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
0
0
افتخار ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
0
0
غیر مجاز ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
0
0
اسکله ها...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار